زمانیکه وارد کارگاه نجاری می‌شوید، ابزار آلات و دستگاه‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید. هر کدام از آنها کاربرد خاص خود را دارند که نجاران براساس نیاز حین کار از آنها استفاده می‌کنند. امروزه با پیشرفت‌های زیادی که در تولید ابزار آلات صنعتی شده، سرعت و کارایی افراد در ساخت وسایل و سازه‌های چوبی افزایش یافته است. در مواقعی حتما برایتان پیش آمده که زمان ساخت یک وسیله دچار سردرگمی شده‌اید و به این فکر کردید که ای کاش وسیله یا ابزاری بود تا کار سریع‌تر و با دقت بیشتری انجام شود. به عنوان مثال ابزار آلات اندازه گیری متنوعی تولید شده که کار اندازه گیری را برای افراد راحت می‌کند زیرا می‌توانند از آنها در هر موقعیتی استفاده کنند. یا در گذشته برای اتصال پارچه به چوب مبلمان و صندلی از منگنه استفاده می‌شد که کار سخت و زمانبری برای افراد بود. اما حالا می‌توانید با تهیه و خرید انواع منگنه کوب، این کار را در سریع‌ترین زمان ممکن و با دقت بالا انجام دهید. در ادامه به معرفی کاربردی‌ترین ابزار آلات کارگاهی می‌پردازیم، پس با مطالب زیر همراه باشید.

ابزار آلات کاربردی کارگاه نجاری

همانطور که گفته شد، در کارگاه‌های نجاری هر مرحله کار از ابزار آلات و دستگاه‌های متفاوتی استفاده می‌شود. از آنجایی که اصلی‌ترین مراحل در فرآیند ساخت و تولید وسایل چوبی، مرحله اندازه گیری است، باید با دقت بالایی انجام گیرد تا کار دفرمه نشود و برای افراد کارایی مناسبی داشته باشد. همچنین مرحله اتصال قطعات به یکدیگر نیز جزء مراحلی است که باید با کیفیت بالایی انجام شود تا دوام و استحکام محصول حفظ شود. به همین دلیل امروزه زمانیکه به بازار می‌روید تا ابزاری را تهیه کنید، تنوع بالا آنها را از لحاظ کارایی و سرعت عمل مشاهده خواهید کرد. اما باید نحوه کار آنها را بشناسید تا حین کار با آنها با مشکل مواجهه نشوید. در ادامه شما را با 10 ابزار نجاری کاربردی آشنا خواهیم کرد تا بتوانید کارگاه خود را تکمیل کنید.

پرگار صنعتی  

یکی از کاربردی‌ترین وسایل اندازه گیری تو هر صنعت، پرگار صنعتی است. از پرگار صنعتی در  طراحی و رسم قطعات مختلف استفاده می‌شود. این ابزار برای اندازه گیری نسبت دو قطعه، پیدا کردن مرکز یک دایره، رسم دایره روی قطعه کار، اندازه گیری و پیدا کردن خط عمود بر یک شکل دایره‌، رسم تصاویر هندسی و موارد مشابه دیگر در نظر گرفته می‌شود. پرگارهای موجود در بازار را می‌توان در اندازه و مدل‌های گوناگون تهیه و نسبت به کارکرد هر کدام از آنها استفاده کرد. از انواع پرگار صنعتی می‌توان به پرگار مستقیم، پرگار داخل سنج، پرگار خارج سنج اشاره کرد که نجاران براساس نوع قطعه چوب و فضای اندازه گیری می‌توانند آنها را انتخاب کنند.

پرگار صنعتی

گیج فیبوناچی

در بعضی موارد هنگام ساخت یک وسیله چوبی ممکن است، با مشکلات اندازه گیری مواجه شوید. به عنوان مثال در طراحی ساختمان و سازه‌های بزرگ، لوگوها، مجسمه‌ها و غیره عدد فیبوناچی بسیار به کار می‌رود. این عدد می‌تواند باعث تولید یک سازه یا تصویر متناسب شود اما برای اینکه به راحتی بتوان از عدد طلایی فیبوناچی استفاده کرد، می‌توان از ابزاری به نام گیج تناسب طلایی فیبوناچی استفاده کرد. گیج فیبوناچی از چهار تکه متصل به هم، به صورت پیکان و نوک تیز طراحی شده است. این ابزار در سایزهای مختلف با دامنه اندازه گیری متفاوت تولید شده و افراد نسبت به نیاز خود می‌توانند از آنها استفاده کنند.

گونیا

از ابزار گونیا برای اندازه گیری قائم بودن یا 90 درجه روی کار استفاده می‌شود. معمولا در صنعت چوب برای ساخت قفسه، قاب و اتصال دو قطعه کار به صورت قائم از این ابزار استفاده خواهد شد. با این ابزار اندازه گیری می‌توان دو قطعه را به صورت ثابت کنار هم نگه داشت تا مونتاژ قطعات برش خورده به راحتی انجام گیرد. گونیا به عنوان یک ابزار پر کاربرد در مونتاژ قطعات چوبی در نظر گرفته می‌شود که برای استفاده از آن باید صفحات چوبی یا ام دی اف را درون آن قرار داد تا نری قطعات به یکدیگر متصل شود و ثابت بماند؛ سپس قطعات را به یکدیگر پیچ کرد تا محکم بماند. گونیا در صنعت چوب انواع مختلفی دارد که شامل گونیا پایه دار، گونیا لبه دار، گونیا نجاری نشان دار، گونیومتر، گونیا دو و سه پهلو، همه کاره می‌باشد؛ از هر کدام نسبت به نوع کار مورد نظر استفاده می‌شود.

زاویه سنج دیجیتال

با زوایه سنج می‌توان زاویه بدون اشتباه روی کار را اندازه گیری کرد. اگر به ابزار دقیقی برای اندازه گیری زاویه کارتان نیاز دارید، بهتر است از زاویه سنج دیجیتال استفاده کنید. این ابزار قابلیت برش میلی‌متری دارد که مقدار زاویه را به صورت درصد یا درجه نشان می‌دهد. زاویه سنج دیجیتال، دستگاهی بسیار کوچک و سبک است که برای اندازه گیری زاویه انحراف سطح افقی یا سطح عمودی کاربرد دارد. به این صورت که باید آن را روی سطح کار قرار دهید تا کنترل بهتری روی زاویه انحراف و جهت کار داشته باشید. از این نوع زاویه سنج می‌توان برای تیغ اره‌های رومیزی استفاده کرد، زیرا با خاصیت آهنربایی بودن در قسمت زیر آن این امکان وجود دارد که به تیغ اره متصل شود و برش قطعاتی مانند چوب را با زاویه دلخواه انجام دهد.

منگنه کوب   

منگنه کوب یکی از انواع ابزارهای بادی است که کاربرد زیادی در ساخت سازه‌های چوبی مانند مبلمان و صندلی دارد. این دستگاه با شیلنگ فنری و کوپلینگ به کمپرسور بادی متصل می‌شود. برای همین عملکرد این دستگاه تا حد زیادی بستگی به میزان هوای فشرده، توان و قدرت بادی دارد که از دستگاه استخراج شده و به منگنه کوب می‌رسد. منگنه کوب در انواع مختلف منگنه وی و منگنه پلاک تولید شده که منگنه وی دارای شکل V بوده و برای ساخت قاب عکس‌ها به صورت اتصال فارسی بیشترین کاربرد را دارد. منگنه پلاک به صورت مستطیل شکل یا صفحه‌ای در پشت قاب عکس زده می‌شود. این نوع منگنه کوب به صورت شانه‌ای در بازار عرضه می‌شود که از شکل‌ها و مدل‌های متنوعی برخوردار است.

منگنه کوب

میخکوب

میخکوب جزء ابزار آلات پر کاربرد بادی در کارگاه‌های نجاری می‌باشد. ابزارهای پنوماتیک یا بادی، کار نجاران را در تولید و ساخت یک محصول راحت می‌کند که به عنوان ابزار آلات مهم در مرحله مونتاژ قطعات چوبی در نظر گرفته می‌شود. معمولا ابزارهای بادی ساختار ساده و استهلاک پایینی نسبت به مدل‌های برقی و شارژی دارند. برای استفاده از چنین ابزار آلاتی باید از دستگاه کمپرسور بادی یا پمپ باد استفاده کرد، با شیلنگ فنری و کوپلینگ مناسب با شفت دستگاه می‌توان ارتباط بین کمپرسور و میخکوب را برقرار کرد. میخکوب‌ها انواع مختلفی دارند که شامل میخکوب اسکا، میخکوب تیپو، میخکوب تی، میخکوب کپسولی، میخکوب دو پایه، میخکوب نواری، میخکوب پشت قاب زن می‌باشند.

دکمه زن مبل

در صنعت چوب از مهمترین سازه‌هایی که تولید می‌شود، مبلمان و صندلی است. این نوع سازه را در انواع سایز و مدل می‌سازند. مبلمان و صندلی شامل اجزای مختلفی از جمله دکمه می‌باشد که برای جلوه بیشتر روی پشتی یا نشیمن صندلی وصل می‌شود. اما اتصال آن با دست کار زمان بر و سختی است؛ برای همین نجاران از دستگاه دکمه زن مبل استفاده می‌کنند تا سرعت و کیفیت کارشان افزایش پیدا کند. از طرفی با این دستگاه می‌توان دکمه‌های میخ دار و پوشش آن را با اتصال به دستگاه کمپرسور باد، به مبل کوبید. معمولا بیشتر دکمه زن‌های دستی از استحکام و اصطحلاک بالایی برخوردار هستند که همین امر از خرابی زود هنگام آنها جلوگیری می‌کند. از طرفی با کمک این تپانچه بادی می‌توان دکمه‌های پارچه‌ای را روی مبل و صندلی وصل کرد.

پیچ الیت

اتصال الیت در صنایع مختلفی مانند چوب و نجاری برای اتصال محکم و سریع دو صفحه چوبی در نظر گرفته می‌شود. با این نوع اتصال از طریق پیچ الیت در محصولات چوبی، کیفیت بالا مونتاژ نهایی و بدون عیب حفظ خواهد شد. همچنین این نوع محصولات برای استفاده در محیط‌های مختلف باید دوام و عمر طولانی داشته باشند تا کیفیت محصول در دراز مدت تضمین شود. ورقه‌ها یا صفحه‌های مختلف چوبی که از این اتصال بهره می‌برند، شامل پلای وود، لترون و MDF است. برای اتصال الیت دو صفحه چوبی به صورت دائمی یا موقت از پیچ الیت استفاده می‌شود که می‌توان دو صفحه را در کنار یکدیگر متصل کرد. اتصال الیت از سه قسمت کپسول فلزی، میله رابط و رول‌پلاک و در صورت نیاز دستگاه الیت زن تشکیل شده است.

پیچ الیت

روپیچ توپیچ

اگه بخواهید قطعات چوبی را با استحکام بالا به یکدیگر متصل کنید، پیشنهاد می‌کنم با روپیچ توپیچ این کار را انجام دهید. روپیچ توپیچ نوعی اتصال رزوه دار است که دارای یک سر دنده نری و یک سر دیگر دنده مادگی می‌باشد. به عنوان مثال برای ساخت انواع میز، قفسه کتابخانه یا موارد مشابه به منظور اتصال دو قطعه چوب یا MDF به یکدیگر از روپیچ توپیچ می‌توان استفاده کرد. روپیچ توپیچ در واقع برای اتصال انواع چوب، نئوپان، ام دی اف و غیره یا اتصال پایه فلزی و چوبی به سازه‌های چوبی مناسب است. همچنین باید بدانید که با استفاده از آچار آلن می‌توانید روپیچ توپیچ را باز و بسته کنید.

اتصال مهره خاردار

اتصال مهره خاردار یکی از انواع اتصالات برای دو قطعه چوبی به یکدیگر می‌باشد. این اتصال شبیه رولپلاک در اندازه‌ها و رزوه‌های مختلف تولید شده است که در بازار عرضه می‌شود. مهره خاردار دارای شکل ظاهری خاصی نسبت به مهره‌های اتصال چوب دیگر است. به این صورت که قسمت کلگی مهره دارای چند خار می‌باشد، این قسمت مهره داخل بافت چوب و دیواره‌ها فرو می‌رود. پیچ این مهره در قسمت رزوه دار چوب قرار گرفته می‌شود و از این طریق قطعات چوبی مختلف مانند MDF، نئوپان و غیره به یکدیگر متصل می‌شوند.

لیست قیمت انواع ابزار آلات و دستگاه‌های نجاری

همان‌طور که در این مقاله گفته شده انواع ابزار آلات و دستگاه‌های نجاری کاربردی وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع و امکاناتی که دارند از قیمت متفاوتی برخوردار می‌باشند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی چوبینر انواع متنوعی از ابزار آلات و دستگاه های چوب و نجاری را مشاهده نمایید. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت خرید می توانید از طریق راه‌های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

09021235626 – 02166563048 – 02634647972

Choobiner.ir

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: