کد خبر: ۳۶۷۰۰۶
۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
0
در میان شهرهای ایران، کیش از فرصت‌های بالایی در زمینه‌ی توریسم درمانی برخوردار است و می‌تواند به یکی از قطب‌های توریسم درمانی در این منطقه تبدیل شود و از طرف دیگر استفاده از ظرفیت کیش برای جام جهانی قطر فرصتی است برای رونق صنعت توریسم در ایران.
جام جهانی قطر فرصتی برای تقویت اقتصاد منطقه / توریسم درمانی و صنعت توریسم در کیش
امروزه تفکر هم سیاحت و هم درمان جایگاه ویژه‌ای نزد مردم و مسئولین کشوری پیدا کرده است و تقریبا اکثر قریب به اتفاق بیماران ترجیح می‌دهند که بجای پرداخت هزینه‌های سنگین در کشور‌های غربی بخش کوچکی از آن را در یک کشور ارزان‌تر صرف درمان کرده و هم در همان زمان بتوانند با صرف بقیه پول از امکانات طبیعی و گردشگری آن منطقه بهره ببرند.
 
با توجه به اینکه امروزه گردشگری درمانی فعالیتی رو به رشد در بخش گردشگری محسوب می‌شود و با توجه به وجود زیرساخت‌های درمانی فعالیتی رو به رشد دربخش گردشگری محسوب می‌شود و با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب در جزیره کیش برای ایجاد توریسم درمانی و اعلام سازمان‌های مسئول در خصوص فراهم شدن مقدمات ساخت نخستین هتل کلینیک و شهر سلامت با هدف توسعه گردشگری سلامت در کیش لازم است کلیه مسائل جانبی آن مورد بررسی قرارگیرد. به منظور پیشبرد پروژه توسعه گردشگری سلامت در کیش و جلوگیری از اقدام‌های موازی و اضافی ضروری است هرچه سریعتر نیازسنجی درمانی علمی و مستند در کشور‌های همسایه و به خصوص در کشور‌های حاشیه خلیج فارس به عمل اید.

رونق گردشگری سلامت در کیش – توریسم درمانی یکی از شاخه‌های صنعت توریسم به‌شمار می‌آید که در چند سال گذشته رشد و پیشرفت زیادی را در ایران داشته است و تاثیر شگرفی را در اقتصاد ایفا می‌کند. اهمیت توریسم درمانی باعث شده بسیاری از کشور‌ها بوجه‌ی قابل قبولی را در این حوزه اختصاص دهند و درآمد بالایی دست پیدا کنند.

در میان شهر‌های ایران، کیش از فرصت‌های بالایی در زمینه‌ی توریسم درمانی برخوردار است و می‌تواند به یکی از قطب‌های توریسم درمانی در این منطقه تبدیل شود. تامین تجهیزات، کادر درمانی متخصص و مراکز استانداری از دغدغه‌های این حوزه محسوب می‌شود و علاوه بر موارد اشاره شده از نظر کاهش قیمت و یا تدوین تعرفه‌های معین و مشخص خدمات درمانی و اقامتی نیز باید اقدامات بهتری صورت بگیرد.

توجه به گردشگری سلامت و توریسم درمانی و افزایش کیفیتی خدمات بیمارستانی از طرح‌های مهم توسعه خدمات درمانی کیش است.
جام جهانی قطر رویداد بزرگ اقتصادی و ورزشی است که می‌بایست کشور ما بیشترین بهره را از آن ببرد و سعی ما این است که فرصت سوزی را جبران کنیم و براساس این تفاهم‌نامه امکانات کیش را در اختیار فوتبال ملی بگذاریم و همچنین امکانات گردشگری را جهت حضور تیم‌های خارجی در اختیار خواهیم گذاشت.

تجارت و گردشگری کیش

حضور فعالانه سرمایه‌های خارجی به کشور و از زمانی که این سرمایه‌ها به کشور وارد شود، فضا برای همکاری‌های گسترده اقتصادی بین دو کشور نیز هرچه بیشتر فراهم خواهد شد. با اینحال از آنجا که عمده امتیاز ویژه تجاری کیش مربوط به حوزه گردشگری است و در بین مناطق آزاد کشور در جزیره کیش شاهد توسعه زیرساخت‌های گردشگری هستیم. همین امر موجب شد تا حتی در طی شیوع کرونا نیز وضعیت گردشگری جزیره کیش نسبت به گردشگری دیگر مناطق بهتر باشد. چنانکه در پاییز امسال شاهد افزایش۶۷ درصدی ورود مسافران به کیش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.
 
همچنین در این مدت اشغال ۸۴ تا ۸۵ درصدی اشغال هتل‌ها نشان از استقبال هرچه بیشتر از گردشگری منطقه آزاد کیش داشت. البته با راه‌اندازی مجدد پرواز کیش-مسقط ظرفیت گردشگری کیش افزوده شده و در آینده می‌تواند در جذب گردشگران خارجی نیز موفق‌تر باشد. در این راستا تلاش زیادی برای بالا بردن شاخص‌های سلامت در دوران کرونایی نیز شده است. از جمله اینکه ظرفیت پذیرش مراکز ارائه دهنده خدمات گردشگری از قبیل"جُنگ‌ها، مراکز تک برند، کنسرت‌ها، کشتی‌های تفریحی و کلوپ‌های تفریحات دریایی" در جزیره کیش کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

همچنین نظارت‌های مشترک با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز خدمات گردشگری به صورت مستمر در دستور کار قرار گرفته است. بر اساس آمار‌های سازمان جهانگردی "unwto" شیوع بیماری کرونا سبب کاهش ۷۰ درصدی تقاضای گردشگری در سطح جهان شده است، اما در دوران همه‌گیری کیش با کاهش ۲۷ درصدی گردشگران از شرایط مطلوب‌تری برخوردار بوده است.

برگزاری مسابقات جام جهانی قطر و گردشگری

برگزاری مسابقات جام جهانی قطر نیز فرصتی برای جذب گردشگران خارجی خواهد بود و تمرکز بر راه‌اندازی و توسعه فرودگاهی در چنین شرایطی تا زمان برگزاری مسابقات در اولویت سازمان منطقه آزاد کیش قرار دارد. در این راستا سعید محمد، دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور نیز گفته است: «برای حضور گردشگران خارجی شخصاً با سفرای کشور‌ها جلسه برگزار کرده‌ام.» اکنون پرواز کیش-دبی نیز برقرار است که خود می‌تواند زمینه‌چینی برای حضور گردشگران از دبی نیز باشد که احتمالاً جمعیت بالایی برای تماشای مسابقات به قطر سفر خواهند کرد و مناطق آزاد کشور به ویژه کیش که ظرفیت گردشگری بالایی دارد، جزو مقاصد گردشگری برای تماشاچیان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد بود.

منطقه آزاد کیش از لحاظ سنت و فرهنگ بومی به شدت برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب است. از این رو در این سال‌ها رویداد‌ها و جشنواره‌های متعددی در راستای توسعه فرهنگ و معرفی آن برای مردم بومی و گردشگران فراهم شده است. یکی از این رویداد‌ها چهارمین جشنواره موسیقی کیش است که در نظر دارد به معرفی فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و سنت‌ها بر اساس رنگ‌آمیزی در سواحل جنوبی از دریای عمان تا خلیج فارس واستان‌های جنوبی ایران بپردازد. مهمترین هدف برگزاری رویداد موسیقیایی جزیره کیش، مورد توجه قرار دادن کیش با سابقه تاریخی و دیرینه خود از نظر فرهنگی و موسیقایی و در کنارآن رونق کسب و کار در جزیره، ایجاد جاذبه‌های گردشگری و آشنایی با فرهنگ بوم‌گردی است.

توسعه توریسم

علاوه بر اقدامات و رویداد‌های فرهنگی منطقه آزاد کیش بر گسترش و توسعه توریسم سلامت می‌تواند متکی باشد. محمدرضا لواسانی، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در نظر دارد در دوره جدید به برونسپاری هرچه بیشتر توریسم سلامت بپردازد و در این حوزه اقدامات زیرساختی انجام دهد. به ویژه که تاکنون فرصت‌های گردشگری از قبیل "هتل هل، امکانات اقامتی، مراکزپذیرایی به ویژه چکاپ عادی و یا تشریفاتی در بیمارستان جزیره کیش نا شناخته مانده است و از طریق برنامه‌های مدون می‌تواند گسترش یابد. لواسانی تاکید کرد: «باید در حوزه توریسم درمانی به ویژه "چکاپ تشریفاتی و عادی" یک کار تبلیغاتی در سطح گسترده انجام شود.»

هر چه هست جزیره کیش در ماه‌های آینده فرصت بهتری دارد تا از طریق برنامه‌ریزی و توسعه زیرساختی بتواند توریسم سلامت جزیره را هر چه بیشتر ارتقا داده و تبدیل به بلندی جهانی در این حوزه شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: