کد خبر: ۳۶۷۶۸۰
۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
0
مدیرعامل مپنا گفت: ما در حال مذاکره برای ساخت نیروگاه ۵۰۰۰ مگاواتی با کشور‌های منطقه هستیم.
آغاز مذاکره برای ساخت نیروگاه ۵۰۰۰ مگاواتی با کشورهای منطقه
عباس علی آبادی امروز در حاشیه مراسم امضای قرارداد نیروگاه‌های ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان (EPC) و بهاباد (BOT) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در تمام کشور‌های همسایه آمادگی ساخت نیروگاه را داریم، گفت: کیفیت و قیمت دلیل این است که کشور‌های دیگر ایران را برای ساخت نیروگاه انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت ذخیره سازی انرژی، گفت: هزاران سال است که همه به دنبال این هستند که بتوانند انرژی را ذخیره کنند. در واقع ذخیره سازی انرژی یک آرمان است، ذخیره سازی انرژی در سوخت‌های فسیلی امکانپذیر بوده، اما این بحث در حوزه برق یک موضوع آرمانی بوده است.

مدیرعامل مپنا با بیان اینکه روش‌های متعددی در این حوزه وجود داشته که ما نیز به دنبال آن رفته‌ایم، تاکید کرد: بطور مثال هیدروژن از جمله روش‌های ذخیره سازی است. همچنین می‌توان از نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای و یا روش‌های مکانیکی برای ذخیره سازی انرژی استفاده کرد. خوشبختانه در چند سال اخیر روش‌های پیشرفته‌ای برای این مسئله به وجود آمده که یکی از آن‌ها روش ذخیره سازی در باطری و یا تولید هیدروژن بوده است.

علی آبادی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مپنا، گفت: شرکت مپنا در هر دو گزینه فعالیت کرده و امروز توانایی ذخیره سازی در مقیاس مگاوات و چند ده مگاوات به صورت شیمیایی وجود دارد. بطوریکه ذخیره سازی انرژی از مقیاس کوچک برای خانگی تا مقیاس بزرگ کاملا فراهم شده و وارد مرحله تجاری سازی شده است.

وی اظهار کرد: توصیه من به مردم و بنگاه‌ها این است که برای اصلاح بار، برق مورد نیاز خود را ذخیره کنند، اما متاسفانه در ایران به دلیل اینکه قیمت برق حالت رقابتی ندارد به این مسئله توجهی نمی‌شود، اما این موضوع در دنیا کاملا مطرح است.

مدیرعامل مپنا با بیان اینکه در آینده که روش‌های تجدیدپذیر توسعه پیدا می‌کند حتما باید روش‌های ذخیره سازی نیز به همان نسبت توسعه یابد که بتوان برق گرانی که تولید می‌شود را حفظ کرد، گفت: در حال حاضر یکی از استراتژی‌های مپنا توسعه روش‌های ذخیره سازی هم در هیدروژن و هم شیمیایی است.

علی آبادی با تاکید بر اینکه این روش می‌تواند در حل ناترازی برق تاثیر زیادی داشته باشد، گفت: اگر در سطح ملی به عنوان یک محور به این مسئله نگاه شود می‌توانیم گام‌های بزرگی برداریم، بطوریکه اگر به ساختمان‌ساز‌ها بگویند که شرط اخذ مجوز پایان کار برای آن‌ها این است که حتما در ساختمان یک ذخیره ساز داشته باشند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. چه بسا که این موضوع از لحاظ پدافند غیر عامل نیز می‌تواند مهم باشد.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من یکی از راهکار‌ها این است که به سمت ذخیره سازی پیش برویم و دولت نیز زیرساخت‌های لازم را برای این مسئله فراهم کند. شرکت‌ها و بنگاه‌های صنعتی نیز می‌توانند در این حوزه گام بردارند.

علی آبادی با اشاره به برنامه مپنا برای ساخت لکوموتیو‌های پرسرعت، گفت: ماهانه ۱۰۰ واگن و چهار لکوموتیو می‌سازیم، اما مپنا برنامه‌هایی را برای ساخت واگن‌های پرسرعت دارد که در آینده جزئیات آن را اعلام می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که سهم مپنا در تفاهم‌نامه ۱۰ هزار مگاواتی وزارت نیرو و وزارت صمت چقدر است؟، گفت: مپنا این آمادگی را دارد که تمام این نیاز را برطرف کند. ما حتی حاضریم دو برابر این میزان را تامین کنیم. شب گذشته یک قرارداد ۵۰۰ مگاواتی با کشور خارجی منعقد کردیم و این برای ما افتخار است که در داخل بتوانیم خدمت بیشتری داشته باشیم.

مدیرعامل مپنا در خصوص آخرین اقدامات مپنا برای نیروگاه رمیله عراق گفت: این نیروگاه بزرگترین نیروگاه عراق است که چهار فاز دارد، فاز اول آن اجرا شده، فاز دوم در حال اجرا است که اولین واحد بخار اردیبهشت ماه سنکرون می‌شود. در فاز سوم چهار توربین تا اردیبهشت ماه سنکرون خواهد شد و فاز چهارم را نیز تا قبل از پیک عراق وارد مدار خواهیم کرد.

علی آبادی ادامه داد: در حال مذاکره با عراق هستیم تا یک قرارداد بزرگتری را منعقد کنیم. البته باید گفت که قرارداد رمیله بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در طول تاریخ تاکنون بوده است. با این حال برای عراق یک پروژه جدید را تعریف کردیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: