کد خبر: ۳۶۶۷۸۵
۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
موتور اصلی تغییر شرایط اقتصادی ایجاد رونق و رسیدن به اهداف چشم انداز است تحریم داخلی بیش از تحریم خارجی در ایجاد شرایط فعلی اقتصاد موثر بوده است منظور از تحریم های داخلی همان مقررات دست و پاگیر و موانع سیاست گذاری های ناهماهنگ است.
تحریم های داخلی بیش از تحریم های خارجی موثر است/ کاهش ارزش پول ملی-دلایل و راه‌حل‌ها
موتور اصلی تغییر شرایط اقتصادی ایجاد رونق و رسیدن به اهداف چشم انداز است تحریم داخلی بیش از تحریم خارجی در ایجاد شرایط فعلی اقتصاد موثر بوده است منظور از تحریم‌های داخلی همان مقررات دست و پاگیر و موانع سیاست گذاری‌های ناهماهنگ است. البته تحریم‌های خارجی هم که ناروا و ناحق پیش پای نظام گذاشته شده است باید برداشته شود و دولت نیز در هر دو جهت به طور جدی اقدام کرده است.

دیپلماسی فعال دولت یکی از راه‌های بهبود شرایط اقتصادی است. مخالفان رفع تحریم برخی از دلالان هستندکه از شرایط تحریم سود می‌برند و باید از اقدامات شجاعانه در مقابل این افراد که در رفع تحریم سنگ اندازی می‌کنند ایستاد و حق پیشرفت اقتصادی را به دست آورد.

"محسن رضایی" با اشاره به اینکه کشور با تحریم‌های داخلی و خارجی مواجه است، اظهار داشت: تحریم‌های داخلی باید برداشته شود، قوانین خوب تجاری وجود دارد که اجرایی نمی‌شود. دولت رفع تحریم‌های خارجی را به طور جدی دنبال می‌کند و با توجه به پشتیبانی که از سوی مقام معظم رهبری و نیرو‌های انقلابی دارد، می‌تواند با از میان برداشتن تحریم‌ها راه صادرات را باز کند.

رضایی با تاکید بر اینکه دولت برای رفع تحریم‌ها جدی است، خاطرنشان کرد: توافق باید به نحوی انجام شود که منفعتی از ایران سلب نشده و با در نظر گرفتن منافع، رفع تحریم‌ها انجام شود. نقش تجارت در ایران بسیار مورد اهمیت است، زیرا هم در بخش صدور تولیدات ملی و هم در عبور تولیدات ملت‌های دیگر از ایران تاثیر مضاعفی بر اقتصاد کشور می‌گذارد.

وی با بیان اینکه تولیدگران با اقلیم، منابع انسانی و طبیعی کشور می‌توانند با تولیدات فاخر و مزیت دار در سطح بین الملل رقابت کنند و بر جهش صادرات تاثیر داشته باشند، تاکید کرد: ایران چهارراه اقتصادی جهان است که از شرق به غرب و شمال به جنوب مسیر‌های دسترسی به بازار‌های جهانی دارد به طوری که حتی بدون تولید می‌توانیم از صادرات مجدد، میلیارد‌ها دلار ثروت را به دست آوریم. تصمیم به اصلاحات دقیق و فنی در قوانین تجاری دارد و به همین دلیل نخستین گام‌ها در این زمینه برداشته شده است و سپس حمل و نقل، گمرکات، بنادر و رفع ناهماهنگی‌ها مراحل بعدی دستور کار دولت است.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب از توسعه عقب نگه داشته شدیم و بعد از انقلاب اسلامی ایجاد موانع سرعت را کاهش داد، گفت: در حال حاضر راهی جز انجام کار بزرگ در زمان محدود نداریم البته نباید اقدام شتاب زده‌ای انجام شود، زیرا باز هم مانع توسعه می‌شود. در سال ۱۴۰۱ از نظر پولی صادرات اعتباری تقویت شود و حجم افسارگسیخته نقدی کشور در یک چارچوب فکری تنظیم شده مدیریت شود.

رضایی با اشاره به انتشار بودجه ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: اصلاحاتی در این برنامه وجود دارد که به نفع تولیدکنندگان و کار آفرینان است، زیرا حجم عظیم نقدینگی چهار هزار هزار میلیارد تومانی و محاصره شده با تحریم‌ها نیازمند ابتکاراتی اقتصادی است تا هدایت آن بهبود را برای کشور به دنبال داشته باشد.

کاهش ارزش پول ملی-دلایل و راه‌حل‌ها

دنیای اقتصاد نوشت؛ تیم اقتصادی دولت سیزدهم در حالی شروع به‌کار کرده که اقتصاد کلان کشور میراث‌دار مشکلات عدیده‌ای است که دولت قبلی در ایجاد برخی از آن‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم دخیل بوده است. کسری بودجه بسیار بزرگ، تولید ناخالص ملی بسیار ضعیف، تورم لجام‌گسیخته و حجم نقدینگی سرسام‌آور را می‌توان از جمله این مشکلات برشمرد که تحریم‌های یک‌طرفه نیز در به‌وجود آوردن آن تاثیر بسزایی داشته است. رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت به تیم اقتصادی یادآور شد که تقویت ارزش پول ملی باید در دستور کار قرار گیرد؛ اما برای تحقق این امر چه شرایطی لازم است؟

واضح است که ارزش پول ملی هر کشور براساس شاخص‌های زیر مورد بررسی و ارزش‌گذاری قرار میگیرد.

میزان تولید ناخالص ملی، حجم نقدینگی، نرخ تورم، نرخ سود بانکی و رشد پایه پولی. با توجه به این مساله که بزرگ‌ترین چالش اقتصاد ایران در این بازده زمانی حجم نقدینگی است، این حجم از نقدینگی در دولت قبلی با توجه به شرایط به‌وجودآمده رکورد بی‌سابقه‌ای در تاریخ اقتصاد ایران ثبت کرده است. درحالی‌که در همین مدت ارزش پول ملی افت شدیدی را ثبت کرده، طی این مدت چاپ پول بدون پشتوانه تیشه به ریشه اقتصاد این کشور زده است.

راهکار این است که موانع پیش روی سرمایه‌گذاری در کشور برطرف شود و این هدف با حمایت‌ها و ایجاد طرح‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی محقق می‌شود. این طرح‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که امنیت سرمایه و آورده‌های سرمایه‌گذاران به‌صورت ملموس قابل مشاهده باشد.

از دیگر راهکار‌های افزایش ارزش پول ملی حمایت همه‌جانبه بانک‌های کشور از بخش تولید و اختصاص منابعی برای رفع مشکلات مالی تولیدکنندگان است که البته باید خاطرنشان شد که نظارت کافی برای اختصاص این منابع به بخش تولید از ضرورت‌های این روش است؛ به‌گونه‌ای که نباید مثل سنوات گذشته این منابع به اسم تولید توسط بخش خصوصی اخذ و صرف فعالت‌های غیرمولد و سفته‌بازی شود که همین موضوع نیز در افزایش حجم نقدینگی نیز بی تاثیر نبوده است. از دیگر راهکار‌های افزایش ارزش پول ملی، بهبود روابط بین الملل است. همچنین می‌توان از تاثیرگذاری نرخ تورم در افزایش یا کاهش ارزش پول ملی نام برد که متاسفانه طی چند دهه اخیر نرخ تورم در ایران در اکثر سال‌ها دورقمی بوده است. این درحالی است که میانگین نرخ تورم در دنیا حدود ۳درصد است و همین مساله را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین عامل کاهش ارزش پول ملی در ایران دانست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: