سال ۱۴۰۰ برای بیمه گران میتواند سال تلاش برای قرار گرفتن در مسیر تحول دیجیتال باشد. طی مدت اخیر شرکتهای بیمه ار برخی طرحهای نوآورانه خود در این زمینه رونمائی کردند.
بیمه پارسیان نیز با ارائه نرم افزار چتر همراه تلاش کرده تا ارائه خدمت به مشتری را تسهیل و تعمیق بخشد.
در این راستا با حیدری مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه پارسیان گفتگوئی انجام دادیم تا از قابلیتهای این محصول بیشتر اگاه شویم.
این گفتگو را با هم میخوانیم:
به نظر میرسد، بیمه پارسیان با ارایه چتر همراه قدمی در مسیر تحول دیجیتال و تکمیل زنجیره خلق ارزش برداشته است در مقدمهای این مقوله را تشریح بفرمایید.
یکی از ویژگیهای مهم تحول دیجیتال تجربه مشتری میباشد و شرکتی که در این مسیر گام بر میدارد باید بتواند در نقاط تماسی که با مشتریان خود دارد بهترین تجربه را برای ایشان خلق نماید. میتوان به نوعی بیان داشت که تمام فعالیتهایی که یک شرکت حول تحول انجام میدهد برای بهبود تجربه مشتری و ذینفعان است؛ لذا برای تکمیل زنجیره خلق ارزش نیاز است تا نقاط تماس شرکت با مشتریان شناسایی شده، بهبود یافته و دریافت سرویسها برای ایشان تسهیل گردد.
با این تفاسیر استفاده از امکاناتی که در گوشیهای هوشمند وجود دارد میتواند کمک بزرگی به بهبود این تجربه نماید هم از این جهت که شرکت در جیب مشتری است و همیشه همراه او و هم از این جهت که امکانات گوشی ایجاد و دریافت سرویسهای امن و پایدار را برای هر دو طرف ممکن میسازد.
کلیاتی در خصوص امکانات نرم افزار چتر همراه ارایه دهید؟
این نرم افزار سعی دارد تا علاوه بر سرویسهای معمول که بر روی سایتهای اینترنتی شرکت وجود دارد، سرویسهای پیشرفته تری را نیز که با تکنولوژیهایی غیر از گوشی هوشمند ممکن نیست ایجاد نماید.
از جمله امکانات گوشی هوشمند که دست توسعه دهندگان را برای ایجاد سرویسهای ارزش افزوده باز میگذارد میتوان به وجود سیستم عامل، امکان فیلم برداری و عکس برداری، امکانات مکان یابی، در دسترس بودن، امکان ارسال نوتیفیکیشن و … اشاره نمود.
در حال حاضر امکاناتی نظیر اخبار، جستجوی شعب و نمایندگان، صدور بیمه نامه برخط، انتخاب واحدهای صدور دلخواه، معرفی رشتهها و … بر روی این سیستم ارائیه میشود؛ و به عنوان راهی برای تسهیل گری روابط با مشتری امکان بازدید اولیه برای صدور بیمه نامه بدنه، اعلام خسارتهای خودرویی و درمانی نیز به این سیستم اضافه شده است.
بدیهی است که با ایجاد این امکانات نیاز به حضور مشتری کمتر شده و میتوان خدمات بهتری در حوزه بازدید بدنه، صدور و خسارت برای ایشان ایجاد نمود.
مزیت نسبی این طرح نسبت به محصولات رقبا در این زمینه چیست؟
قطعا سایر شرکتها نیز اقدامات با ارزشی در این حوزه انجام داده اند که به بهتر شدن ارتباط با مشتریان منجر میشود، اما چیزی که در بیمه پارسیان برای ما اهمیت داشته و دارد ایجاد کلیه سرویسهای ارایه شده به مشتری به صورت تجمیعی و یکجاست، این موضوع به عنوان چشم اندازی برای توسعه این سیستم در نظر گرفته شده تا در آینده بتوان تجربهای مناسب از نوع All In One و یا One-Stop-Shop برای مشتری ایجاد کرد لذا از جمله مزیتهای این نرم افزار میتوان به یکپارچگی سرویس ها، رعایت حقوق شبکه فروش و قابلیت توسعه پذیری بالا اشاره نمود.
آیا واحد فناوری اطلاعات نظرسنجی از مشتریان صورت داده است تا در نهایت به تولید این محصول منجر شود؟
با توجه به تحقیقاتی که در داخل شرکت انجام شد برخی از کاستیها در سرویسهای ارایه شده به مشتریان شناسایی شد و سپس با روند تفکر طراحی، نسبت به ایده پردازی برای رفع آنها اقدام گردید در نهایت پس از گلچین شدن ایدهها و انجام برخی تغییرات در آنها سرویسهای مد نظر توسعه یافت. برای انجام این مهم نظراتِ مشتریانی که به نوعی با بیمه پارسیان بیشتر در ارتباط بودند دریافت و اصلاحات لازم صورت گرفت.
البته قابل ذکر است که این سیستم امکان ارسال نوتیف را داشته و مقرر است تا در نسخههای بعدی امکان نظر سنجی بر روی خود نرم افزار چتر همراهِ پارسیان تعبیه شده تا ارتباط نزدیک تری با مشتریان جهت دریافت بازخورد آنها صورت گیرد.
پیش بینی شما از استقبال بیمه گذاران چیست؟
نکتهای که در اینجا قابل ذکر است میزان ارتباط مشتریان با شرکت بیمه است همان گونه که مستحضرید با مدل کسب و کارهای فعلی و صدور بیمه نامههای یک ساله عموما مشتریان سالی یکبار با شرکت بیمه در ارتباطند که این خود میتواند منجر به عدم استقبال گردد، اما میتوان تغییراتی در مدلهای کسب و کار ایجاد نمود تا تعامل با ایشان گسترش یافته و ارزش افزوده برای هر دو طرف خلق نماید. از طرفی این نکته یادمان نرود که مشتریان خصوصا مشتریان نسل Z که به دیجیتالیهای مادرزاد معروفند به دنبال سرویسهای خوب و به معنی تمام دیجیتالی هستند و درصورتی که سیستمهای کارا و مناسب برای آنها تهیه گردد، خود باعث استقبال بالا خواهد شد.
ما نهایت تلاش خود را جهت ایجاد سرویسهای ارزش افزوده نموده ایم و ایدهها و ارزشهای بیشتری نیز برای تعبیه در سیستم برنامه ریزی کرده ایم لذا گرچه در ابتدای راه هستیم، اما امیدواریم که استقبال از این سیستم مناسب باشد.