کد خبر: ۳۶۶۹۲۳
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
0

تفاوت مقالات علمی ترویجی و علمی پژوهشی

تا بحال نام مقاله ترویجی یا پژوهشی را شنیده اید و شاید نمیدانید که این نوع مقالات کاملا با هم متفاوت اند. مخصوصا محققانی که در ابتدای راه هستند تفاوت های بین آنها را نمی دانند. البته درک شناخت و تفاوت های آنها ممکن است کمی دشوار باشد. اما در این مقاله ما به طور مفصل به تفاوت مقالات علمی ترویحی و علمی پژوهشی بپردازیم و ویژگی های هر یک را بیان کنیم.

مقالات علمی  پژوهشی

مقالات علمی پژوهشی یا پژوهشنامه به مقالاتی گفته می شود که بر پایه پژوهش های توصیفی یا آزمایشی جمع بندی می شوند و تمام تحقیقات و پژوهش ها به منظور اشاعه یافته های پژوهشی انجام میشود و در پیشرفت و توسعه دانش کمک شایانی می کند.

تمامی گزارش های پژوهش های علمی تنها در مجلات تخصصی و مرتبط به چاپ می رسند و تعداد صفحات محدودی به این مقالات اختصاص داده می شود، پس باید اصل اختصار و خلاصه نویسی در تدوین این گونه از مقالات به شدت رعایت شود و بسیار مهم و ضروری است.

مقالات پژوهشی و علمی از آنجایی که برای یک پژوهش جمع بندی می شوند از ابتدا تا انتهای یک موضوع و پژوهش را در بر می گیرد و خوانندگان با مطالعه آن به یافته ها و نتایج جدیدی دست پیدا خواهند کرد. همچنین سایر پژوهشگران با مطالعه گزارش آن بتوانند ابتدا تا انتهای پژوهش را به طور کامل تکرار کنند.

مقالات عملی ترویجی

به مقالات علمی ترویجی، مقالات کتابخانه ای نیز گفته می شود. این مقالات براساس تحقیقات و مطالعاتی صورت گرفته‌ی اسناد و منابع مکتوب و چاپ شده‌ی موجود در کتابخانه و سایر مراکز اطلاع رسانی علیم، جمع اوری، تدوین و انتشار پیدا می کنند. مقالات علمی ترویجی براساس گردآوری، جابجایی، تلفیق و تحلیل دانش موجود تهیه می شود. این نوع مقالات را براساس چگونگی و هدف تدوین به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

تفاوت مقالات علمی ترویجی و علمی پژوهشی

انواع مقالات ترویجی

1.مقاله های تالیفی (گردآوری)

این نوع مقالات که به مقاله های تدوینی نیز معروف‌اند تنها با گردآوری اقوال و گفته ها درباره یک موضوع خاص، فقط دیدگاه ها و نظریات مختلف را بازگو میکند و معمولا شامل هیچ نظریه، یافته، روش و نکته ای تازه نمی باشد.

این مقالات مطالب و اطلاعات پراکنده موجود در رابطه با یک موضوع خاص را جمع آوری، ترکیب و دسته بندی می کنند و از زوایای مختلف به روشن سازی آن کمک می کنند. این نوع مقالات اطلاعات جامع و مفیدی را پیرامون موضوع بع خواننده ارائه می دهد. نحوه معرفی و طبقه بندی آنها ارزش این نوع مقالات را مشخص می سازد و از لحاظ علمی در پایین ترین سطح مقالات علمی قرار دارند.

  1. مقاله های دانشنامه ای

مقالات دانشنامه ای که به مقالات مدخل نیز معروف اند، که حاوی اطلاعات در موضوعات مختلف در قالب مقاله های مستقل است. حجم این مقالات به نوع دانشنامه و زمینه کاری بستگی دارد.

3.مقاله های علمی مروری

مقاله های علمی مروری به نقد و بررسی مقالاتی که قبلا نوشته و انتشار یافته اند میپردازد. هدف این مقالات علاوه بر اطلاع رسانی، بررسی و تفسیر موضوع توسط اشخاصی است که نسبت به موضوع تسلط کامل دارند.

4.مقاله های علمی و تحلیلی

به مقالات علمی – تحلیلی که به مقاله های علمی – نظری نیز معروف اند، با هدف تحلیل و بسط و گسترش اندیشه ها و نظریه ها و به کارگیری یک روش تازه نوشته می شوند. محققان برای نوشتن اینگونه مقالات از منابع مختلف، مخصوصا مقاله های مروری و پژوهشی برای بیان نظریه خاص استفاده می کنند.

تفاوت مقالات علمی ترویجی و علمی پژوهشی

ترجمر متخصص حرفه ای در ترجمه مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی

زمانی که حرف از نوشتن و نگارش مقاله می شود، میدانیم که در نهایت باید به زبان انگلیسی ترجمه شود. در این مرحله کیفیت ترجمه اهمیت ویژه ای پیدا خواهد کرد زیرا بسیاری از مقالات به دلیل ترجمه بی کیفیت ریجکت شده اند. پس در نتیجه باید با تیمی همکاری کنید که از هر نظر تضمین شده عمل کند.

سایت ترجمه ترجمر متشکل از بهترین و حرفه ای ترین مترجمان در سطح کشور است که توانسته با ضمانت کیفیت، گارانتی یک ماهه و پشتیبانی 24 ساعته در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل، در بین کابران جایگاه ویژه ای پیدا کند. همچنین سایت ترجمر در کنار کیفیت بالا ترجمه مقاله ارزان و دانشجویی را با شرایط ویژه برای کاربران در نظر گرفته است. سایت ترجمر همچنین خدمات ترجمه کتاب را در به صورت تخصصی نیز انجام میدهد، که برای این حوزه در شرایط ویژه از خدمات ترجمه کتاب ارزان نیز می توانید استفاده کنید.

5 تفاوت مقاله علمی ترویجی و علمی پژوهشی

1.اهداف هر کدام از مقاله چیست؟

در مقاله علمی پژوهشی هدف ارائه گزارش دقیق و با جزئیات از یک مقاله تحقیقی اورجینال است. نویسنده این مقالات را برای پایخ به سوالات خوانندگان می نویسد. اما در مقالات ترویجی به آنالیز مقالات چاپ شده پیشین در یک زمینه تخصصی به خصوص جمع آوری همه آنها در ی زمینه است.

2.این مقالات بر چه پایه ای شکل گرفته اند؟

مقالات علمی پژوهشی از تحقیقات اورجینال که توسط خود نویسنده شکل گرفته نوشته می شود و به اصطلاح به عنوان منابع دسته اول شناخته می شود. اما مقالات علمی ترویجی براساس مقالات موجود و چاپ شده قبلی شکل میگیرند و گزارش جدیدی را در پی ندارند. اصطلاحا به این نوع مقالات دسته دوم می گویند.

3.در نوع نوشتار به چه ترتیبی عمل می کنند؟

در مقالات علمی پژوهشی نویسنده یک سوال کلی را مطرح کرده و به طور منظم به گردآوری و جمع آوری اطلاعات و مطالعات اورجینال میپردازد. اما در مقالات علمی ترویجی نویسنده یک موضوعی را مشخص کرده و سپس مقالات و گزارش های موجود درباره آن موضوع را بررسی، خلاصه و جمع آوری می کند.

4.در گزارش چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در مقالات علمی پژوهشی هر بخش از تحقیقات باید به طور کامل و با جزئیات دقیق گزارش شود. این گزارش شامل چکیده، فرضیات، مطالعات پیش زمینه، روش تحقیق، نتایج و تفسیری از یافته هاست. اما در مقالات علمی ترویجی اشتراکات موجود در مقالات مرور شده در یک زمینه تخصصی خاص را با نتاج آنها گزارش می کند. در صورتی که نتایج تفاوت هایی با هم داشته باشند، نویسنده باید علت آنها را با تجزیه و تحلیل خود بیان کند.

5.میزان نوشتار در هر مقاله چگونه است؟

میزان تعداد کلمات مقالات بستگی به طول مجله چاپ کننده مقاله دارد. در مقالات علمی پژوهشی معوملا تعداد کلمات 3000 تا 6000 کلمه است. در بعضی از موارد محدود نیز به 12000 کلمه میرسد. این در حالی است که مقالات علمی ترویجی تعداد کلماتی بین 3000 تا 5000 دارند و ممکن است در بعضی از مجلات با تعداد محدودتر یا بیشتری به چاپ برسند.

اصلی ترین تفاوت مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی

در واقع اصلی ترین تفاوت  مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی به نوع تحقیقات  نویسنده مقاله بستگی دارد. در مقالات پژوهشی نویسنده به کمک منابع مختلف و مرجع تلاش دارد تا مبحث جدید را بیان کند که تا بحال به آن پرداخته نشده است. اما در مقالات ترویجی نتایجی از مقالات نوشته شده ارائه می شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: