کد خبر: ۳۶۷۰۰۳
۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: شاید در وهله اول واردات خودرو به ضرر خودروساز نشان داده شود، اما وقتی پای رقابت وافزایش کیفیت درمیان باشد قطعا این موضوع به نفع خودروسازان و سرمایه گذاران واقعی در این بخش به شمار می‌رود، چرا که منجر به ایجاد رقابت، تولید خودروی با کیفیت واستاندارد‌های روز، تامین نیاز داخلی و حتی صادرات به کشور‌های همسایه ومنطقه می‌شود.
مجلس بر آزاد شدن واردات خودرو اصرار دارد
علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت واردات خودرو به کشور برای رفع هر گونه انحصار در صنعت خودروسازی کشور گفت: نمایندگان مجلس بالاخص کمیسیون صنایع و معادن به دلیل داشتن دغدغه هم برای مردم وهم برای رشد و توسعه صنعت خودروسازی در این راستا که مردم خودروی با کیفیت با قیمت مناسب خریداری کنند، ضمن اینکه خودروسازان نیز زیان ده نباشند برآن هستند تا با ایجاد تغییراتی در صنعت خودروسازی مثل از بین بردن هر گونه انحصار و ایجاد فضای رقابتی این موضوع را محقق کنند.

وی در ادامه مثالی زد و افزود: مثلا در بحث لوازم خانگی کمیسیون صنایع ومعادن مدافع عدم واردات از کره جنوبی بود. حتی نامه تاکید بر عدم واردات لوازم خانگی از این کشور از خود کمیسیون صنایع و معادن مجلس زده شد. عدم واردات لوازم خانگی به این دلیل بود که در لوازم خانگی تولید به میزان نیاز داریم و بیش از پنجاه تولید کننده بخش خصوصی با تنوع بالا کالا‌های با کیفیت که قدرت رقابت دارند با قیمت مناسب تولید می‌کنند. از این منظر برای حمایت و تقویت صنعت لوازم خانگی بازار را به روی واردات بی رویه بستیم.

وی در خصوص اهمیت واردات خودرو برخلاف واردات لوازم خانگی افزود:، اما در خصوص صنعت خودرو هم به خاطر مردم و صنعت خودروسای کشور نظر مساعدی بر واردات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن وجود دارد. به دیل عدم فضای رقابتی در صنعت خودروسازی ما و اینکه عملا خودروسازان در فضای غیر رقابتی غرق شده اند، بنحوی که خودروساز ایرانی طی چند دهه گذشته کمترین پیشرفتی نداشته، ضمن اینکه ازنظر کیفی وکمی افت‌های بزرگی داشته است.

علی جدی دلایل افت‌های صنعت خودروسازی ایران را بیان کرد و گفت: به دلیل وجود بازار انحصاری و عدم رقابت لازم در این فضا، ضمن اینکه خودروساز تولید به میزان نیاز داخل ندارد و تولیدات ساخته شده به لحاظ کیفیت و قیمت قابل قبول نیست، عرضه و تقاضا در بازار خودرو متعادل نیست، قطعا با افزایش تقاضا نسبت به عرضه افزایش قیمت عادی‌ترین مساله در این بازار می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس توضیح داد: این مساله باعث شده مردم دچار سختی‌های بسیاری در خرید خودرو شوند که اولین آن گران خریدن خودرویی بی کیفیت است. تشکیل صف‌های طولانی خرید و ثبت نام‌های چند صد هزار نفری برای تحویل چند هزار خودرو طی یکی دو سال آینده قطعا منجر به کاذب شدن قیمت خودرو و تحمیل گرانی به خریداران واقعی آن هم با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی دربازار آزاد می‌شود.

علی جدی در این باره خاطر نشان کرد: به دلایل ذکر شده کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌کوشد برای کاهش فشار‌های متعدد به مردم و اینکه خودروساز نیز از بازار انحصاری غیر رقابتی خارج شود، یعنی خودرویی تولید شود که هم در کمیت و هم در کیفیت موجب رضایت خاطر مردم شود برواردات خودرو به شدت تاکید دارند. چرا که واردات خودرو به نفع مردم، صنعت خودروسازی کشور است. قطعا صنعت خودروسازی کشور با این حجم از تولید کم و بی کیفیت دیر زمانی نمی‌تواند روی پای خود بماند.

علی جدی در این باره توضیح داد: شاید در وهله اول واردات خودرو به ضرر خودروساز نشان داده شود، اما وقتی پای رقابت وافزایش کیفیت درمیان باشد قطعا این موضوع به نفع خودروسازان و سرمایه گذاران واقعی در این بخش به شمار می‌رود، چرا که منجر به ایجاد رقابت، تولید خودروی با کیفیت واستاندارد‌های روز، تامین نیاز داخلی و حتی صادرات به کشور‌های همسایه ومنطقه می‌شود. موضوعی که می‌تواند برای کشور ارز آوری داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی در پایان توضیح داد: امیدوارم دولت و مقامات تصمیم گیرنده در نهایت به مسائل عنوان شده که از سوی کمیسیون صنایع تاکید شده دقت بیشتری کنند چرا که واردات خودرو به نفع صنعت خودروسازی است. وقتی خودروساز زیان انباشته نداشته باشد ودر یک فضای رقابتی خودروی خوب تولید کند که سود آوری لازم را داشته باشد در این صورت اقتصاد نیزاز جهات مختلف تحت فشار قرار نمی‌گیرد، لذا این مساله به نفع همه کشور تمام می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: