کد خبر: ۳۶۶۷۸۹
۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
0
احکام لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان از هدف‌گذاری حمایت از تولید و کاهش نرخ مالیات برای بنگاه‌های تولیدی دارد و علاوه بر آن نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را اندکی بهبود خواهد بخشید.
حمایت مالیاتی از تولید در لایحه بودجه ۱۴۰۱/ پیش‌بینی تحقق ۱۱۸ درصدی درآمد مالیات امسال
مالیات یکی از مهمترین و محوری‌ترین منابع درآمدی بودجه سالانه کشور است. در سال‌های گذشته به واسطه نبود عزم و اراده جدی، حجم بالای فروش واگذاری اموال مازاد دولت، فروش اوراق مالی، تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی ناشی از فراگیری جهانی کرونا و درج ارقام غیرواقعی، سهم مالیات از درآمد‌ها کاهش یافت. به همین علت سهم مالیات به نسبت تولید ناخالص داخلی و هزینه‌های بودجه افت شدید داشت.

* نقاط قوت لایحه برای تولید و شفافیت

احکام مالیاتی موثری در لایحه بودجه سال آینده برای حمایت از تولید و بنگاه‌های اقتصادی پیشنهاد شده و وعده مسئولان برای کاهش نرخ مالیات عملی شد. براین اساس نرخ مالیات موضوع ماده ماده ۱۰۵ قانون مالیات مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره‌برداری، در راستای سیاست‌های حمایت از تولید عملیاتی می‌شود.

همچنین در راستای شفافیت و جلوگیری از فرار مالیاتی و برقراری عدالت میان فعالیت‌های اقتصادی در سرزمین اصلی و مناطق آزاد ویژه اقتصادی معافیت مالیاتی این مناطق در بند ش تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف شد.

در سال ۱۴۰۱ حکم بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم در مورد اشخاص حقوقی جاری نیست. به عبارت دیگر سود دریافتی (جوایز و سود) ناشی از سپرده بانکی و یا موسسات مجاز از شمول مالیات معاف نیست.

* هدف‌گذاری قانون برنامه ششم در مورد مالیات محقق نشد

در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شد که نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی برای سال ۱۴۰۰ به ۱۰ درصد برسد. طبق قانون بودجه سال جاری این نسبت به ۴.۲ درصد می‌رسد و در لایحه بودجه سال آینده دولت سیزدهم به ۴.۷ ارتقا یافته، اما بازهم عقب ماندگی زیادی دارد.

علاوه بر آن در این هدف گذاری نسبت مالیات به کل منابع بودجه باید به 50 درصد افزایش یابد که اگر کل منابع را همان منابع عمومی بودجه فرض کنیم، این نسبت برای بودجه سال جاری 25.4 درصد و در لایحه بودجه 1401 به 38.4 درصد افزایش یافته است.

* تحقق درآمدهای مالیاتی هشت ماهه

درآمدهای مالیاتی در هشت ماهه امسال به 200 هزار میلیارد تومان رسیده است، در این باره داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی پیش از این به فارس گفت: مجموع درآمد مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده به حدود 200 هزار میلیارد تومان رسید که تحقق حدود 98 درصدی نسبت به رقم مصوب این مدت دارد.

* پیش بینی عملکرد 320 هزار میلیاردی مالیاتی فراتر از قانون

همچنین مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به اینکه درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه غیرواقعی پیشنهاد شده است، عنوان کرده بود عملکرد درآمدهای مالیاتی در پایان سال به 320 هزار میلیارد تومان می‌رسد و به طور کامل محقق شود که حکایت از رکورد تحقق درآمد مالیات در سال جاری خواهد داشت.

پیش بینی مرکز پژوهش‌های مجلس از تحقق درآمدهای مالیاتی در سال جاری رقم 316 هزار میلیارد تومان است که نشان می‌دهد کم برآوردی در تصویب ارقام مالیاتی مشهود است و بر همین اساس سازمان برنامه و بودجه هدفی بالاتر و برمبنای تولید ناخالص داخلی و اراده دولت برای مبارزه با فرار مالیاتی و توسعه پایه‌‌های مالیاتی در نظر گرفته است.

به گزارش فارس این در حالی است که کل درآمدهای مالیاتی و گمرکی در قانون بودجه سال جاری 325 هزار میلیارد تومان است و سهم خالص درآمدهای مالیاتی 270 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد. بنابراین رشد درآمدهای مالیاتی با توجه به پیش بینی عملکرد 320 هزار میلیارد تومانی راه را برای رشد سهم این بخش در آینده باز می‌کند.

* ترکیب اقسام مالیات برای سال آینده

ترکیب انواع مالیات‌ها تغییر محسوسی ندارد و فقط رقم مالیات بر ثروت نسبت به بودجه سال جاری از حدود 35 هزار میلیارد تومان در لایحه سال آینده به حدود 28 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. مابقی اقسام مالیاتی مانند مالیات بر واردات، کالا و خدمات، اشخاص حقوقی و مالیات بر درآمد رشد داشته‌اند.

* سهم انواع مالیات در لایحه بودجه

مالیات بر کالا و خدمات 39درصد، درآمد اشخاص حقوقی 25 درصد، مالیات بر درآمد 16 درصد، مالیات بر واردات 15 درصد و مالیات بر ثروت با سهم 5 درصدی به ترتیب در جایگاه اول تا پنجم قرار گرفته‌اند.

*رشد 69 درصدی مالیات ارزش افزوده برای سال بعد

دولت برای سال آینده، 526 هزار میلیارد تومان درآمد از محل مالیات و گمرک در نظر گرفته که سهم مالیات آن حدود 471 هزار میلیارد تومان و 55 هزار 800 میلیارد تومان درآمد گمرکی خواهد بود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، رشد درآمدهای مالیاتی برای سال بعد به دلیل اجرای سامانه پایانه‌های فروشگاهی و قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده قابل تحقق است.

یکی از مهمترین اجزای درآمدهای مالیاتی،‌ مالیات بر ارزش افزوده است که در سال جاری بیش از 88 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده در حالی که برای سال آینده 149 هزار و 400 میلیارد تومان ثبت شده که رشد 69 درصدی دارد.

* تلاش برای مقابله با فرار مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی درباره درآمدهای مالیاتی به فارس می‌گوید سال آینده درآمدهای مالیاتی جهش خواهد داشت که اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده و همچنین بهبود اوضاع اقتصادی و اهتمام جدی برای مقابله با فرار مالیاتی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش فارس، یکی از نقاط قوت لایحه بودجه سال 1401 بخش مالیات است که با توجه به هدف‌گذاری صورت گرفته، به دنبال ترمیم سهم مالیات به نسبت منابع بودجه و تولید ناخالص داخلی است.

بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌کنند در صورت توجه جدی به اجرای قوانین و توسعه پایه‌های مالیاتی رشد درآمدها و ارتقاء نظام بازتوزیع منابع حتمی خواهد بود.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: