کد خبر: ۳۶۶۹۰۹
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
0
به نظر می‌رسد به مرور زمان فعالیت خودروسازان خصوصی جان تازه‌ای می‌گیرد و یکی پس از دیگری از خودرویی جدید رونمایی می‌کنند. البته با توجه به شرایط تحریمی، رقابت‌ها تنها با کشور چین صورت می‌گیرد و خبری از خودرو‌های اروپایی یا ژاپنی و کره‌ای نیست.
سیل خودرو‌های چینی در راه بازار ایران
در حالی بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی ایران به دلیل محدودیت به سمت چین روی آوردند که به نظر می‌رسد این کشور آینده خوبی در حوزه تولید خودرو‌های مدرن دارد. در حال حاضر نیز بسیاری از برند‌های چینی پا به پای خودروسازان مطرح جهان در بازار‌های آزاد جهانی نظیر امارات متحده محصولات را می‌فروشند و رقابت تنگاتنگی دارند.

اما مساله مهم در این میان این است که خصوصی‌های داخلی سراغ باکیفیت‌های چینی می‌روند یا خیر و حتی موضوع مهم‌تر اینکه آیا برند‌های مطرح چین همکاری بلندمدتی را با خصوصی‌های ایران آغاز می‌کنند.

با توجه به رونمایی‌های محدود این چند وقت، به نظر می‌رسد شرکت‌های خصوصی خودرو، نتوانستند برند‌های مطرح چین را برای حضور در ایران مجاب کنند و این در حالی است که چند خودروساز با یک برند چینی قرارداد بسته‌اند.

حتی به نظر می‌رسد دو خودروساز یک مدل از یک برند چینی را همزمان عرضه می‌کنند. اما عجیب‌تر آنکه خودروسازان خصوصی سراغ یک کلاس خودرویی یعنی پیکاپ‌ها رفته‌اند. به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۰ را باید سال چینی در عرصه خودرو نامید. چرا که از سوی خودروسازان خصوصی و غیرخصوصی معرفی و عرضه چند کلاس خودرویی محدود چینی صورت گرفته است.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که واقعا بازار ایران به این تعداد پیکاپ چینی نیاز دارد یا برند‌های چینی شروط همکاری خود را در عرضه خودرو‌های روی دست مانده خود گذاشته‌اند. بدبینانه اینکه بازار جهانی روی خوشی به این مدل‌های چینی نشان نداده است و با توجه به شرایط تحریمی ایران، شرکت‌های چینی از این فرصت استفاده می‌کنند.

اما از سوی دیگر خودروسازان خصوصی داخلی نیز شرایط مناسبی ندارند. تقریبا چهار سال است که اکثر این شرکت‌ها فعالیت قابل توجهی نداشته‌اند و با توجه به اینکه در سال‌های ۹۴ و ۹۵ سرمایه‌گذاری‌های خود را گسترش داده و نیروی انسانی جذب کردند، با سختی از شرایط گذشتند. در کنار اینکه برخی از این شرکت‌ها به مرز ورشکستگی رسیدند و تعطیل شدند، برخی نیز نزدیک به چهار سال است که خودرو‌های فروخته شده را به مشتریان تحویل نداده‌اند.

هزینه‌های سربار نیروی انسانی و موارد دیگر را به دغدغه خودروسازان خصوصی باید اضافه کرد، مواردی که اهمیت چندانی برای خودروسازان دولتی ندارد. به همین دلیل و برای راه افتادن دوباره فعالیت این شرکت‌ها و ایجاد گردش مالی، خودروسازان خصوصی به هر نوع تجارتی چنگ زدند، اما به دلیل شرایط تحریمی موفق نشدند. حال که برخی نیز از این شرایط سخت عبور کرده‌اند به امید راه افتادن دوباره فعالیت در ایران، راه را برای عرضه خودرو‌های چینی هموار کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: