کد خبر: ۳۶۷۳۰۹
۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۷
0
برادر مرحوم‌ هاشمی رفسنجانی می‌گوید اصلاح‌طلبان پس از انتخابات خرداد ۷۶، رویکرد ساختارشکنانه و رادیکال داشتند و گفته بودند اگر هاشمی در انتخابات مجلس ششم رأی بیاورد، ما اعتبارنامه او را رد می‌کنیم.

ادامه اختلافات حامیان‌ هاشمی و تندروها در جبهه اصلاحات

روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: برادر مرحوم‌ هاشمی رفسنجانی می‌گوید اصلاح‌طلبان پس از انتخابات خرداد ۷۶، رویکرد ساختارشکنانه و رادیکال داشتند و حتی تاج‌زاده و میردامادی گفته بودند اگر هاشمی در انتخابات مجلس ششم رأی بیاورد، ما اعتبارنامه او را رد می‌کنیم.

روزنامه شرق ضمن مرور رفتار تند افراطیون مدعی اصلاحات نوشت: اختلاف نیروهای اصلاح‌طلب با اکبر هاشمی رفسنجانی سابقه‌ای طولانی دارد؛ خاصـه در میانه دهه ۷۰ و با روی کارآمدن دولت سیدمحمد خاتمی و متعاقب آن تشکیل جبهه مشـارکت که نیروهای چپ رویارویی تاریخی خود باهاشـمی را علنی کردند که اوجش را می‌توان در نوشتن کتابهایی مانند عالیجناب سرخ پوش و عالجنابان خاکستری‌، تاریک خانه اشباح و البته پدرخوانده مشـاهده کرد. این تفکر در عرصه سیاسی نیز رخ نمود؛ چنانکه‌هاشـمی در انتخابات مجلس ششـم نفر آخر تهران شد. انتخابات مجلس که برگزار شد، هرچند مردم به صورت لیسـتی رأی ندادند، اما اصلاح‌طلبان توانستند اکثریت مجلس را در اختیار بگیرند وهاشمی در این میان توانست نفر سی‌ام تهران شـود. این پایان ماجرا نبود و اختلاف‌های وزارت کشور و شورای نگهبان باعث شد حدود سه ماه بعد، فهرست جدیدی از راه یافتگان به مجلس ششم ارائه شود که بر اساس آن‌،‌هاشمی به رتبه بیستم منتخبان تهران ارتقا یافته بود.

حالا و بعد، از گذشت ۲۲ سال از آن رویدادها، محمد ‌هاشمی‌، برادر ‌اکبر هاشمی رفسـنجانی‌، در گفت‌وگویی گفته است در آن زمان برخی اصلاح‌طلبان در مجلس ششـم گفته بودند اگرهاشمی در انتخابات مجلس رای بیاورد، اعتبارنامه اش را رد می‌کنیم. او دراین باره گفته است: «اگر بخواهیم ریشه‌ای نگاه کنیم‌، بعد از پیروزی اصلاح‌طلبان در دوم خرداد و شکل گیری حزب مشارکت و مجلس ششم‌، جهت گیری‌ها تند شد و کسانی که در پست‌های کلیدی هم بودند، با نشریه‌های آمریکایی مصاحبه می‌کردند و حرف‌های ساختارشکنانه می‌زدند.

در مجلس ششم نیز دیدید که حتی نسبت به آقای‌هاشـمی چه رفتار ساختارشکنانه از سر غروری انجام دادند و فکر می‌کردند همه کار می‌توانند انجام دهند. حتی آقای تاجزاده و میردامادی در انتخابات صحبت کردند و برخی از اصلاح‌طلبان گفتند اگر آقای‌هاشمی در انتخابات مجلس رای هم بیاورد ما اعتبارنامه او را رد می‌کنیم تا نماینده تهران نشود... در سال ۷۶ روزنامه‌ها را ببینید که چه تیترهایی می‌زدند! فقط کافی است مرور کنید. به نظر من عملکرد این طرف باعث رفتار آن طرف شد و مبنای آن نیز این بود که برای اصل نظام احساس خطر کرده بودند.

علیزاده طباطبایـی نیز پیش از این به «مهر» گفته بود: «همان طور که می‌دانید، چپها در دولت آقای ‌هاشمی به شدت با ایشان مقابله می‌کردند. همین نیروهای چپ مقابل آقای ‌هاشـمی بودنـد و تا آخر دولت اصلاحات هم در مقابل آقای هاشمی قرار داشتند.

آنها زمانی که قدرت را گرفتند مقابل آقای هاشمی قرار گرفتند. به هر روی‌، این اختلاف‌ها با شدت تا پایان دولت اول خاتمی ادامه یافت و حتی در انتخابات سال ۸۴ نیز اصلاح‌طلبان با هاشمی کنار نیامدند و البته با خودشان هم کنار نیامدند که نتیجه آن انتخابات‌، ورود اصلاح‌طلبان با چند نامزد به انتخابات و در نهایت هم شکسـت اصلاح‌طلبان و هم شکست ‌هاشـمی در برابر فردی ناشناس به نام محمود احمدی‌نژاد شد. پس از فوت ‌هاشمی و در سال‌های اخیر، گرچه نیروهای نزدیک به او مشخصا در کارگزاران خود را کاملا در قالب اصلاح‌طلبی معرفی می‌کنند، باز هم شاهد اختلاف‌هایی میان دو طیف راست و چپ اصلاحات هستیم و گویی با فوت‌هاشمی‌، این اختلاف‌ها، مشـخصا درباره نحوه ورود به سیاست در شرایط کنونی‌، به چشم می‌خورد؛ در موضوعاتی مانند جایگاه خاتمی در جبهه اصلاحات‌، شیوه ورود به انتخابات‌، نحوه مواجهه با سرمایه اجتماعی و که همه اینها چنین به ذهـن متبادر می‌کنند که گویی اختلاف‌های دهه ۷۰ چپ و راسـت همچنان زنده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: