کد خبر: ۳۶۸۵۱۱
۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹
0
مدیرکل اسبق شرق آسیای وزارت امور خارجه با بیان اینکه بهانه‌های کره جنوبی در عدم پرداخت مطالبات ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا مجاز نیست، گفت: این کشور باید راهی برای انتقال پول به ایران پیدا کند.
کره جنوبی راهی برای انتقال پول به ایران پیدا کند
سید جلال ساداتیان ، درباره بدهی هشت میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی، گفت: به طور کلی وقتی شما معامله‌ای را با کشوری انجام می‌دهید، انتظارتان این است که پول شما به صورت ارز معتبر بین‌المللی به شما برگردد و شما بتوانید نیازمندی‌های خودتان را با آن پول تامین کنید.

مدیرکل اسبق شرق آسیای وزارت امور خارجه اضافه کرد: به خاطر تحریم‌هایی که اتفاق افتاده است، برخی از کشور‌ها عنوان می‌کنند در پرداخت پول‌هایی که باید به ایران بپردازند، با مشکلاتی مواجه هستند. آن‌ها ادعا می‌کنند این مشکلات دو بخش است؛ بخشی از آن بخاطر تحریم‌ها و بخشی از آن بخاطر وجود ترتیبات بین بانکی است که ایران به آن نپیوسته و به اصطلاح در لیست سیاه روابط و همکاری‌ها قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این عوامل باعث شده است که برخی از کشور‌ها مثل کره جنوبی، ژاپن، هند، چین و حتی عراق، بگویند که ما نمی‌توانیم از طریق سیستم بانکی پول ایران را بازگردانیم و در نتیجه پیشنهاد کردند که ایران به جای طلب خود از این کشورها، کالا بگیرد.

ساداتیان افزود: طبیعتاً این موضوع برای ایران قابل قبول نیست؛ چراکه این تحریم‌ها، تحریم‌های سازمان ملل نیست. بخشی از تحریم‌های ما، مربوط به تحریم‌های کنگره آمریکا و بخش دیگری از آن مربوط به تحریم‌های دولت آمریکا است که بعد از خروج ترامپ از برجام، تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه هیچ التزامی برای کشور‌های دنیا ندارد که از آن‌ها تبعیت کنند، گفت: کشور‌ها مجبورند از آنچه که شورای امنیت تصویب کرده، تبعیت کنند. اما بهانه‌های این کشور‌ها در عدم پرداخت مطالبات ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، مسموع و مجاز نیست.

سفیر اسبق کشورمان در انگلیس اضافه کرد: بانک مرکزی آمریکا برای پرداخت بخشی از مطالبات ایران، به کره جنوبی و ژاپن اجازه داده بود که پول دارو‌ها و اقلامی که ایران نیاز دارد را بپردازند، ولی مازاد آن باقی ماند.

وی در ادامه یادآور شد: معاون وزیر خارجه کره جنوبی مدتی قبل به ایران سفر کرده بود و اخیرا هم به وین رفته تا شاید بتوانند راهی پیدا کنند، اما گویا هنوز به توافقی نرسیده‌اند و کره‌ای‌ها مطرح کرده‌اند که لوازم خانگی به ایران بدهند، اما ایران این مسئله را قبول ندارد و کره جنوبی باید راهی برای انتقال پول به ایران پیدا کند.

کره جنوبی حدود هشت میلیارد دلار بابت خرید میعانات گازی از ایران، بدهی دارد که از سال ۲۰۱۸ به بهانه تحریم‌های تهران از پرداخت آن خودداری کرده است. رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند که این کشور برای بازپرداخت این بدهی به مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) نیاز دارد.

طی روز‌های اخیر و در حالی مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین جریان دارد، «چوی جونگ-کان» معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی در وین با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: