April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۶۸۳۳
۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
0
سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح از مردادماه سال گذشته اقدام به کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدران متوفی کرده است.
حقوق زنانی که از مستمری پدرشان دریافت می‌شود کاهش می‌یابد؟ / ماجرا چیست؟
اوایل شهریور امسال خبری مبنی بر کاهش سهم زنان مطلقه یا شوهر فوت‌شده از حقوق بازنشستگی پدرانشان به یک سوم بود. موضوعی که گفته شد برای جلوگیری از طلاق‌های صوری صورت گرفته است.

ناهید حیدری، مدیر کل امور مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی این موضوع را تکذیب کرد و گفت در ماده ۸۳ قانون تامین اجتماعی، قانونگذار برای هر یک از بازماندگان واجد شرایط بیمه شده یا مستمری بگیر متوفی به جهت مشخص شدن میزان مستمری مربوطه، سهام تعیین کرده است و بر این اساس همسر بیمه شده متوفی ۵۰ درصد و هریک از فرزندان واجدشرایط (اعم از دختر و پسر) از ۲۵ درصد مزایای مستمری مربوطه برخوردار و درصورتی که پدر و مادر را از دست داده باشند، میزان مستمری آنان دوبرابر خواهد شد.

اما سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح از مردادماه سال گذشته اقدام به کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدران متوفی کرده است.

فاطمه قاسم‌پور، رییس فراکسیون زنان و فاطمه رحمانی، عضو این فراکسیون چندی پیش در توئیت‌هایی اعلام کردند که کاهش سهم زنان از حقوق بازنشستگی پدرانشان به یک سوم، فقط در صندوق بازنشستگی نیرو‌های مسلح بدلیل «اشکال در تنظیم آیین نامه اجرایی» صورت گرفته و هر دو گفتند این موضوع را با مسئولان ذیربط در میان گذاشته تا این دستورالعمل اصلاح شود.

اما با گذشت سه ماه از این وعده همچنان این زنان حدود دو میلیون و ۶۰۰ دریافت می‌کنند و مصوبه داخلی سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح اجرایی شده است. به گفته کریم حسینی، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، مجلس مصوبه‌ای در این باره نداشته و برای تصحیح آیین نامه نیرو‌های مسلح مکاتبه کرده‌اند، اما هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند.


طلاق صوری یا سرپیچی از قانون؟


بر اساس قانون، هرگاه یکی از مستمری بگیران فوت شود یا فاقد شرایط استحقاقی دریافت مستمری شود سهم بقیه آنان افزایش خواهد یافت و در هرحال بازماندگان بیمه شده از صددرصد مستمری بازماندگان متوفی استفاده خواهند کرد.

اما دو سال پیش سیدمحمدعلی جنانی، مدیرکل سابق امور فنی مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی به ایلنا گفته بود بر اساس آمار‌ها تا سال ۱۳۹۴ حدود ۶ هزار طلاق صوری در کشور گزارش شده است. به گفته او کمیته‌ای برای رصد میزان طلاق‌های صوری در تأمین اجتماعی تشکیل شده و درخواست‌های طلاق بازنگری می‌شوند و اگر معلوم شود طلاق صوری بوده، تمام پول‌هایی که به حسابشان واریز شده از آن‌ها بازپس گرفته می‌شود.

بعد از خبری شدن موضوع کاهش حق مستمری زنان مطلقه و شوهر فوت شده از مستمری پدران متوفی، باز هم این موضوع سرباز کرد. گرچه تامین اجتماعی این موضوع را رد کرد و این کاهش سهم مستمری شامل حال دیگر بیمه‌شدگان این سازمان نشد، اما عملا این کاهش در میان مستمری‌بگیران نیرو‌های مسلح اجرایی شد و آنطور که یکی از این زنان در گفتگو با خبرآنلاین گفته است، مسئولان صندوق بازنشستگی نیرو‌های مسلح طلاق‌های صوری را دلیلی برای اجرایی کردن آیین نامه‌شان اعلام کرده‌اند؛ آیین نامه‌ای که خلاف قانون اساسی است!

به گفته حسینی، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس منتظر اقدام عملی نیرو‌های مسلح برای متوقف کردن این آیین‌نامه است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: