کد خبر: ۳۶۶۲۹۵
۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
در حال حاضر، ثروتمندترین افراد جهان مالک ۱۱ درصد از مجموع ثروت جهانی هستند که بزرگ‌ترین جهش در تاریخ اخیر را رقم می‌زند.
رکورد جدید افزایش دارایی ثروتمندان
ثروتمندترین افراد جهان در بحران بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ ثروتمندتر شده‌اند. بر اساس گزارش سالانه نابرابری جهانی، در سال ۲۰۲۱ میلیاردر‌ها بیشترین افزایش را در سهم خود از ثروت ثبت کردند.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که ۰.۰۱ درصد ثروتمندترین افراد صاحب ۱۱ درصد ثروت جهان هستند که نسبت به سال ۲۰۲۰ یک درصد افزایش یافته است. همچنین سهم ثروت جهانی متعلق به میلیاردر‌ها از یک درصد سال ۱۹۹۵ به ۳ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. این جهش زمانی رخ داد که دولت‌های سراسر جهان برای کاهش درد اقتصادی ناشی از تعطیلی‌های همه‌گیر، پول را به اقتصاد خود سرازیر کردند، اما این پول، قیمت سهام و ارزش املاک را افزایش داد و به ثروت افراد پردرآمد افزود.

آبیجیت بنرجی و استردوفلو، اقتصاددانانی که برنده جایزه نوبل ۲۰۱۹ برای تحقیقات در مورد فقر شدند، اظهار کردند: از آنجایی که ثروت منبع اصلی دستاورد‌های اقتصادی آینده و به‌طور فزاینده قدرت و نفوذ است، این امر افزایش بیشتر نابرابری را نشان می‌دهد. آنان گفتند: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که تمرکز شدید قدرت اقتصادی در دستان اقلیت بسیار کوچکی از ابرثروتمندان است.

بحران کووید، نابرابری بین افراد بسیار ثروتمند و بقیه جمعیت را تشدید کرده است. با این حال، در کشور‌های ثروتمند، مداخله دولت از افزایش گسترده فقر جلوگیری می‌کند، اما درباره کشور‌های فقیر این مورد درست نیست.

لوکاس چانسل، محقق اصلی این گزارش گفت: این نتایج نشان‌دهنده اهمیت دولت‌های اجتماعی در مبارزه با فقر است.

نتایج گزارش نشان داد که نابرابری ثروت با انتشار کربن و اهداف تغییر آب‌وهوا ارتباط قوی دارد. نابرابری‌های بزرگ در انتشار کربن نشان می‌دهد که سیاست‌های آب‌وهوایی باید آلاینده‌های ثروتمندان را بیشتر مورد هدف قرار دهند.

وی افزود: «تاکنون، سیاست‌های اقلیمی مانند مالیات کربن اغلب به‌طور نامتناسبی بر گروه‌های با درآمد پایین و متوسط تاثیر گذاشته در حالی که عادات مصرف ثروتمندترین گروه‌ها بدون تغییر باقی خواهد مانده است.»
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: