کد خبر: ۳۶۸۲۰۰
۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
0
به علت رکود مطلق بازار، قیمت لوازم خانگی در سه ماه اخیر تغییری نداشته و حتی امکان خرید برخی لوازم خانگی زیر قیمت کارخانه وجود دارد.
کیفیت تولید لوازم خانگی داخلی چگونه است/ لوازم خانگی در بازار، ارزان‌تر از کارخانه
یک فروشنده لوازم خانگی با بیان اینکه به دلیل رکود در بازار، بسیاری از توزیع کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی به فروش چکی و ارزان‌تر از قیمت کارخانه روی آورده اند، گفت: به طور مثال فروشنده‌ای که تلویزیون را ۷ میلیون تومان به صورت چکی از تولیدکننده لوازم خانگی خریده، در بازار ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به صورت نقدی فروخته تا با وجود ضرر، مبلغ آن را برای سرمایه در گردش استفاده کند. وقتی بازار در رکود است و فروشنده بعد از خرید از کارخانه، نمی‌تواند کالا را بفروشد، مجبور می‌شود برای اینکه نقدینگی خود را تامین کند و پاسخگوی چک و هزینه هایش باشد زیر قیمت کارخانه آن را بفروشد.

شرایط رکودی بازار و نبود خریدار، مغازه دار را مجبور کرده به ضرر تن دهد و کالای خود را ارزان‌تر از کارخانه بفروشد. من نیز برای خرید تلویزیون با یکی از تولیدکنندگان وارد مذاکره شدم که قیمت آن را ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ازای یک دستگاه اعلام کردند، اما توانستم همان تلویزیون را با قیمت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از بازار تهیه کنم.

حسن گلمرادی عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران و کارشناس بازار سرمایه و بورس پیش‌تر در گفتگو با خبرنگار پول نیوز بیان داشت: سیاست‌های حمایت از تولید داخلی در شرایط فعلی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و برای توسعه اشتغال ضروری است، اما این سیاست تنها از طریق محدودیت واردات صورت نمی‌گیرد.

گلمرادی ادامه داد: تولید زمانی پایدار و رقابتی است که بتواند هم رضایت مشتری را جلب کند و هم بتواند در بلندمدت صادرات محور باشد و این موضوع مستلزم تولید محصولات با کیفیت مناسب و استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا است. اگر محدودیت واردات کالا‌های نهایی بتواند باعث تولید محصولات با کیفیت داخلی، رقابتی و مشتری پسند گردد، در این صورت محدودیت واردات محصولات نهایی در کوتاه مدت می‌تواند به بهبود تولید کمک کند.

وحید مرندی مقدم درباره شاخص‌های کیفیت لوازم خانگی و وضعیت آن در ایران، اظهار کرد: شاخص‌ها در استاندارد‌ها هستند و هر کالایی استاندارد خودش را دارد. برای مثال در یخچال و فریزر شاخص‌های ایمنی، قدرت خنک کنندگی، حجم، دوام و ... مطرح است. شاخص‌ها در کالا‌های دیگر مثل ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و ... نیز استاندارد‌های خاص خود را دارند.

وی افزود: در مجموع شاخص‌های کیفیت لوازم خانگی همان شاخص‌هایی هستند که در استاندارد‌های بین‌المللی وجود دارد و تقریباً می‌توان گفت لوازم خانگی تولید ایران خیلی از لوازم خانگی‌های دنیا عقب نیست. به طوری که کیفیت کالا‌های داخلی نزدیک به لوازم خانگی خارجی و در مواردی حتی با کالا‌های خارجی برابر است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد با بیان اینکه فاصله کیفیت لوازم خانگی داخلی و خارجی در سال‌های گذشته به مراتب کمتر شده، تصریح کرد: استاندارد‌های لوازم خانگی در کشور، از استاندارد‌های روز دنیا است. به طور کلی استاندارد‌ها حدی از مطلوبیت هستند که در این حد از مطلوبیت ما با دنیا مساوی هستیم، اما آن‌ها از گزینه‌های استفاده می‌کنند که بالاتر سطح استاندارد است و در این موارد کالا‌های تولید داخل کمی عقب هستند.

برای مثال به گفته وی لوازم خانگی تولید داخل در حوزه نوآوری عقب‌تر از دنیا هستند. به طور کلی نوآوری اول از کشور‌های دیگر شروع و بعد وارد ایران می‌شود، مثل یخساز یخچال. این مسائل دیگر استاندارد نیستند بلکه نوآوری هستند، ممکن است، اما بعدا تبدیل به استاندارد شوند.

۷۰ درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار تولید داخلی است

عباس هاشمی، دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در حمایت از تولید داخلی گفت: دستور مقام معظم رهبری برای حمایت از صنایع داخلی به صورت عام و به صورت اخص از صنایع لوازم خانگی بسیار هوشمندانه و به موقع بود. انتظار می‌رود که مسئولان دولتی و مجلس حمایت عملی خود را پیرو این دستور از صنایع انجام بدهند.

هاشمی افزود: ما در انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به عنوان بزرگترین انجمن ملی که بالغ بر ۴۰ سال سابقه دارد، حدود ۲۵۰ واحد صنعتی را تحت پوشش داریم و از این ۲۵۰ واحد حدود ۵۰ واحد قطعه‌ساز داریم. به همین دلیل در انجمن، دپارتمان قطعه‌سازی را راه‌اندازی کردیم و هدف ما تعمیق قطعه‌سازی در داخل است و به نوعی ما در انجمن شبکه تامین قطعات را ایجاد کردیم. نماینده علمی فناوری ریاست جمهوری در کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی حضور دارد و هدف آن بررسی و احصاء چالش‌های صنعت لوازم خانگی است. امروز خوشبختانه صادراتمان خوب است و حتی در بحث قطعه سازی نیز به ترکیه صادرات داریم.

وی با اشاره به اینکه قیمت و کیفیت برای مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد، بیان داشت: خوشبختانه هم اکنون ۷۰ درصد بازار کشور در اختیار برند‌های داخلی است. قطعا در برخی محصولات، سهم بازار داخلی کافی نیست و نیاز به طرح‌های توسعه‌ای داریم و ادامه بقاء محصولات تولیدی منوط به داشتن سهم زیاد از بازار است و این مسئله مقدور نیست الا افزایش کیفیت، تعدیل قیمت‌های تمام شده و توسعه شبکه خدمات پس از فروش.

هاشمی با اشاره به اینکه باید رقابت وجود داشته باشد، اما حضور شرکت‌های خارجی نیاز به الزاماتی است، گفت: از جمله الزامات این است که فضای اقتصادی کشور از ثبات کافی برخوردار باشد و ما در بخش‌هایی همچون مسائل بانکی و تحریم‌ها، مشکلات را حل کرده باشیم.

وی ادامه داد: در سال حدود ۳۰۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داریم و تقریبا همه محصولات تولید داخل را می‌توانیم صادر کنیم حتی برای برخی محصولات مانند یخچال فریزر در ۳ کشور خط تولید راه‌اندازی کردیم. برخی محصولات ما مانند آبگرمکن دیواری به اروپا نیز صادر می‌شود. یا در بازار عراق در بحث کولر آبی، حدود ۷۰ درصد بازار کشور عراق را در اختیار داریم.

هاشمی درباره تولید برخی محصولات خارجی مانند دوو در داخل و عرضه آن به عنوان محصول کره‌ای گفت: یکی از شرکت‌ها پیش از این اقدام به خرید برند دوو کرده بود، اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که ایجاد شد فرایند خرید و انتقال شرکت دوو کامل صورت نگرفت، ولی شرکتی که خریداری کرده بود خود را محق دانست که آن برند را استفاده کند، اما انتقال تکنولوژی به صورت کامل صورت نگرفت. سازمان‌های نظارتی، وزارت صمت و نهاد‌هایی که موظف هستند به این مسائل رسیدگی کنند باید به این مسئله نیز توجه کنند.

هاشمی با اشاره به استقبال خوبی که از نمایشگاه لوازم خانگی شده است گفت: انتظار ما این است که مسئولان محترم از این نمایشگاه بازدید کنند و ۳ هیات خارجی از ۳ کشور ترکیه، هندوستان و لبنان نیز حضور دارند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: