کد خبر: ۳۶۷۷۳۵
۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
معاون وزیر اقتصاد با بیان "تورم خط قرمز ماست و حتی به‌بهانه حمایت از مردم و کمک به آن‌ها نباید به آن دامن زد" گفت: با تورم بالا نمی‌توانیم به رشد اقتصادی برسیم.
تورم خط قرمز است
سید محمدهادی سبحانیان، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: دو معضل اساسی اقتصاد کشور رشد پایین اقتصادی در دهه گذشته و تورم بسیار بالا و بی‌سابقه است و تا نتوانیم برنامه‌ای سازگار و منسجم برای پیگیری و حل این دو معضل داشته باشیم، عملاً اقتصاد ما به جایی نخواهد رسید.

سبحانیان افزود: اگر این مسئله فهم نشود که ما با تورم بالا نمی‌توانیم به رشد اقتصادی برسیم به مقصود اصلی نخواهیم رسید.

معاون وزیر اقتصاد گفت: برخی مسئولان سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که به تورم می‌انجامد، اما تورم خط قرمز ماست و حتی به‌بهانه حمایت از مردم و کمک به آن‌ها نباید به آن دامن زد.

او با بیان این که برنامه با فرض تداوم تحریم‌ها نوشته شده است گفت: امهات اقداماتی که می‌تواند در جهت کنترل تورم و رشد اقتصادی اتفاق بیفتد در نقشه راه دولت آمده و فهرست شده است.

سبحانیان با تصریح به این‌که مجوز کسب‌وکار حق شهروندی است و باید به‌سهولت و با کمترین هزینه در اختیار مردم قرار بگیرد گفت: ۳ هزار مجوز کسب‌وکار را شناسایی کرده‌ایم که تا پایان سال تلاش می‌کنیم ۸۰ درصد آن‌ها ساده‌سازی و برطرف شود.

علی سعدوندی کارشناس مسائل اقتصادی نیز، برنامه رشد غیرتورمی دولت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: طولانی‌ترین تورم را ایران در تاریخ بشر دارد.

سعدوندی گفت: اگر بتوانیم برنامه‌ای ارائه کنیم که اکثر مردم بپذیرند و اقناع بشوند و بتوانیم انتظارات تورمی را مدیریت کنیم می‌توان تورم را هم کنترل کرد.

او با اشاره به رشد منفی اقتصاد کشور از سال ۹۰ افزود: متأسفانه مقدار سرمایه‌گذاری در کشور از میزان استهلاک کمتر شده است.

این کارشناس اقتصادی یکی از نکات مثبت برنامه دولت را تأکید بر رفع موانع تولید دانست و گفت: این می‌تواند به رشد اقتصادی منجر شود.

سعدوندی تأکید کرد: نباید رفت به‌سمت سیاست‌های غیرتورمی که منجر به رکود می‌شود.

حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران نیز اقدام دولت را در تدوین برنامه مدون و منسجم برای رشد اقتصادی و کنترل تورم اقدامی پسندیده دانست و اضافه کرد: این می‌تواند سیگنال مثبتی به فعالان اقتصادی بدهد.

سلاح‌ورزی گفت: کلیات برنامه باارزش است، اما در جزئیات برخی ابهامات و اشکالاتی وجود دارد مثلاً به‌نظر می‌رسد که رشد اقتصادی و تورم را در سطح کلان اقتصاد دیده‌اند و به آن تقلیل داده‌اند و به عوامل و زمینه‌های نهادی و ساختاری رکود تورمی در اقتصاد ایران اشاره نشده است، از جمله بحث کیفیت حکمرانی، فساد، بحث مرتبط با امنیت سرمایه‌گذاری و تضمین حق مالکیت و رفع موانع کسب‌وکار.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران افزود: این نقشه راه به‌نوعی فاقد برنامه زمان‌بندی و فاقد عدد و رقم و هدف‌گذاری مشخص است.

سلاح‌ورزی از حذف ارز ترجیحی هم حمایت کرد و گفت: مهمترین نگرانی فعالان اقتصادی، اقتصادِ پیش‌بینی‌ناپذیر است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: