April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

آمار مصرف محصولات فولادی در نیمه نخست امسال نسبت به همین مقطع زمانی در سال قبل، حدود یک و نیم میلیون تن تنزل یافته است. بررسی یک به یک هر یک از محصولات فولادی در آمار مصرف آهن آلات را در این مقاله می‌پردازیم. آمار مصرف مقاطع فولادی را به همراه روند قیمتی‌شان و دلایل احتمالی کاهش مصرف‌شان را بحث خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

مقایسه آمار مصرف محصولات فولادی و آهن آلات در سال 1399 و 1400

آمار مصرف محصولات فولادی در 6 ماهه ابتدای امسال در مقایسه با 6 ماهه ابتدای سال گذشته 16 درصد کاهش از 9 میلیون و 570 هزار تن در سال قبلی به 8 میلیون و 11 هزار تن در سال فعلی رسیده است. آمار مصرف مقاطع فولادی طویل و مقاطع فولادی تخت هر دو به میزان 16 درصد کاهش یافته‌اند که احتمال می‌رود افزایش قیمت این محصولات یکی از دلایل عمده آن باشند.

آمار مصرف میلگرد

مصرف میلگرد در 6 ماهه نخست امسال نسبت به 6 ماهه نخست سال قبل، 18 درصد کاهش یافته است و از 3 میلیون و 916 هزار تن به 3 میلیون و 222 هزار تن در آمار مصرف مقاطع فولادی تغییر کرده است. قیمت میلگرد نیمسال اول امسال افزایش یافته است و این خود می‌تواند یکی از دلایل کاهش در آمار مصرف آهن آلات باشد.

آمار مصرف تیرآهن

مصرف تیرآهن در آمار مصرف آهن آلات 6 ماهه اول امسال با 10 درصد کاهش مصرف به 507 هزار تن رسیده است و این در حالی است که در آمار مصرف مقاطع فولادی 6 ماهه اول سال قبل 564 هزار تن بوده است. قیمت تیرآهن نیز روند مشابهی مثل قیمت میلگرد داشته است با این تفاوت که اصلاح قیمت قابل توجهی نیز در روند خود ثبت کرده است.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:
"خرید به موقع و پیدا کردن بهترین قیمت تیرآهن نقش بزرگی در ضرر و زیان پروژه‌های مختلف خواهد داشت. در نتیجه یک خرید سودمند و مطمئن با اطلاع از قیمت روز تیرآهن انجام می‌شود. شناخت سایزهای پرطرفدار این محصول مثل تیرآهن 12، 14، 16 و 18 و آگاهی از کاربرد هر کدام از آن‌ها فرآیند خرید را برای شما ساده‌تر خواهد کرد."

آمار مصرف پروفیل

مصرف پروفیل آهن، نبشی و ناودانی جمعا در نیمه نخست سال گذشته 352 هزار تن بوده و در نیمه نخست سال جاری با 8 درصد کاهش به میزان 323 هزار تن در آمار مصرف محصولات فولادی رسیده است. قیمت پروفیل آهن نیز از ابتدای سال روی هم رفته افزایش قیمت داشته است و البته دو اصلاح قیمت در خرداد ماه و شهریور ماه نیز به ثبت رسانده است که با آمار مصرف آهن آلات نیز ارتباط معنی‌داری دارد.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"به‌دلیل کاربرد گسترده پروفیل‌ها در صنعت ساختمان‌ و دیگر سازه‌ها، همواره در برآورد هزینه‌های پروژه، قیمت پروفیل آهن امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل پیچیدگی فرآیند تولید این مقطع فولادی و همچنین استفاده از تجهیزات به‌روز، قیمت روز پروفیل آهن نسبت به دیگر مصالح فلزی بیشتر خواهد بود. پروفیل‌های گالوانیزه و کامپوزیت که در ضخامت‌های متداول 20*20، 30*30، 40*40 تولید می‌شوند، از پرکاربردترین پروفیل‌های موجود در بازار هستند."

آمار مصرف ورق آهن

مصرف ورق آهن نیز از 4 میلیون و 738 هزار تن در نیمه اول سال گذشته با 16 درصد کاهش مصرف، به 3 میلیون 959 هزار تن تنزل یافته است. با بررسی جزئی‌تر قابل مشاهده است که مصرف ورق گرم در نیمه نخست سال جاری 3 میلیون و 730 هزار تن بوده که در مقایسه با سال گذشته که 4 میلیون و 583 هزار تن بوده، کاهش 19 درصدی داشته است. مصرف ورق سرد در سال قبل 1 میلیون و 444 هزار تن گزارش شده و نسبت به سال جدید که 1 میلیون و 389 هزار تن بوده، 19 درصد کاهش مصرف را شاهد بوده است. مصرف ورق پوشش‌دار با 2 درصد کاهش از 719 هزار تن در سال گذشته به 702 هزار تن در آمار مصرف آهن آلات سال جاری تغییر یافته است.

مقایسه نوسانات آمار مصرف کل مقاطع طویل فولادی در نیمه اول 1399 و نیمه اول 1400

آمار مصرف مقاطع فولادی طویل که تیرآهن، میلگرد و قوطی آهن که سه جز عمده تشکیل دهنده آن هستند؛ با کاهش 16 درصدی از 4 میلیون و 832 هزار تن در شش ماهه نخست سال گذشته به 4 میلیون و 52 هزار تن در آمار مصرف محصولات فولادی شش ماهه نخست امسال رسیده است.

=

مقایسه نوسانات آمار مصرف کل مقاطع تخت فولادی در نیمه اول 1399 و نیمه اول 1400

آمار مصرف مقاطع فولادی تخت که از سه نوع ورق پوشش‌دار، ورق سرد و ورق گرم تشکیل یافته است؛ در شش ماه اول سال قبلی 4 میلیون و 738 هزار تن به 3 میلیون و 959 هزار تن در شش ماه اول سال کنونی رسید که کاهش 16 درصدی در آمار مصرف مقاطع فولادی را نشان می‌دهد.

تغییرات آمار مصرف بیلت و بلوم، اسلب و آهن اسفنجی

آمار مصرف بیلت و بوم را به این قسمت از آمار مصرف آهن آلات اختصاص داده‌ایم. مصرف بیلت و بوم با کاهش 26 درصدی از 7 میلیون و 289 هزار تن در نیمه اول سال قبلی به 5 میلیون و 412 هزار تن در نیمه اول سال کنونی افت کرده است.

آمار مصرف اسلب در 6 ماهه اول امسال 4 میلیون و 90 هزار تن بوده که نسبت به میزان مصرف 5 میلیون و 174 هزار تن در 6 ماهه اول سال گذشته 21 درصد در آمار مصرف محصولات فولادی کمتر شده است. آمار مصرف آهن اسفنجی نیز با تجربه کردن کاهش 8 درصدی، از 15 میلیون و 388 هزار تن در نیمه نخست سال قبل به 14 میلیون و 114 هزار تن در آمار مصرف مقاطع فولادی سال جاری تغییر کرده است.

نمودار آمار مصرف محصولات فولادی نشان می‌دهد که مقاطع تخت فولادی و مقاطع طویل فولادی هر دو به یک میزان کاهش درصد داشته‌اند. بیشترین سهم مصرف هم در سال شش ماهه نخست سال گذشته و هم شش ماهه نخست سال جاری به مقاطع طویل فولادی اختصاص دارد و سهم مقاطع تخت فولادی به نسبت کمتر بوده است.

در بررسی آمار مصرف مقاطع فولادی بین 6 ماده، بیشترین کاهش درصد مصرف به ورق گرم اختصاص یافته و کمترین میزان کاهش نیز مربوط به ورق پوشش‌دار بوده است. بیشترین میزان مصرف بر حسب هزار تن را هم در سال قبلی و هم در سال کنونی ورق گرم کسب کرده است و کمترین میزان مصرف بر حسب هزار تن را هم چه در آمار مصرف آهن آلات سال گذشته و چه در سال جاری قوطی آهن ثبت کرده است.

در رابطه با محصولات فولاد میانی هم قابل ذکر است با این که بیلت و بوم درصد کاهش مصرف بیشتری از اسلب داشته است ولی با این حال توانسته است هم در نیمه آغازین امسال و هم در نیمه آغازین سال قبل میزان مصرف بیشتری بر حسب هزار تن نسبت به اسلب داشته باشد.

سخن پایانی

کاهش میزان تولید آهن آلات و از طرفی افزایش صادرات محصولات فولادی دو عاملی هستند که می‌توانند باعث شده باشند آمار مصرف محصولات فولادی در داخل کاهش یابد. گفتنی است که قطعی برق بر روی صنعت فولاد نیز همانند سایر حوزه‌ها خلل ایجاد کرد. افزایش قیمت آهن آلات که با عواملی چون قیمت جهانی سنگ آهن، تورم، ارزش پول ملی و قیمت حامل‌های انرژی ارتباط دارد در کاهش آمار مصرف آهن آلات بی‌تاثیر نبوده است. جهت مشاهده قیمت‌های روز این محصولات، سایت آهن پرتال را به عنوان مرجع مناسبی برای شما خوانندگان محترم پیشنهاد می‌کنیم.

آمار مصرف مقاطع فولادی در این مقاله بر اساس مصرف ظاهری محاسبه شده است؛ به این معنی که از کسر میزان صادرات از مجموع واردات و تولید به دست می‌آید. البته با توجه به این که بخشی از میزان در انبارها ذخیره می‌گردند و همه آن به مصرف نمی‌رسند، برای به دست آوردن میزان مصرف حقیقی در آمار مصرف محصولات فولادی بایستی موجودی انبارها را نیز در نظر گرفت ولی چون دسترسی به این آمار با مشکلاتی روبرو است با تخمین میزان حدودی آمار مصرف آهن آلات برآورده می‌شود.

تازه‌ترین گزارش‌ها، آمارها و مقالات راجع به بازار آهن آلات را می‌توانید از قلم نویسندگان وب سایت آهن پرتال (https://ahanportal.com/) در بخش بلاگ بدون نیاز به هیچ گونه اشتراک و کاملا رایگان مطالعه نمایید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: