April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۸۴۲۹
۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
0
سه مأمور پلیس آمریکایی از رئیس جمهور سابق این کشور بابت اظهارات و رفتارهایش که منجر به حمله هوادارانش به ساختمان کنگره شد، شکایت کردند.
شکایت سه مأمور پلیس آمریکایی از ترامپ بابت تحریک حمله به کنگره
سه مأمور پلیس واشنگتن دی. سی روز چهارشنبه و در آستانه سالگرد حمله به کنگره آمریکا، از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا شکایت کردند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این مأموران پلیس در شکایت خود آورده‌اند به‌دلیل حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره متحمل آسیب‌های فیزیکی و روحی شده‌اند.

در متن شکایت مشترک دو نفر از این شاکیان آمده است: «در نتیجه سخنرانی ترامپ در تاریخ ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ و رفتار‌ها و بیانیه‌های او پیش از این تاریخ یا در همان روز و همچنین امتناع او از متوقف کردن هوادارانش از اقدام خشونت آمیز در کنگره، ترامپ مرتکب رفتار‌هایی غیرقانونی شد که به زخمی شدن مأموران پلیس کنگره ایالات متحده و مأموران پلیس پایتخت شده است».

ششم ژانویه (۱۷ دی) سال گذشته کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ، اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیرو‌های امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

متعاقباً دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا کمیته‌ای منتخب برای رسیدگی به این حادثه تشکیل دادند که شماری از جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ نیز به آن ملحق شدند و از دولت درخواست کردند اسناد و شواهد مربوط به ریاست جمهوری ترامپ را در اختیارشان قرار دهد.

ترامپ مدعی بود با استفاده از «اختیارات اجرایی»، مانع از دسترسی کنگره به اسناد و مدارک مربوط به حوادث حمله به کنگره خواهد شد و بر این فرضیه قانونی اتکا کرده که بر اساس آن روسای جمهور و دستیارانش می‌توانند مانع از انجام تحقیقات کنگره حتی به مدت چند دهه شوند.
با این حال، «جیمی بی. راسکین» عضو دموکرات این کمیته کنگره و مدرس قانون اساسی به روزنامه واشنگتن پست گفت: «چیزی به اسم اختیارات اجرایی برای رئیس جمهور سابق وجود ندارد. چنین چیزی کاملاً بی‌اساس و نامربوط است».

طبق اختیارات اجرایی که در قانون اساسی آمریکا درج شده است، رئیس جمهور می‌تواند بنا به صلاح‌دید خود، از انتشار اسناد و مدارک دولت و دستیابی قانون‌گذاران و مقامات قضایی به آن‌ها جلوگیری کند.

ترامپ در تلاشی دیگر، از دیوان عالی درخواست کرد از دسترسی کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا به اسناد حمله به کنگره جلوگیری کند.

در مقابل کمیته رسیدگی به حوادث ششم ژانویه از دیوان عالی درخواست کرد، رأی تجدیدنظر قبلی یک دادگاه آمریکا درباره مجاز بودن دسترسی مقامات به «آرشیو ملی» را معتبر دانسته و تقاضای وکلای ترامپ برای ابطال این رأی را نپذیرد.

پس از ناکامی دونالد ترامپ در محرمانه نگه داشتن اسناد مربوط به حمله مرگبار ششم ژانویه به کنگره، «مارک میدوز» رئیس سابق کارکنان کاخ سفید مجبور شد پاورپوینتی را که طرح کودتای ترامپ در آن ذکر شده، به کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا که در مورد این حادثه تحقیق می‌کند، ارائه کند.

پایگاه خبری «هیل» نزدیک به کنگره آمریکا نوشته اگر تحقیقات کمیته منتخب به این جمع‌بندی برسد که ترامپ در حوادث ششم ژانویه دخیل بوده ممکن است با حداکثر مجازات بیست سال زندان مواجه شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: