April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۸۲۶۴
۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
0

اگر به اندازه کافی اهل گشت و گذار و انجام سفرهای متعدد باشید و یا به واسطه موقعیت شغلی خود ناچار به سفرهای کاری در فاصله‌های زمانی کوتاه مدت باشید، قطعا تا الان از میان شیوه‌های مختلف سفر از جمله سفر با قطار، سفر با هواپیما، سفر با ماشین شخصی و سفر از طریق کشتی‌های مسافرتی یک یا دو شیوه را تجربه کرده‌‌اید. بی‌شک افراد مختلف برای انتخاب هر کدام از این شیوه‌های سفر دلایل شخصی خود را دارند اما واضح است که بعد از هواپیما، سفر با قطارها نسبت به دیگر وسایل نقلیه عمومی برای سفر از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند. اگر تا کنون سفر با قطار را تجربه نکرده‌اید و یا هنوز در مرحله تدارک سفر بعدی خود هستید و هنوز درباره نحوه سفر خود تصمیم نگرفته‌اید در این مطلب همراه ما باشید تا سفر از طریق خرید بلیط قطار را بطور خاص و با جزئیات مورد بررسی قرار دهیم و بگوییم چرا خرید بلیط قطار از سفرمارکت، ارزان، به صرفه و آسان است.

 

تاریخچه تاسیس خطوط ریلی راه‌ آهن در ایران

مزایا و معایب سفر با خرید بلیط قطار

ایده ایجاد راه آهن و استفاده از قطار به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی اولین بار توسط مخترعی به نام جورج استیونسن و در سال ۱۸۲۵ میلادی اجرایی شد. جورج استیونسن با راه‌اندازی قطاری مابین دو تا از شهرهای کشور انگلیس اولین قطار را راه اندازی کرد. پس از آن آوازه وسیله‌ای که می‌تواند مسافت‌های طولانی را طی مدت زمان کوتاهی طی کند و سفرهای چند روزه آن دوران را تبدیل به سفری چندین ساعته کند، به ایران هم رسید. دولتمردان وقت ایران از ایده راه اندازی راه آهنی که مسیر میان شهرها را به هم پیوند دهد استقبال فراوانی کردند اما با این حال به دلایل مختلفی از جمله کمبود بودجه مالی برای احداث خط راه‌ آهن و همچنین کارشکنی برخی کشورهای پیشرو به دلایل سیاسی در راه اندازی راه‌آهن در ایران، اجرایی شدن این امر تا مدت‌ها به طول انجامید. ناگفته نماند که در این مدت تلاش‌‌های مقطعی زیادی برای ایجاد خطوط ریلی کوتاه نیز انجام شد که هیچ یک به نتیجه دلخواه نرسیدند. بطور مثال نخستین بار اولین خط ریلی در ایران در سال ۱۲۲۷ شمسی احداث شد که از رشت شروع می‌شد و بعد بندرپیربازار را به بندر انزلی متصل می‌کرد. جالب است بدانید که در آن زمان‌ها عموم مردم به این قطار ماشین دودی می‌گفتند؛ زیرا هنگامی که در حال حرکت بود دود زیادی از آن خارج می‌شد. خط راه آهن بعدی نیز به سال ۱۲۶۱ شمسی بر می‌گردد که به واسطه آن شهر تهران به حرم شاه عبدالعظیم متصل می‌شد. سرانجام در سال ۱۳۰۶ پس از اقدامات فراوان و ایجاد زیربناهای بسیار و با کمک شرکت‌های خارجی، اولین کلنگ احداث راه آهن سراسری ایران زده شد. از آن زمان به بعد خطوط ریلی راه آهن رفته رفته در شهرهای مختلف ایران گسترش پیدا کرد و روز به روز به تعداد طرفداران سفر از طریق قطار افزوده شد.

 

مزایا و معایب سفر با خرید بلیط قطار کدامند؟

سفر با قطار هم مانند هر وسیله نقلیه دیگری دارای مزایا و معایب مختلفی است. پس اگر در انتخاب بین خرید بلیط قطار و راه‌های دیگر سفر دچار تردید شده‌اید لازم است تا مزایا و معایب سفر با بلیط قطار را یک بار دیگر مرور کنید و در نهایت بر اساس شرایط شخصی خود دست به انتخاب بزنید. از این رو در اینجا مزایا و معایت سفر با قطار را با توجه به در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف در سفر مورد بررسی قرار می‌دهیم تا دید وسیع‌تری نسبت به این موضوع پیدا کنید.

 

سرعت رسیدن به شهر مقصد

تقریبا همه می‌دانند که به جز قطارهای سریع السیر برقی که در مسیرهای محدودی وجود دارند، سرعت حرکت قطارها نسبت به وسایل نقلیه عمومی نظیر هواپیماها بسیار کم است که منجر به طولانی شدن فرایند سفر می‌شود. با این حال این مورد را نمی‌توان از معایب صد در صد سفر با قطار دانست؛ زیرا همان قدر که طی کردن مسیرهای سفر با سرعت بالا می‌تواند مفید باشد، گاه در سفرهای دوستانه و زمانی که ضرب العجل زمانی مطرح نباشد طولانی بودن مسیر بهانه‌ای برای وقت گذرانی بیشتر در کنار همراهان و لذت بیشتر در طی مسیر به سمت مقصد است. اگر سفرهای اضطراری در پیش رو دارید که لازم است برای انجام امور خاصی قبل از زمان معینی در شهر مقصد حضور داشته باشید، خرید بلیط قطار مشهد شیوه مناسبی برای سفر نیست. در چنین مواقعی راه‌های سریع‌تر برای سفر از جمله هواپیما جایگزین بهتری می‌تواند باشد.

 

راحتی و آسایش در طول مسیر

قطارها از منظر دسترسی به امکانات رفاهی در طول سفر نیز دارای مزایای زیادی نسبت به دیگر راه‌های سفر از جمله سفر با اتوبوس‌ هستند. البته به شرطی که از میان قطارهای اتوبوسی و کوپه‌ای، نوع دوم را انتخاب کنید. در این قطارها می‌توانید از امکانات رفاهی زیادی در طول مسیر بهرمند شوید، بطور مثال در طول سفر با قطار امکان برخورداری از خدمات پزشکی، سفارش غذا در رستوران، تجربه خوابی راحت در طول مسیر همگی از جمله مزایای سفر با قطارهای کوپه‌ای در مقایسه با سفر با ماشین یا اتوبوس است. بعلاوه در سفر با قطار می‌توان خستگی در طول مسیر را با قدم زدن در راهرو و ایستادن در کوپه رفع کنید؛ در صورتی در سفر با اتوبوس‌های عمومی چنین امکانی فراهم نیست.

 

خطرات تهدید کننده ایمنی

سفر با قطارها از امن‌ترین و بی‌خطرترین راه‌های سفر قلمداد می‌شوند. آمار تصادفات ماشین‌ها و سقوط هواپیماها نشان می‌دهند که امنیت قطارها در مقایسه با شیوه‌های دیگر سفر در سطح بالاتری قرار دارد.

 

بودجه مالی برای سفر

بی‌تردید یکی از شاخص‌های اثرگذار در تعیین شیوه سفر، توان مالی و بودجه مالی در نظر گرفته شده برای سفر است. این مورد را اغلب افرادی که به سفرهای کاری می‌روند بهتر درک می‌کنند؛ چرا که در ماموریت‌های کاری که هزینه سفرها بر عهده شرکت درخواست کننده است، معمولا شرکت‌ها بودجه خاصی را در نظر می‌گیرند و بر مبنای آن هزینه‌های سفر را تقبل می‌کنند. اگر سفر شما سفری تفریحی و شخصی باشد، باز هم از قبل بودجه مالی خاصی را در نظر گرفته‌اید. در اینجا است که انتخاب شیوه سفر بر مبنای توان مالی معنا می‌یابد. بطور کلی سفرهای زمینی نسبت به سفرهای هوایی و دریایی هزینه بیشتری طلب می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت در میان شیوه‌های سفر، سفر با قطار از جمله شیوه‌های مقرون به صرفه برای سفر محسوب می‌شود.

 

دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی

اگر بخواهیم یکی از مزایای سفر با قطار در مقابل هواپیماها را بیان کنیم، باید ذکر شود که گاه به دلیل عدم وجود فرودگاه امکان سفرهای هوایی در یک مسیر خاص مهیا نیست، در چنین شرایطی خطوط گسترده راه آهن که در اغلب مسیرها برقرار هستند مزیت مهمی تلقی می‌شوند. البته سفر با اتوبوس‌ها نیز به دلیل پوشش در تمامی شهرها در این مواقع گزینه دیگری است، با این حال مسافران معمولا به دلیل خستگی در طول سفر با اتوبوس‌ها، سفر با قطار را در چنین شرایطی بهترین گزینه می‌دانند. بعلاوه مراکز راه آهن در شهرهای مختلف چندان دور از شهر قرار نگرفته‌اند و دسترسی به آنها آسان است، درحالی که اغلب فرودگاه‌ها خارج از شهر قرار دارند و دسترسی به آنها با طی مسافت طولانی‌تری امکان پذیر است.

 

خرید بلیط قطار از سفرمارکت

مزایا و معایب سفر با خرید بلیط قطار

چنانچه سفر با قطار را برای سفرهای پیش روی خود برگزیده‌اید، safarmarket.com اینجا است تا خرید بلیط قطار را به آسانی و در کمترین زمان ممکن و آن هم با قیمتی ارزان انجام دهید. کافی است به سایت سفرمارکت بروید و از بین امکان های مختلف بلیط قطار را انتخاب کنید، بعد از آن که شهر مبداء و مقصد را در کادر مشخص شده وارد کردید، در مرحله آخر زمان حرکت خود را تعیین کنید و بر روی کلمه جستجو کلیک کنید. حالا سفرمارکت لیست کاملی از شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی که در حال فروش بلیط قطار در مقصد مورد نظر شما هستند را برایتان به نمایش در می‌آورد. بدین طریق قادر هستید با مقایسه قیمت‌ها و امکانات متنوع قطارها بهترین گزینه برای خرید بلیط قطار را بر حسب شرایط شخصی خود انتخاب کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: