April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۷۷۳۰
۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
0
هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی به فروریختن بخشی از دیوار فساد کمک می‌کند و سیستمی شدن این فرآیند بسیاری از هزینه‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد.
هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی یکی از درگاه‌های قاچاق را مسدود می‌کند
کارت بازرگانی یکی از مجوز‌های شش گانه اصلی وزارت صمت می‌باشد که پیش نیاز شروع به فعالیت در تجارت خارجی اعم از واردات و صادرات است و طی چندین گام از سال ۱۳۹۹، با الکترونیکی و غیرحضوری شدن فرآیند صدور آن، مراجعه حضوری متقاضی به ادارات استانی این وزارتخانه و ارائه اسناد کاغذی حذف شده است. در این راستا با حذف وابستگی فرآیند به نقش عامل انسانی، صدور کارت بازرگانی به صورت هوشمند درآمده است.
 
در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حذف رانت و امضا‌های طلایی به شدت در وزارت صمت پی‌گیری می‌شود که حذف رانت از بورس‌کالا و کارت بازرگانی از جمله آنهاست. سید رضا فاطمی‌امین در مراسم رونمایی از هوشمندسازی و حذف نقش عامل انسانی در صدور کارت بازرگانی با بیان اینکه حاکمیت باید ۴ اقدام شامل اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت را انجام دهد، اظهار کرد: دستگاه‌های زیادی در مورد سامانه جامع تجارت مسئولیت دارند و متولی وزارت صمت است؛ وقتی این سامانه کامل شود روش حکمرانی ما تغییر می‌کند. اسفند ماه خبر تکمیل سامانه را می‌دهیم.
 
در سال ۹۸ بود که با طرح موضوع سوء استفاده ناشی از صدور کارت‌های بازرگانی به گروه‌های سنی نامتعارف و مشکلات به وجود آمده از صدور کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف، بحث حذف عامل انسانی در صدورکارت‌های بازرگانی مطرح شد.

صدای سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی و کارت بازرگانی یکبار مصرف زمانی بلند شد که خبر واردات چند صد دستگاه خودرو لوکس توسط یک پیرزن مرزنشین رسانه‌ای شد. با اعلام این خبر وجود کارت بازرگانی یکبار مصرف رنگ و بوی جدی به خود گرفت و مشخص شد که برخی از تجار با قیمت بسیار اندک به روستاییان از آن‌ها مدارک برای صدور کارت بازرگانی می‌گیرند. مشکلی که زمانی بروز کرد که این افراد باید پاسخگوی مالیات‌ها و حق و حقوق دولت می‌شدند.

به همین منظور و برای عبور از این مشکل تصمیم بر آن شد تا در کنار حذف کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف، روند صدور کارت بازرگانی نیز تغییر کند تا با هوشمند شدن صدور کارت شاهد بروز مشکلات این چنینی نباشیم.

علی مویدی در مراسم رونمایی از صدور کارت بازرگانی هوشمند اظهارکرد: از سه سال و نیم پیش وقتی بحث سامانه‌ها مطرح شد، همه می‌گفتید این موضوع چه ربطی به قاچاق دارد. اما امروز، روز مبارکی است و شاید یکی از بهترین روز‌ها برای من رونمایی از هوشمندسازی کارت بازرگانی است. قاچاقی که در جامعه رخ می‌دهد، معلول همین عدم ساماندهی و هوشمندسازی هاست.

با این اقداماتی که در حال تحقق است انشاء الله قاچاق کاهش می‌یابد. همچنین درگاه‌های قاچاق را شناسایی کردیم که در سایه عزم و اراده دستگاه‌های مرکزی و ستاد مبارزه با قاچاق انجام گرفته است. قطعا این هوشمند‌سازی آرامشی به بازار و تجارت می‌دهد و قاچاق را نمی‌تواند تمام کند، ولی کاهش می‌دهد و امنیت تجاری می‌دهد.

روزنامه تجارت نوشت: در چند روز گذشته مراسم رونمایی از صدور هوشمند کارت بازرگانی بدون دخالت عامل انسانی برگزار شد و این مرتبه به نظر می‌رسد که دوران کارت‌های بازرگانی یکبار و یکسال مصرف به اتمام رسیده است. سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز گذشته کنایه‌ای به عملکرد‌های دوران گذشته در حوزه صدور و نظارت بر کارت‌های بازرگانی زد و گفت: دیگر کودک ۱۰ ساله صادرات انجام نخواهد داد. صحبت‌های وزیر صمت اشاره به پرونده‌هایی دارد که طی سال‌های گذشته مورد توجه رسانه‌ها و دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته و از تخلفات متعددی در حوزه استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره و یکبار مصرف رونمایی شده بود. حالا، اما شرایط متفاوت از گذشته به نظر می‌رسد. وزیر صمت به صراحت می‌گوید که حذف امضا‌های طلایی و رانت اولویت این وزارتخانه است.

کارت بازرگانی هوشمند یا دریافت کارت بازرگانی هوشمند یا اخذ کارت بازرگانی هوشمند به موجب قوانین گمرکی کشور، عبارت می‌باشد از جوازی که افراد حقیقی و حقوقی که دارای آن باشند می‌تواند با دارا بودن آن، به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا اقدام کنند. در کشور ما ایران فقط آن عده از بازرگانانی که دارای کارت بازرگانی باشند می‌توانند در واردات و صادرات فعالیت داشته باشند. در این مقاله مطالعه می‌کنید: مزایای کارت بازرگانی جدید و مدارک کارت بازرگانی جدید و هزینه کارت بازرگانی هوشمند در واقع باید گفت که کارت بازرگانی برای تجارت خارجی ضروری می‌باشد. براساس آیین نامه اجرایی قانون و مقررات صادرات و واردات در مورد چگونگی صدور کارت بازرگانی کارت بازرگانی به وسیله اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا دیگر شهرستان ها، به نام متقاضی که شرایط لازم را داشته باشد، جهت مدت یک سال با رشته فعالیت خاص بر اساس درخواست متقاضی صادر می‌شود که بعد از تایید وزارت بازرگانی دارای اعتبار خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: