April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۵۶۰۲
۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴
0
کمتر شدن سود اوراق قرضه، بلاتکلیفی در مورد رشد اقتصادی و سویه جدید ویروس کرونا به نام امیکرون، بر جذابیت طلا افزود و قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه، ۵.۴۹ دلار افزایش یافت.
بازی امیکرون با بازارهای جهانی

با کمتر شدن سود اوراق قرضه و بلاتکلیفی در مورد رشد اقتصادی و به علت اینکه گونه جدید ویروس کرونا به نام امیکرون بر جذابیت طلا افزوده است، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه افزایش یافت.

هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۵ دلار و ۴۹ سنت افزایش ۱۷۸۰.۹۸ دلار فروخته شد. قیمت طلای آمریکا نیز با افزایش ۰.۲ درصدی به ۱۷۸۰.۶۰ دلار در هر اونس رسید.

پس از اینکه جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا، گفت این بانک در مورد اینکه به خرید اوراق قرضه پیش از زمان پیش بینی شده پایان دهد یا نه، در نشست ماه دسامبر بحث و گفتگو خواهد کرد و اینکه کلمه «گذرا»، دیگر دقیق‌ترین اصطلاح برای توصیف تورم نیست، قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه، به کمترین میزان در یک ماه گذشته رسید.

ریچارد کلریدا، معاون بانک مرکزی آمریکا نیز گفت کم کردن نرخ تورم برای حفظ کردن انتظارات تورمی بانک مرکزی در نزدیکی هدف ۲ درصد، اهمیت داشت.

کاهش محرک‌های اقتصادی و افزایش نرخ بهره بانکی، میزان سوددهی اوراق قرضه دولتی را بالا می‌برد و این امر سبب می‌شود تا هزینه‌های نگهداری طلا به عنوان دارایی بدون بهره بیشتر شود و قیمت طلا کاهش یابد.

از دلایل تقویت قیمت طلا این بود که سوددهی اوراق ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا افزایش یافت، اما در نزدیکی رقمی که بازار‌ها در روز سه شنبه بسته شد، باقی ماند و این رقم کمترین رقم در ۳ هفته گذشته به شمار می‌رود.

وارن ونکتاس، تحلیلگر DailyFX گفت: «چشم انداز کند شدن رشد اقتصادی و ادامه فشار‌های تورمی می‌تواند باعث شود که بحث «رکود تورمی» بار دیگر ادامه پیدا کند. قیمت طلا می‌تواند از این پس زمینه اقتصادی منتفع شود، اما همچنان به آمار مربوط به شیوع امیکرون گره خورده است.»

آمریکا قوانین سخت تری در زمینه تست کووید ۱۹ برای مسافران هوایی اعمال کرده است و در عین حال، کشور‌های بیشتری قوانین سخت تری در مرز‌های خود برای مهار شیوع گونه جدید کرونا موسوم به امیکرون اجرا کرده اند.

بانک کردیت ایشو پیش بینی کرد قیمت طلا در سال آینده به طور متوسط به ۱۸۵۰ دلار در هر اونس خواهد رسید و در سال ۲۰۲۳ به ۱۶۰۰ دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت.

کردیت ایشو در یادداشتی در روز گذشته نوشت: «بانک مرکزی آمریکا در نیمه دوم سال آینده، یک بار نرخ بهره بانکی را افزایش خواهد داد و از هم اکنون تا آن زمان نرخ تورم همچنان بالا خواهد ماند، این امر سبب خواهد تا نرخ‌های واقعی عمیقا منفی باقی بمانند که این شرایط برای قیمت طلا تقویت کننده است.»

قیمت نقره نیز با ۲ سنت افزایش به ۲۲.۸۳ دلار در هر اونس رسید، پلاتین نیز با ۱۱ دلار و ۹۱ سنت افزایش ۹۵۰.۹۸ دلار در هر اونس فروخته شد.

روز گذشته پس از اینکه مدیر ارشد اجرایی شرکت داروسازی مدرنا در مورد تاثیر واکسن‌ها بر گونه جدید کرونا ابراز تردید کرد، قیمت طلا افزایش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران بار دیگر به طلا به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری روی آوردند.

اظهارات مدیر مدرنا در روز گذشته بازار‌ها را به لرزش درآورد و به کاهش ارزش سهام‌های اروپایی منجر شد.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: