April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
یک جفت سیاهچاله کلان در فاصله‌ای بی‌سابقه از زمین کشف شدند.
کشف ۲ سیاهچاله در فاصله نزدیک به زمین!
به نقل از اسپیس، یک جفت سیاهچاله کلان جرم که به زودی با یکدیگر ادغام می‌شوند در فاصله‌ای بی‌سابقه از زمین کشف شدند. این دو سیاهچاله در مرکز کهکشان "ان‌جی‌سی ۷۷۲۷" (NGC ۷۷۲۷) به دور یکدیگر می‌چرخند و در فاصله ۸۹ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی برج دلو قرار دارند. دانشمندان می‌گویند که تاکنون دو سیاهچاله به این اندازه نزدیک به زمین و نزدیک به یکدیگر مشاهده نکرده بودند.

این دو سیاهچاله ۲۵۰ میلیون سال دیگر با یکدیگر ادغام شده و تبدیل به یک سیاهچاله بزرگ می‌شوند. تشخیص آن‌ها برای مدتی طولانی امکان‌پذیر نبود، زیرا آن‌ها تشعشات ایکس زیادی منتشر نمی‌کنند. این تشعشات به طور معمول برای تشخیص وجود سیاهچاله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این جفت سیاهچاله به وسیله تلسکوپ "وی‌ال‌تی" (VLT) متعلق به رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی و تلسکوپ فضایی هابل کشف شده و مورد بررسی قرار گرفتند.

"کارینا ووگل" (Karina Voggel)، ستاره‌شناس "رصدخانه استراسبورگ" (Strasbourg Observatory) در فرانسه و نویسنده اصلی این مقاله جدید در بیانیه‌ای گفت: این اولین باری است که ما دو سیاهچاله کلان‌جرم که تا این حد به یکدیگر نزدیک هستند، کشف می‌کنیم. فاصله آن‌ها نصف فاصله رکورد دار قبلی است.

دو سیاهچاله پیشین که رکورددار نزدیک‌ترین فاصله بودند در مسافت ۴۷۰ میلیون سال نوری از زمین قرار داشتند یعنی پنج برابر دورتر از سیاهچاله‌های کنونی که به تازگی کشف شده‌اند. فاصله کم کهشکان "ان‌جی‌سی ۷۷۲۷" با زمین، برای اولین بار به ستاره‌شناسان این امکان را می‌دهد تا جرم این دو سیاهچاله را با اندازه‌گیری اثر گرانشی آن‌ها بر ستاره‌های مجاور تشخیص دهند.

جرم سیاهچاله بزرگ‌تر تقریبا ۱۵۴ میلیون برابر خورشید بوده و جرم سیاهچاله کوچک‌تر که تنها در فاصله ۱۶۰۰ سال نوری از همتای دیگر خود قرار دارد ۶.۳ میلیون برابر خورشید است.

سیاهچاله‌های کلان جرم به طور معمول در مرکز کهکشان‌ها قرار می‌گیرند و با ادغام و برخورد کهکشان‌ها، ساهچاله‌ها نیز ادغام می‌شوند.

به گفته دانشمندان این کشف، بینشی در مورد نحوه تشکیل سیاهچاله‌های کلان‌جرم فراهم می‌کند و نشان می‌دهد که سیاهچاله‌های بیشتری در کهکشان‌های نزدیک به زمین در معرض ادغام هستند.

"ووگل" می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که ممکن است سیاهچاله‌های بیشتری در کهکشان در حال ادغام باشند که هنوز یافت نشده‌اند. این موضوع می‌تواند تعداد کلی سیاهچاله‌های کلان جرم شناخته شده در جهان را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

دانشمندان انتظار دارند که جستجو برای سیاهچاله‌ها طی سال‌های آینده با آغاز کار تلسکوپ "ای‌ال‌تی" (ELT) رصدخانه اروپا در شمال شیلی اوج بگیرد. قرار است این تلسکوپ در سال ۲۰۲۴ آغاز به کار کند.

این مقاله در روز ۳۰ نوامبر در مجله "Astronomy & Astrophysics" منتشر شد.