"حمید کردبچه"، تحول دیجیتال را موضوع نسبتا جدیدی در صنعت بیمه خواند و گفت:، نه در ایران بلکه حتی در صنایع بیمه کشورهای پیشرفتهای مثل آلمان و چین بیشتر از چندسال از تحول دیجیتال نمیگذرد.
وی، بیان کرد:تحول دیجیتال در صنعت بیمه یعنی کاربرد فناوریهای بسیار پیشرفته در تمامی فرآیندها، شرایط و مدل کسب و کار بیمه، شامل علم داده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و رایانش ابری که به کار گرفتن مجموعه آنها تغییر شرایط بیمه گری و فعالیتهای بیمهای ایجاد میکند که به آن تحول دیجیتال گفته میشود.
رئیس پژوهشکده بیمه، اذعان داشت که تحول دیجیتال در صنعت بیمه دنیا خیلی قدیمی نیست و در ۳ تا ۴ سال اخیر خیلی مورد توجه قرار گرفته و در ایران هم اقدامات خوبی انجام شده، اما هنوزدر ابتدای کار است.
کردبچه، افزود: در حوزه فروش و بازاریابی صنعت بیمه، وجود استارت آپها خیلی کمک کننده بوده اگرچه مشکلاتی دارند و هنوز به خوبی سازماندهی نشده اند، اما اقدامات خوبی بوده است.
وی، اضافه کرد: تحول دیجیتال در صدور بیمه نامه، عملیات بیمه گری، ارزیابی خسارت و مجموعه اینها میتواند شرایط کسب و کار بیمه را ارتقا داده و به توسعه بیمه در کشور و ارتقا نقش بیمه در اقتصاد کشور کمک کند.
رئیس پژوهشکده بیمه، به رونق سال گذشته بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در زمان رونق بازار سرمایه هرکس که در آن حضورداشت از جمله شرکتهای بیمه سود خوبی کسب کردند.
کردبچه، اظهارداشت: البته اگر شرکتهای بیمه بخواهند دربخش سرمایه گذاری در بازار بورس موفقتر باشند باید درزمینه ابزارهای نوین اوراق بهادار سازی، کارهای جدی تری انجام شود و بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه از این ابزارها استفاده کنند.
وی، ادامه داد: شرکتهای بیمه باید برای تبدیل پرتفوی داراییهای خود به اوراق بهادار مناسب قابل مبادله در بورس و تامین مالی از این طریق کار کنند که در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده، ولی تا اندازهای ضعیف است.
رئیس پژوهشکده بیمه، معتقد است که مجموع موارد مذکور میتواند ابزارهایی را در اختیار شرکتهای بیمه قرار دهد که به آنها در ارتقای سهم از بازار بورس کمک کند.