April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۷۸۳۸
۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
0
رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه وتره‌بار اظهار کرد: محصولات کشاورزی کشور با مشکلات صادراتی مواجه است و از برخی بازارهای صادراتی برگشت می‌خورد.
مسئولان سازمان حفظ نباتات از پشت میز‌های خود خارج شوند
به نقل از نبض بازار، در یک ماه گذشته برخی از محصولات میوه و سیفی ایران از جمله، فلفل دلمه‌ای، کیوی و سیب‌زمینی از بازار‌های صادراتی هدف مانند روسیه، هند، ارمنستان و امارات برگشت خورده است و در روز‌های اخیر نیز بحث برگشت سیب‌زمینی تولیدی ایران از ارمنستان مطرح شده است. این پرسش مطرح است که چرا این محصولات از بازار‌ها برگشت می‌خورند و آیا محصولاتی که با همین شیوه‌ها و استاندارد‌ها در کشور تولید می‌شوند، سلامت ایرانیان را به خطر می‌اندازند یا خیر.

سیدرضا نورانی در گفتگو با نبض بازار درباره مشکلات صادرات فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و برخی دیگر از محصولات کشاورزی ایران، تصریح کرد: این انتظار وجود داشت که سازمان حفظ نباتات انقلابی عمل کند و چرا باید تولیدکننده و صادرکننده ایرانی برای این سازمان اهمیتی نداشته باشد و در مورد موضوعاتی که آبروی کشور و صادرات در میان است نباید سهل‌انگاری‌های اینچنینی صورت گیرد.


وی افزود: آمار و ارقام نشان می‌دهد که در تولیدات گلخانه‌ای به واسطه تولید در فضای بسته و محدود میزان استفاده از سموم بسیار کمتر از فضای باز است. این شایعه را در فضای بین‌المللی به راه انداختند که فلفل‌ها آلوده به سموم است درحالی که کذب محض است.»


سهل‌انگاری سازمان حفظ نباتات در مورد استاندارد‌های جدید صادرات به روسیه


وی با اشاره به سهل‌انگاری در پاسخ به نامه‌های روسیه اظهار کرد: روسیه در خرداد امسال دو بند را به سازمان حفظ نباتات اعلام کرد که شرایط جدید برای مصرف تولیدات گلخانه‌ای بوده است و سه تا چهار سم که مورد تایید روسیه نیست نباید توسط تولیدکنندگان ایرانی برای صادرات مورد استفاده قرار گیرد. دستگاه‌های اندازه‌گیری برای سنجش این چهار سم در کشور وجود ندارد. شرط دوم روسیه نیز شناسنامه‌دار بودن محصولات کشاورزی در ایران است.

 ایران اقدامی برای اخذ تاییدیه‌ها نکرده است

نورانی گفت: اخذ تاییدیه از سازمان حفظ نباتات و گواهی باقی‌مانده سموم شامل نیترات و املاح سنگین از شروط روسیه بوده است و باید رعایت می‌شده است، متاسفانه نامه به سازمان حفظ نباتات رسیده، اما ترتیبی داده نشده است. معاون امور بین‌الملل این نامه را به سازمان حفظ نباتات ارسال کرده است، اما سه ماه روی میز مدیر وقت مانده است و با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این نامه به فراموشی سپرده شده است و جریمه آن را تولیدکننده و صادرکننده داده است وآبروی کشاورزان به ناحق برده شده است.

وی افزود: آمار و ارقام ما از مسکو نشان می‌دهد ۱۷ کانتینر فلفل دلمه‌ای رنگی در مسکو وجود داشته که سه تا چهار کانتینر آن باز شده بود، اما دستور داده شده که کانتینر باز نشود. باقی‌مانده سموم چند کانتینر اندازه‌گیری می‌شود و خوشبختانه هیچ آلایندگی وجود نداشته است، اما، چون این تفاهم‌نامه میان ایران و روسیه در زمان مقرر امضا نشده است جلوی محصول گرفته شد و اعلام شد که فلفل ایران باقی‌مانده سموم دارد.


تولیدکننده و صادرکننده ایرانی برای سازمان حفظ نباتات اهمیتی ندارند


رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اظهار کرد: این انتظار وجود داشت که سازمان حفظ نباتات انقلابی عمل کند و چرا باید تولیدکننده و صادرکننده ایرانی برای این سازمان اهمیتی نداشته باشد و در مورد موضوعاتی که آبروی کشور و صادرات در میان است نباید سهل‌انگاری‌های اینچنینی صورت گیرد.


در شرایط تحریم چشم‌ها به ارز حاصل از صادرات مویرگی غیرنفتی دوخته شده است


نورانی خاطرنشان کرد: سازمان حفظ نباتات و هیات ایرانی باید برای انعقاد این تفاهم‌نامه به روسیه می‌رفت، اما نسبت به تولیدکنندگان بی‌تفاوت عمل شد و درشرایطی که نفت تحریم است چشم‌ها به ارز حاصل از صادرات غیرنفتی آن هم به شکل مویرگی است و این پرسش مطرح است که چرا اینگونه عمل می‌شود و دو بازار عمده شامل روسیه و هند از دست می‌رود و متاسفانه در مورد بازار هند نیز همین شرایط وجود دارد.


سازمان حفظ نباتات از هشدار‌های هند نیز به راحتی عبور کرد


رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار اظهار کرد: هند نیز اعلام کرده بود که محموله صادراتی کیوی به قارچ شپشک توت و باقی‌مانده سموم آلوده است ونامه‌نگاری‌هایی با سازمان حفظ نباتات انجام داده است، اما این سازمان بی‌تفاوت از کنار این موضوعات گذشته است و این پرسش مطرح است که آیا سرمایه مردم وتولیدکننده تا این میزان برای آن‌ها بی‌اهمیت است که با کوتاهی و سهل‌انگاری به دنبال کار نرود.

هیات ایرانی هنوز به مسکو اعزام نشده است

وی افزود: ۲۰ روز از موضوع بازگشت محموله صادراتی ایران به روسیه گذشته است و قرار است هیاتی به این کشور سفر کند، اما هنوز هیچ اقدام عملی انجام نشده است درحالی که اگر بخش خصوصی بود ظرف ۲۴ ساعت موضوع را حل می‌کرد. موضوع هند برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان بسیار حائز اهمیت است و اکنون ۲۴۰ هزار تن کیوی صادراتی ایران منتظر اقدام صادراتی است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی عنوان کرد: آیا سازمان حفظ نباتات خسارت صادرکننده را می‌پردازد، اما متاسفانه از این اتفاقات به راحتی می‌گذرند. این درحالی است که کیوی کمترین میزان افات را دارد و سموم شیمایی به دلیل نبود آفت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و تنها شپشک توت در برخی از استان‌ها وجود دارد که تولیدکنندگان سم قارچ‌کش غیراستاندارد خریداری کرده که آن هم باید سازمان حفظ نباتات بر آن نظارت می‌کرده است و همه این موارد موجب شده است تا اتفاق‌های ناگواری برای صادرکنندگان به وجود آید.

وی افزود: این اتفاق‌ها باعث بدنامی محصول صادراتی فلفل دلمه‌ای ایران و کیوی شده است و اگرسم خورده بود شپشک توت را نداشت. درحالی که کیوی ایران اصلا سم نخورده و فلفل‌ها نیز باقی‌مانده سموم ندارند.

بروکراسی پیچیده اداری در ایران مانع بهبود امور است

نورانی تصریح کرد: بروکراسی پیچیده موجب شده است تا با وجود همه این اتفاق‌ها هیات‌های ایرانی که باید عازم هند یا روسیه شوند به این کشور‌ها اعزام نشده‌اند این در حالی است که کشوری مانند هند بزرگترین بازار مصرف کیوی و سیب ایران را دارد.

بازار‌هایی که به سختی به دست آمده‌اند، آسان از دست می‌روند

وی تاکید کرد: بازار‌های صادراتی به آسانی به دست نیامده‌اند که به راحتی از دست بروند و نیاز است تا انقلابی رفتار شود و مشکلات هند و روسیه باید حل شود و قرار نیست که خسارت کم‌کاری سازمان حفظ نباتات را تولیدکننده و صادرکننده پرداخت کند.

وی عنوان کرد: یک شرکت ۱۷ کانتینر فلفل دلمه ای‌اش از مرز داغستان برگشت خورده است و دیگر قابل فروش نبوده است و مجبور به توزیع آن در استان‌های مرزی شده است.

نورانی خاطرنشان کرد: وظیفه سازمان حفظ نباتات این است که از پشت میز‌های خود خارج شوند و به مزارع و باغات بیایند و کار خود را به درستی انجام دهند و این‌ها وظیفه حاکمیتی است که باید اجرا شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: