April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۸۴۰۸
۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶
0
رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: عدم شناسایی ۴ سم مورد استفاده در تولیدات کشاورزی ایران و نداشتن شناسه تولیدکنندگان و اعلام نکردن مکان‌های تولید، علل برگشت محصولات کشاورزی از برخی کشور‌ها بوده است.
۳دلیل برگشت محصولات کشاورزی ایران از برخی کشورها
«شاهپور علائی مقدم» امروز (سه شنبه) در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی که در بوستان گفتگو برگزار شد با بیان اینکه علت برگشت محصولات کشاورزی به دلیل باقی مانده سموم نبوده است، افزود: در روز‌های اخیر مباحث گسترده‌ای در حوزه برگشت محصولات کشاورزی ایران از کشور‌هایی همچون روسیه، ازبکستان، ترکمنستان و هندوستان مطرح شده که عده زیادی دلیل آن را بحث باقی مانده سموم عنوان کردند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: سازمان حفظ نباتات همان زمان اعلام کرد اگر یک نفر در کل کشور یک برگ آنالیز از وجود باقی‌مانده سموم براساس MRL تحویل دهد که حد آن بالاتر از استاندارد‌های کشور مبدا بوده، من از مردم عذرخواهی کرده و از سمت خود کناره گیری می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه نباید برخی در فضای مجازی بدون دلیل و مستندات صحبت می‌کنند، تصریح کرد: روسیه در این زمینه دو مطلب را مطرح کرده است؛ اول اینکه چهار آفت کش استفاده شده در فلفل دلمه‌ای صادراتی در این کشور ثبت نشده و روس‌ها این آفت کش‌ها را نمی‌شناسند و دوم اینکه محصول تولیدی باید شناسه داشته باشد به این معنا که مشخص باشد چه کسی، کجا و در چه شرایطی این محصولات را تولید و چه کسی آن را صادر کرده است.

به گفته وی، این تغییر رویکرد مربوط به کنوانسیون حفظ نباتات از سال ۹۸ است که شرایط کنترل کیفی از محصول محوری به بستر محوری تغییر کرده و ایران یکی از اعضای آن است.

علایی مقدم با بیان اینکه در این زمینه حق با کشور روسیه است، افزود: وقتی محصولی شناسه دار باشد، اگر تخلفی اتفاق بیفتد فقط همان صادرکننده جریمه و مسدود می‌شود و سایرین درگیر این چالش‌ها نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور نقش بسزایی در تولیدات کشاورزی دارند، اظهار داشت: این اتفاقات تهدید نیست بلکه فرصتی است که موسسه تحقیقات گیاه پزشکی جایگاه ویژه خود را در کشور پیدا کند و مشخص است که اگر به این بخش توجه نکنیم تولید و صادرات محصولات کشاورزی مشکل ساز خواهد شد.

راه‌اندازی سامانه شناسه دار

رییس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات صادراتی، نیازمند راه اندازی سامانه‌ای هستیم که تمام اطلاعات مربوط به محصولات در آن ثبت شود.

علایی مقدم اظهار داشت: به همین منظور با دستور وزیر جهاد کشاورزی، معاونت سلامت در سازمان حفظ نباتات تشکیل می‌شود که کمیته آن نیز راه اندازی شده و سامانه سماک (سامانه مجوز‌های الکترونیکی کشاورزی) نیز ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: ایران دارای ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت است که از این میزان ۱۵۰ میلیون هکتار تحت تصرف بخش کشاورزی است و، اما فعالیت بخش کشاورزی در ۱۸ میلیون هکتار مستقیم انجام می‌شود.

این مقام مسوول اضافه کرد: اکنون در دنیا هر کشوری که مواد غذایی مردم خود را تامین کند، کشور قدرتمندی است، زیرا از هشت میلیارد نفر جمعیت جهانی ۲.۵ میلیارد نفر فقر غذایی دارند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است که به طور میانگین بارش آن بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلمتر است؛ بنابران با وجود منابع محدود آبی و خاکی باید با کمک علم و دانش، ورود تکنولوژی‌های جدید، انتقال یافته‌های جدید به عرصه‌های کشاورزی، اجرای الگوی کشت و کشاورزی قراردادی این بخش را متحول کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امنیت غذایی نیاز امنیت دفاعی هر کشور است، گفت: آنچه مشخص است وزارت جهاد کشاورزی در اولویت وزارت بهداشت و درمان است، زیرا سبد غذایی هر خانوار مهمتر از درمان است بنابراین باید به این بخش نیز توجه ویژه‌ای شود.

لزوم اصلاح قوانین سازمان حفظ نباتات

رییس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: تمامی پروتکل‌ها و ماهیت عوامل خسارت زا تغییر کرده، اما هنوز سازمان ما با قوانین سال ۱۳۴۶ کار می‌کند بنابراین اطلاح قوانین در بستر‌ها و عرصه‌های تولید الزامی است تا افزایش عملکرد در واحد سطح و راندمان آبیاری داشته باشیم.

وی افزود: اکنون ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود در حالی که این میزان در دنیا ۷۰ درصد است؛ یعنی راندمان آبیاری ایران ۲۲ درصد بیشتر از میزان مصرف جهانی در این بخش است. در عین حال در دنیا بابت مصرف هر مترمکعب آب ۲.۵ کیلوگرم محصول تولید می‌شود، اما در ایران بابت هر مترمکعب آب ۹۰۰ گرم محصول تولید می‌شود که رقم پایینی است.

علائی مقدم با اشاره به اینکه مصرف سم و کود در بخش کشاورزی نقش بسزایی دارد، اظهار داشت: باید با استفاده صحیح سم و کود در بخش کشاورزی عوامل خسارت زا را کاهش داده و ریز مغذی‌ها را به موقع استفاده کنیم تا تولیدات افزایش یابد.

به گفته وی، طبق آمار‌ها عوامل خسارت زا می‌توانند بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش تولید را در پی داشته باشند.

این مقام مسوول گفت: یکی از مشکلات ما این است که کشاورزان ما نمی‌دانند نهاده‌های تولید را چگونه استفاده کنند که این نیز نیازمند ورود بخش ترویج کشاورزی است تا با آموزش کشاورزان و افزایش آگاهی این مشکل برطرف شود.

کیفیت سموم باید ارتقا یابد

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه کیفیت سموم در بخش کشاورزی از اهمیت برخوردار است، افزود: اکنون کشور با تحریم روبروست بنابراین شاهد افزایش قیمت سموم هستیم؛ بنابراین کشاورزان خرده پا نمی‌توانند از این سموم بهره ببرند.

وی اضافه کرد: همچنین ۹۸ درصد تکنیکال سموم از خارج وارد کشور می‌شود بنابراین برخی سودجو به فکر تولید یا واردات محصولات تقلبی و بی کیفیت هستند که می‌تواند در تولیدات کشاورزی موثر باشد.

علائی مقدم براین باور است که باید از سموم تولید داخل و تکنیکال وارداتی با کیفیت در بخش کشاورزی استفاده شود و همچنین تولیدکنندگان با دوره کارنس یعنی مدت زمان مصرف سموم تا برداشت محصول آشنا شوند تا تولیدات کشاورزی چه برای مصرف داخلی و چه برای صادرات با مشکلی روبرو نشود.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: