کد خبر: ۳۶۵۸۷۹
۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
0
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه در دنیا سالیانه ۲۸میلیارد دلار تاوان شور شدن خاک پرداخته می‌شود، گفت: حدود یک میلیارد هکتار از اراضی کشور‌ها در حال شور شدن است.
خبر بد و تلخ رییس سازمان محیط زیست
«علی سلاجقه» امروز (یکشنبه) در حاشیه افتتاح ششمین نمایشگاه ماشین‌آلات، تجهیزات و سامانه‌های نوین آبیاری که هم‌زمان با روز جهانی خاک در سالن «خلیج‌فارس» نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، افزود: خاک به عنوان یک گنجینه یک‌چهارم تنوع زیستی کشور را در خود جای داده است، به‌طوری که باستان‌شناسان برای جستجوی هر تمدنی ابتدا خاک را بررسی می‌کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار داشت: خاک ظرفیت‌های فوق العاده‌ای دارد که به عنوان بستر حیات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه‌کرد: خاک یکی از چهار ستون اصلی امنیت حیاتی کشور و امنیت غذایی نیز زیرمجموعه امنیت حیاتی کشور است.

سلاجقه گفت: قانون خاک، خرداد سال ۹۸ با ۲۶ ماده و ۱۴ تبصره ابلاغ شد، اما این قانون اشکالاتی دارد که به‌طور حتم رفع خواهد شد.


شوری خاک یک مشکل اساسی است


رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: با تخلیه سفره‌ها در سواحل، پیشانی آب شور با توجه به چگالی بالایی که دارد به سمت آب شیرین در حال گسترش است و اراضی سواحل نیز در حال شور شدن هستند.

وی بیان‌داشت: همچنین در داخل کشور نیز به دلیل پمپاژ بالای آب از چاه‌ها و تخلیه سفره‌های زیر زمینی، خاک در حال شور شدن است.

این مقام مسوول اظهار داشت: به‌طور مثال در بنگلادش در یک بازه زمانی ۲۰ ساله ۳۲ میلیون هکتار از اراضی این کشور شور شده است، در کشور ما نیز شور شدن خاک به صورت درجا اتفاق می‌افتد؛ یعنی در جایی که خاک ایجاد می‌شود همان جا از بین می‌رود.

سلاجقه با بیان اینکه کشور باید نسبت به مسائل خاک توجه ویژه‌ای داشته باشد، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به وظایفی که در راستای قانون حفاظت از خاک کشور دارد، بحث پایش و بازسازی را در این بخش در دستور کار دارد و در حال تدوین آیین‌نامه‌های بسیار خوبی است.

وی ادامه‌داد: سازمان حفاظت محیط زیست کشور از همه سازمان‌های مردم‌نهاد، اندیشمندان می‌خواهد که این سازمان را در زمینه حفاظت از منابع طبیعی یاری کنند.

این مقام مسوول به اهمیت و ارزش خاک و خدمات اکوسیستمی آن اشاره کرد و افزود: سازمان حفاظت محیط زیست از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد تا بتواند ارزش اقتصادی خاک را تبیین کند، به‌طوری که اگر ارزش اقتصادی خاک در بحث تغییر اقلیم را حدود پنج هزار دلار در هکتار، در بحث مراتع حدود ۷۰۰ دلار در هکتار و در بحث آلایندگی و فیلتراسیون حدود ۳۰۰ دلار در هکتار در سال بدانیم به ارزش آن پی می‌بریم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: