در سالهای گذشته با ورود خودروهای متنوع چینی و گاهی کرهای هم، چون ریو و
اکسنت به بازار ایران، دو شرکت بزرگ خودروسازی داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا سعی کردند تا با معرفی محصولات جدیدی هم، چون دنا پلاس توربو اتومات، شاهین و اکنون تارای اتوماتیک، تا حدی بازار خودروهای رده بالاتر را نیز که کاملا به چینیها و کره ایها واگذار شده بود، مجددا به دست گیرند.
در این مقاله قصد داریم تارا اتوماتیک را با هیوندای اکسنت مونتاژی مقایسه کنیم و نقاط قوت و ضعف هر یک را بیان نماییم.
تیم طراحی تارا سعی داشته اند تا با ایجاد تغییراتی عمده در چهره پژو ۳۰۱، محصولی متفاوت از این سدان فرانسوی را خلق نمایند و فارغ از بحث زیبایی یاعدم زیبایی محصول، باید عنوان کرد که به این مهم دست یافته اند.
نمای جلو و عقب تارا خصوصا در نمونه اتوماتیک و بهره گیری آن از جلوپنجره با طرح لانه زنبوری، سپر با خطوط معکوس و دی لایتهای نواری که در سپر جانمایی شده اند، به خودی خود زیباست، اما ساید این خودرو سادهتر از حد معمول جلوه میکند و نیاز به خط شخصیتی تند و تیزتر کاملا مشهود است. آینههای جانبی خودرو زیبا هستند و به گفته مدیران شرکت ایران خودرو، به زودی راهنماهای روی گلگیر نیز از این خودرو حذف خواهند شد.
رینگهای پژویی تارا اتوماتیک هم طراحی زیبایی دارند، اما بهتر بود تا از نمونههای دو رنگ (خاکستری متال و نقرهای مشابه پژو ۲۰۰۸) برای رینگها استفاده میشد تا چهره خودرو بازهم به روزتر جلوه نماید.
در نمای عقب تارا اتوماتیک هم شاهد چراغهای به هم پیوسته هستیم که از المانهای به روز در طراحی به حساب میآیند، اما گرافیک داخلی آنها که به گفته شرکت از عناصر معماری ایرانی برگرفته شده، مورد انتقاد مشتریان و بازار قرار گرفته است و به نظر میرسد در آیندهای نزدیک شاهد اصلاحاتی برای گرافیک داخلی چراغهای عقب در نمونه اتومات خواهیم بود.
در طرف مقابل اکسنت را داریم. نسلی که بخاطر از سر گیری تحریم ها، خیلی زود از خطوط مونتاژ کرمان موتور به کنار رفت و اکنون نمونههای صفر کیلومتر این خودرو به صورت محدود با مدل ۱۳۹۷ یافت میشوند.
طراحی نمای جلوی اکسنت با جلوپنجره چند ضلعی و بزرگ که پلاک در میان آن جانمایی شده است، کاملا یادآور زبان طراحی نسل قبل هیوندای است و اندکی از مد افتاده به نظر میرسد. اما به لحاظ هماهنگی طراحی و دقت مونتاژ در جایگاه مناسبی قرار میگیرد.
در نمای کناری اکسنت شاهد رینگهای آلومینیومی دو رنگ هستیم که نسبت به تارا اتوماتیک ظریفتر و اندکی به روزتر جلوه میکنند و خط شخصیت خودرو هم که از گلگیر جلو شروع شده و با عبور از روی دستگیرهها به چراغ عقب میرسد، نمای شارپتر و پویا تری را به نسبت تارا برای اکسنت ایجاد کرده است.
اما در خصوص نمای عقب اکسنت باید اذعان داشت اگر نمره پایین تری نسبت به تارا دریافت نکند، بالاتر هم نیست. طرح فیزیکی چراغها و گرافیک داخلی آنها کاملا قدیمی هستند و از هیچ نوآوری برای طراحی قسمت عقب اکسنت استفاده نشده است.
به سراغ فضای داخلی دو خودرو میرویم. در تارا تا حدود زیادی با همان طرح آشنای پژو ۳۰۱ طرف هستیم. با این تفاوت که در نمونههای اتوماتیک تارا از قالبهای تو دری فاز ۳ پژو ۳۰۱ بهره گرفته شده است. طرح غربیلک فرمان زیبا بوده، اما بی شک زیباترین بخش کابین طراحی اهرم دنده تارا اتوماتیک است که واقعا شکیل و زیبا جلوه مینماید.
دکمه استارت مانند برخی از خودروهای گروه PSA هم، چون پژو ۵۰۸ نسل قبل و سیتروئن C۳-XR در سمت چپ فرمان تعبیه شده است و سانروف هم ابعادی بزرگ، قابل قبول و کاربردی دارد. نکته جالب توجه در خصوص تارا اتومات استفاده از تریم چرم و پارچه برای آن است که فضای داخلی اتاق را به نسبت لوکستر و جذابتر جلوه میدهد.
فضای داخلی نیز مهندسی شده است و نسبت به ابعاد بدنه با کابینی جادار و راحت مواجه هستیم و به جرات با فضایی به مراتب راحتتر از دنا پلاس و حتی همین رقیب کرهای یعنی اکسنت سر و کار داریم، زیرا فاصله محوری تارا با ۲۶۵۲ میلی متر به نسبت اکسنت با ۲۵۷۰ میلی متر طول، به میزان قابل توجهی فضای پای راحت تری را برای سرنشینان به ارمغان آورده است.
اما در اکسنت هم به رسم خودروهای اقتصادی با داشبوردی نسبتا ساده، ولی شکیل مواجه میشویم. اکثر متریال کابین از پلاستیک با کیفیت است و حتی در پوشش صندلیها نیز خبری از چرم نیست و صرفا از پارچهی نسبتاً باکیفیت بهره گرفته شده است. داشبورد اکسنت ارگونومی مناسبی دارد، اما پنل میانی آن به لحاظ بصری بیش از حد باریک جلوه میکند و مکانیزم پلهای جعبه دنده چهار سرعته آن هم به همراه نوع طراحی اهرم تعویض دنده، قدیمی به نظر میرسد.
در بحث امکانات ایمنی و رفاهی خودروی تارا اتوماتیک میتوان به مواردی همچون سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف، چهار عدد کیسه هوا، کروز کنترل، فرمان برقی، مانیتور، میرور لینک، بلوتوث، کلیدهای کنترلی روی فرمان، دی لایت، دوربین و سنسور عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، سامانه کنترل پایداری و هرزگردی، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، آینههای تاشو برقی، فرمان چرمی، تریم داخل چرم و پارچه، صندلیهای جلو برقی، سنسور نور و باران، سیستم تهویه دیجیتال و… اشاره نمود که این خودرو را به کاملترین خودروی تولیدی با برند ملی بدل کرده است.
اما در اکسنت با امکانات تا حدی کمتر مواجه میشویم. اکسنت مونتاژی کرمان موتور دارای امکاناتی مانند شش عدد ایربگ، سانروف، سیستم ورود و استارت دکمه ای، فرمان برقی، مانیتور، بلوتوث، کلیدهای کنترلی روی فرمان، دوربین و سنسور عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، سامانه کنترل پایداری، سنسور نور، تهویه مطبوع اتومات و… است.
اکسنت نسبت به تارا کروز کنترل، سنسور باران، آینههای تاشو برقی، صندلیهای برقی و تریم چرمی را کمتر دارد و در عوض سیستم تهویه اتومات و دو ایربگ بیشتر را ارائه مینماید.
در زمینه آپشنهای ایمنی و رفاهی همانطور که قابل مشاهده است تارای اتوماتیک اصلا خودروی دست و پا بستهای نیست و از این حیث در سطح مناسبی قرار دارد.
تارا از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر بهره میگیرد. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو بر عهده یک جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک است. مصرف سوخت ترکیبی تارا با این پیشرانه کوچک عدد مناسب ۷.۰۶ را نشان میدهد.
اکسنت نیز مانند تارا از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر بهره میگیرد. انتقال قدرت در اکسنت از طریق بک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو صورت میپذیرد و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر است.
برتری ۸ اسب بخاری و همچنین ۱۱ نیوتن متری پیشرانه اکسنت نسبت به تارا و همچنین وزن سبکتر آن که دقیقا ۱۰۰ کیلوگرم نسبت به تارا کمتر است، متاسفانه با گیربکس ۴ سرعته اکسنت کاملا رنگ میبازد و در عمل برتری خاصی احساس نمیشود؛
و سخن پایانی
در پایان این مطلب و با توجه به پارامترهای بیان شده باید گفت که در صورت بازاریابی صحیح، گسترش خدمات پس از فروش و همچنین اصلاح برخی از ایرادات مونتاژی و ضعفهای بصری، این سدان ایرانی شانس پنجه در پنجه شدن و حتی پیروزی بر رقبای چینی و برخی از رقبای کرهای مانند همین اکسنت را داراست و میتواند در بازار کشورهای در حال توسعه نیز موفق ظاهر شود و در جایگاه یک محصول ایرانی و اقتصادی، فروش خوبی را برای ایران خودرو رقم بزند.