کد خبر: ۳۶۵۴۵۴
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۰
0
بسیاری از کسانی که به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند در واقع شاید همان کسانی باشند که از زدن واکسن به هر دلیلی خودداری کرده بودند.
کاش واکسن زده بودم

تکلیف واکسن کرونا از همان ابتدا مشخص شد: «واکسن‌ها در سال اول واکسیناسیون عمومی برای هدف کاهش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا به کار برده می‌شوند.»

با وجود اهمیت حیاتی واکسن‌ها در سراسر جهان افرادی هستند که بنا به هر دلیلی نمی‌خواهند و هیچ برنامه‌ای هم ندارند که واکسن بزنند.

با ادامه همه گیری کرونا در برخی از کشور‌ها و خسارت‌های عمیقی که این بیماری به بخش‌های سلامت و اقتصادی زد برخی از کشور‌ها زدن واکسن را اجباری کردند. اگر هم اجباری نبود اعلام کردند که محدودیت‌های خاصی برای مسافرت افراد واکسینه نشده وجود دارد.

به دلیل اجباری بودن «پاسپورت سبز» که حاوی اطلاعات واکسینه شدن فرد است تظاهرات‌های متعددی در گوشه و کنار جهان به راه افتاد. از استرالیا گرفته تا آمریکا و از هلند تا فرانسه و حتی ژاپن.

اما بخش دیگری از تظاهرات‌ها به دلیل اجباری بودن واکسن نبود. به این دلیل بود که اصلا با ماهیت آن مشکل داشتند. افراد زیادی در سراسر جهان هستند که واکسن‌های کرونا را مضر می‌دانند و اعتقاد دارند که این واکسن‌ها فقط بر روی حیوانات تست شده اند و برای انسان مناسب نیستند.

به هر حال مخالفت‌ها از همان ابتدا آغاز شد. از همان آغاز واکسیناسیون که برای نخستین بار در انگلیس آغاز شد و سپس به سایر کشور‌های جهان هم رسید.

دیلی میل در گزارشی تکان دهنده به افرادی پرداخته که واکسن نمی‌زنند و می‌میرند. گلین استیل ۵۴ ساله که یکی از افرادی است که در تظاهرات‌های ضدواکسن شرکت کرده بود. او به کرونا مبتلا شد و اندکی قبل از اینکه نفس آخر را بکشد به همسرش گفت: «کاش واکسن زده بودم.»

«کاش واکسن زده بودم»، شاید در طول روز بار‌ها در جهان تکرار شود.

نتایج تحقیقات مختلف نشان می‌دهد اکثر کسانی که از بیماری کرونا فوت می‌کنند افراد واکسینه نشده هستند.

همچنین افراد واکسینه شده در صورت ابتلا به کرونا نیز به طیف‌های خفیف آن مبتلا می‌شوند، به این ترتیب کرونایی‌های بدحالی که در بخش مراقبت‌های ویژه هستند در واقع همان واکسینه نشده‌ها هستند.

به ندرت در جهان اتفاق می‌افتد کسی که واکسینه کامل است به کرونا مبتلا شود. او در صورت ابتلا به کرونا نیز بیماری خفیفی خواهد داشت و ریسک مرگ برای او بسیار پایین و کم است.

البته نرخ ابتلای افراد واکسینه شده بسیار پایین‌تر از افرادی است که واکسن نزده اند.

هر چند هیچ یک از واکسن‌های ساخته شده کرونا به طور ۱۰۰ درصد در برابر کرونا موثر نیستند، اما نرخ مرگ و ابتلا را تا حد زیادی پایین می‌آورند.

هم اکنون واریانت‌های مختلف کرونا که اومیکرون جدیدترین آن است جدی‌ترین چالش در برابر انواع ویروس کروناست، اما با این حال نظر کارشناسان بر این است که واکسن‌ها همچنان در برابر اومیکرون موثر هستند هر چند باید به روزرسانی‌هایی در رابطه به آن‌ها بشود.

با توجه به اینکه سر و کله واریانت دیگری به نام اومیکرون پیدا شده همه کسانی که مخالف زدن واکسن هستند باید تجدیدنظری اساسی در رابطه با آن داشته باشند. زدن آن بسیار بهتر از گفتن جمله «کاش واکسن زده بودم» است.

منبع: جام جم آنلاین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: