کد خبر: ۳۶۶۲۲۸
۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹
0
در حالی بعد از گذشت چند ماه برگ سبز بهاره کشاورزان تتون کار، توسط واحد های فرآوری شرکت دخانیات ایران خریداری نشده است روز گذشته مدیرعامل این شرکت عوض شد تا شاید اقدامی برای رفع این مشکل شود.
محصول کشاورزان توتون کار روی دستشان ماند
شرکت دخانیات ایران علاوه بر قریب ۶ هزار نفر نیروی کار مستقیم، هزاران کشاورز طرف قرارداد برای توتون کاری دارد اما این کشاورزان اکنون وضعیت مناسبی ندارند و حتی با توجه اینکه فعالیت آنها عملا در حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی نیست کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

در سال های گذشته برخی کشاورزان به دلیل تنش‌های آبی به سمت توتون کاری رفته‌اند اما کشاورزان همواره از خرید انحصاری توتون توسط شرکت دخانیات گلایه دارند و قیمت گذاری ها را ناعادلانه می‌دانند؛ پرداخت دیرهنگام مطالبات نیز یکی دیگر از مشکلات آنها است.

کشاورزان تتون کار اما سال جاری با مشکل عدم خرید برگ توتون توسط واحد های فرآوری و تبدیل شرکت دخانیات مواجه هستند.

اکبر شهباززاده رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور چندی پیش در جلسه حل مشکلات توتون‌کاران اظهار داشت: تعهدات خرید برگ توتون توسط واحدهای فرآوری تا پایان آذر ماه امسال باید اجرایی شود.

وی افزود: اگر تا اول دی‌ماه مشکل خرید توتون در کشور حل نشود، مجوز صادرات را برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر خواهیم کرد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با بیان اینکه کشاورزان نگران فروش محصول توتون خود نباشند، اظهار کرد: در حال رصد مشکلات این حوزه بوده و برنامه مدونی برای ساماندهی مشکلات توتون‌کاران در دستورکار داریم که امیدواریم با حمایت نمایندگان مجلس شرایط صادرات محصولات را فراهم آورده و کشت توتون را افزایش دهیم.

بنابر این گزارش واحد های فرآوری دخانیات بخش غالبی از خرید خود را از طریق واردات قانونی و غیرقانونی توتون‌های خارجی تامین می کنند و تولیدات کشاورزان سهم کمی از نیاز بازار داخلی را تامین می‌کند اما برای جذب همین مقدار نیز کشاورزان با مشکل مواجه هستند.

از طرفی شرکت دخانیات نیز وضعیت مطلوبی ندارد در سال قبل ۳۸۰ میلیارد تومان زیان داد که گویا رقم واقعی آن ۶۰۰ میلیارد تومان است و بر اساس اطلاعات واصله بدهی شرکت حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

کشاورزانی که به دنبال تعطیلی برخی واحدهای وابسته به شرکت دخانیات نظیر واحد موجود در شهر خوی، نتوانسته‌اند محصولات خود را بفروشند و یا در استان گلستان به دلیل معرفی بذر جدید دچار مشکل شده‌اند، خواستار حل مشکلاتشان هستند.

دلیل عدم خرید محصولات توتون کاران، معلق شدن اختیارات قانونی مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در دولت جدید عنوان می‌شود که باعث بروز مشکل برای کشاورزان شده است.

بر اساس پیگیری های انجام شده، مدیرعامل دخانیات حاضر به پاسخگویی درباره مشکلات عدم خرید برگ توتون کشاورزان نشده است.
در راستای خصوصی سازی خصوصی شرکت دخانیات ایران به مالکان غیر تخصصی و غیر مرتبط واگذار شد به طوری که اکنون صندوق بازنشستگی فولاد سهامدار عمده این شرکت به حساب می‌آید.

حسین عامریان مدیرعامل صندوق حمایت و بازنشستگان کارکنان فولاد در گفتگو تسنیم در واکنش به اینکه شرکت دخانیات دستورات اجرایی برای خرید برگ توتون کشاورزان را صادر نکرده است و کشاورزان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و محصولات آنها روی دستشان باقی مانده است؛ با توجه به اینکه شرکت دخانیات در این زمینه پاسخگو نیست و صندوق بازنشستگان صنعت فولاد سهامدار اصلی شرکت دخانیات است؛ برای رفع این مشکل کشاورزان قصد انجام چه کاری را دارد، گفت: در هر حال شرکت دخانیات ایران باید در این زمینه پاسخگو باشد؛ روز گذشته اختیارات قانونی به مدیرعامل شرکت دخانیات ایران داده شده است تا بتواند برای رفع مشکل توتون‌کاران اقدام کند.

بنابر این گزارش در حالی که مدیرعامل صندوق فولاد چنین پاسخی داد، در لحظه تنظیم خبر، مطلع شدیم روز پنج شنبه، محمد شیخان به‌عنوان سرپرست شرکت دخانیات ایران تعیین شده است.

درباره شیخان سوابق شغلی مرتبطی وجود ندارد؛ این تردید میان ذی نفعان وجود دارد که آیا او که سابقه‌ای در این صنعت ندارد، از عهده حل مسایل و مشکلات انبوه این شرکت، کشاورزان توتون کار و تنباکو کار در سراسر کشور بر می‌آید یا نه، دغدغه‌ای است که اینک در بین ۵۰۰۰ کارگر شرکت دخانیات و ۸۰۰۰ کشاورز مطرح شده است.

حال باید منتظر ماند و دید که شرکت دخانیات با پرداخت بدهی‌های این شرکت چه خواد کرد تا به تبع آن مشکل کشاورزان توتون‌کارا و تنباکو کار هم مرتفع شود.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: