کد خبر: ۳۶۶۳۱۰
۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
0
امسال بازار انواع آجیل در آستانه شب یلدا وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند و مردم شاهد قیمت‌های عجیب و غریبی از این محصولات خشکباری همچون پسته، گردو و غیره هستند.
آجیل و خشکبار در آستانه شب یلدا گران نشده است! / افزایش ۷۰ درصدی قیمت آجیل
قیمت آجیل از سال گذشته تاکنون افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است، به‌نظر می‌رسد شب یلدا باتوجه به افزایش قیمت و شرایط اقتصادی مردم فروش چندانی نداشته باشیم. یکی از دلایل افزایش قیمت آجیل و خشکبار بالا رفتن قیمت دلار است، زیرا آجیل و خشکبار عموما از خارج از کشور وارد می‌شود. عموما مردم خرید آجیل برای شب یلدا را به روز‌های پایانی آذرماه موکول می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد باتوجه به گرانی آجیل و شرایط اقتصادی مردم شاهد فروش چشمگیر آجیل در این ایام نباشیم.

برخی اقلام، چون پسته نرخ جهانی دارد و نمی‌شود آن را در بازار ایران خارج از محدوده قیمت جهانی فروخت، اما قیمت تخمه هم در یک سال از کیلویی ۲۵ هزار تومان به ۱۲۵ هزار تومان در خرده فروشی‌ها رسیده است. به طور میانگین هزینه سبد خرید آجیل و شکلات یک خانواده ۴ نفره از میزان ۲۵۰ هزار تومانی سال گذشته، به حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان طی سال جاری رسیده است.

در حال حاضر پسته با قیمت هر کیلوگرم ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، مغز بادام با قیمت هر کیلوگرم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، تخمه کدوی گوشتی با قیمت ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومان، بادام هندی با قیمت ۳۰۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی با قیمت ۱۵۰ هزار تومان، تخمه آفتابگردان با قیمت ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان و نخودچی نیز با قیمت ۶۰ هزار توما ن به ازای هر کیلوگرم در بازار شهرکرد به‌فروش می‌رسد.

یکی از فعالان بازار آجیل و خشکبار تهران اعلام کرده آجیل و خشکبار در آستانه شب یلدا گران نشده است! این درحالی است که با مشاهده قیمت‌ها در بازار و همچنین برخی سایت‌های اینترنتی به این نتیجه می‌رسیم که افزایش قیمت آجیل شب یلدا محسوس است.

به طور مثال قیمت پسته احمد آقایی خام هر کیلو۳۴۲.۰۰۰، پسته اکبری ۲۹۸.۰۰۰، پسته فندقی هر‌کیلو۲۸۵.۰۰۰، مغز فندق بوداده هر کیلوگرم ۲۵۰.۰۰۰ و هر کیلو مغز بادام درختی ایرانی ۲۱۰.۰۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به کاهش تولید آجیل نسبت به سال گذشته اظهار کرد: به دلیل خشک‌سالی میزان تولید خشکبار به طور میانگین ۶۰ درصد کاهش داشته و قیمت آجیل نیز حدود ۷۰ درصد افزایش یافت و این افزایش قیمت ارتباطی به شب یلدا ندارد و از شهریورماه قیمت آجیل افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار افزود: علاوه بر کاهش تولید، افزایش صادرات خشکبار نیز باعث کمبود در بازار می‌شود؛ در حال حاضر هر کیلوگرم پسته ایرانی به طور میانگین در بازار‌های جهانی ۱۲ دلار معامله می‌شود و کشاورزان داخلی به طور مستقیم با بازرگانان کشور‌های همسایه وارد معامله می‌شوند. صادرات برای خشکبار با ممنوعیت همراه نیست، اما به دلیل حضور مستقیم تجارت خارجی در بازار و خرید محصولات از کشاورزی و تحویل آن در شهر‌های مرزی نظارت کمی بر فروش محصولات وجود دارد.

احمدی ادامه داد: در گذشته برای تامین نیاز‌های بازار اقدام به واردات خشکبار می‌کردیم، اما با توجه به کمبود ارز و ممنوعیت واردات میزان عرضه محصولات کاهش داشته است. مسئله افزایش قیمت آجیل از ماه‌های گذشته بار‌ها توسط اتحادیه مطرح شده است، اما تنها در مناسبت‌ها مانند شب یلدا و ایام عید نسبت به قیمت آجیل و خشکبار حساسیت افزایش پیدا می‌کند. آجیل و خشکبار قیمت مصوب ندارد و قیمت آن در بازار بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد.

سعید راد، رئیس سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران اعلام کرده است؛ هم اکنون هر کیلوگرم پسته درجه یک با قیمت ۲۶۰ هزار تومان، تخمه جابانی ممتاز ۹۸ هزار تومان، تخمه کدوی درشت مرمری ۱۴۸ هزار تومان، توت خشک سفید ۱۴۸ هزار تومان، فندق درجه یک ۲۰۲ هزار تومان، کشمش سبز درجه یک ۷۷ هزار تومان، مغز بادام درجه یک ۲۲۵ هزار تومان، مغز بادام زمینی ممتاز ۹۸ هزار تومان، مغز گردوی دو پر سفید ۲۴۹ هزار تومان، نخودچی دو آتیشه ۵۰ هزار تومان، انجیر خشک درجه یک ۱۵۵ هزار تومان، بادام هندی درجه یک ۲۹۰ هزار تومان، برگ زردآلوی ممتاز ۸۳ هزار تومان و برگ قیسی سکه‌ای ۱۲۲ هزار تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود که قیمت‌های آن بین ۱۶ تا ۲۴ درصد از سطح شهر پایین‌تر است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: