April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۸۵۱۷
۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۶
0
محققان یک مسیر مولکولی جایگزین برای تنظیم گلوکز خون کشف کرده اند که شامل انسولین نمی‌شود.
دیابت را با مولکولی جایگزین دور بزنید
انسولین برای تنظیم سطح گلوکز خون شناخته شده و مشکلات مربوط به تولید آن منجر به دیابت می‌شود. اکنون، دانشمندان موسسه سالک (salk) مسیر مولکولی دیگری را شناسایی کرده اند که قند خون را تنظیم می‌کند و می‌تواند راه جدیدی برای درمان دیابت باز کند.

به طور معمول، وظیفه انسولین این است که به افزایش سطح گلوکز خون واکنش نشان دهد و سلول‌ها را وادار به استفاده یا ذخیره انرژی کند. اما دیابت زمانی رخ می‌دهد که بدن نتواند انسولین کافی تولید کند یا در برابر این هورمون مقاوم شود. البته این بدان معناست که انسولین تمرکز اصلی در درمان دیابت است.

در چند سال گذشته، تیم سالک کشف کرد مولکولی به نام FGF ۱ (مولکولی که در ترمیم بافت‌ها موثر است) عملکردی مشابه انسولین دارد و سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کند. یک بار تزریق هورمون به موش‌های دیابتی، قند خون آن‌ها را برای بیش از دو روز به سطح نرمال بازگرداند، در حالی که مطالعات بعدی نشان داد تزریق FGF ۱ به مغز می‌تواند به طور موثر دیابت را برای هفته‌ها یا ماه‌ها بهبود بخشد.

محققان در مطالعات خود مکانیسم FGF ۱ را بررسی کردند و دریافتند FGF ۱ از برخی جهات مانند انسولین عمل می‌کند، مانند تنظیم تولید گلوکز در کبد و با سرکوب تجزیه چربی یا لیپولیز عمل می‌کند، اما طبق مسیر مولکولی کاملاً متفاوتی نسبت به انسولین
کار می‌کند. انسولین از آنزیمی به نام PDE ۳ B برای فعال کردن یک مسیر سیگنال دهی استفاده می‌کند که لیپولیز را سرکوب می‌کند، اما مولکول FGF ۱ از آنزیم PDE ۴ استفاده می‌کند.

جنسر سنکر (Gencer Sancar) نویسنده اول مطالعه می‌گوید: اگر بدن مقاومت به انسولین کند، سیگنال دهی انسولین مختل می‌شود. بدن می‌تواند از این مسیر جایگزین، با مولکول FGF ۱ وارد عمل شود. مایکل داونز، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: توانایی منحصر به فرد FGF ۱ برای القای کاهش مداوم گلوکز در موش‌های دیابتی مقاوم به انسولین، یک مسیر درمانی امیدوارکننده برای بیماران دیابتی است. این تحقیق در مجله سل متابولیسم (Cell Metabolism) منتشر شده است.

منبع:نیواطلس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: