کد خبر: ۳۶۸۵۵۹
۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
0
با بررسی چهار مرحله از فروش آخر ایران خودرو پس از افزایش قیمت خودرو‌های ارزان قیمت ایران خودرو عرضه نشده است.
قیمت‌ها کاهش نیافت، ایران خودرو مقصر است یا وزارت صمت؟
قیمت خودرو علیرغم شعار‌های فراوان و تغییر سیاستگذاری کاهش نیافته و همچنان با نوسان‌های زیاد به مانور‌های قیمتی مشغول است و سیدرضا فاطمی امین پس از گفتاردرمانی اولیه در جلسه گرفتن رای اعتماد از مجلس، سکوت کرده و گویی اصلا بازار خودرویی وجود ندارد، به تماشاچی محض تبدیل شده است. باتوجه به اینکه صفر تا صد بازار خودرو به وزارت صمت سپرده شده است، انتظار می‌رود شاهد انتشار برنامه‌های مشخص، عملیاتی و سریع از وزیر صنعت کشور باشیم تا اتفاقات واقعی در بازار خودرو روی دهد، اما ظاهرا سیاستی نانوشته وجود دارد که کارشناسان از آن بی اطلاع هستند.

از تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۰ براساس سیاست‌های وزارت صمت در افزایش سمت عرضه خودرو و با هدف تنظیم بازار، قیمت‌ها ۱۸ درصد افزایش یافت و با این افزایش قرار شد خودروسازان دولتی برنامه‌های فروش هفتگی محصولات خود را ارائه دهند. بر همین اساس بود که هر هفته ایران خودرو برنامه فروش هفتگی خود را در پیش گرفت و دوشنبه هر هفته جداول فروش را ارائه کرد.

در اولین برنامه فروش ایران خودرو در تاریخ ۲۱/ آذر/۱۴۰۰ خودرو‌های رانا پلاس، سورن پلاس، پژو ۲۰۷ دنده دستی سقف شیشه ای، پارس tu۵، پارس سال، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تارا دستی عرضه شد.

در دومین برنامه فروش در تاریخ در تاریخ ۲۹/ آذر/۱۴۰۰ رانا پلاس سقف شیشه ای، سورن پلاس، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای و دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک عرضه شد.

در سومین برنامه فروش در تاریخ ۰۷/دی/۱۴۰۰ دناپلاس توربوشارژ دستی، دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک، تارا دستی، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای، راناپلاس، راناپلاس سقف شیشه‌ای و سورن پلاس عرضه شد.

در مرحله آخر نیز شرکت ایران خودرو در تاریخ ۱۳/دی/۱۴۰۰ راناپلاس با سقف شیشه‌ای، پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای و دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک را عرضه کرد.

نکته‌ای که در این چهار مرحله از فروش قابل توجه است، این است که پس از افزایش قیمت محصولات ایران خودرو فقط خودرو‌های خاصی که خارج از محدوده قیمتگذاری هستند برای فروش عرضه شده و عملا تاثیری بر تنظیم بازار خودرو نداشته است.

در چهار مرحله فروش فوری پس از افزایش قیمت، خودرو پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای و رانا پلاس با حضور در چهار مرحله، و دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک با حضور در سه دوره بالاترین میزان حضور را داشته اند.

سوالی که وجود دارد این است که چرا در این چهار مرحله از فروش خودرو‌های ارزان قیمت ایران خودرو حضور نداشته اند یا کمترین میزان حضور را داشته اند.

در ادامه، جدول قیمت محصولات ایران خودرو بعد از افزایش قیمت خودرو جهت بررسی و مقایسه ارسال می‌شود.
میز بازار تحریریه معتقد است که قیمتگذاری خودرو‌های پرتیراژ ایران خودرو مانند خانواده سمند و پژو پایینتر از قیمت تمام شده کارخانه تعیین شده و به همین دلیل ایران خودرو از عرضه این محصولات خودداری می‌کند و به همین مدل‌های خارج از محدوده قیمتگذاری را جایگزین آن‌ها کرده است تا بتواند زیان ناشی از قیمتگذاری غلط مدل‌های عادی را جبران کند.

اینکه چرا وزارت صمت که هم اکنون متصدی قیمتگذاری شده و خبری هم از شورای رقابت نیست به شکنجه کردن بازار خودرو ادامه داده و اتخاذ یک تصمیم ساده را ماه‌ها کش می‌دهد نشان از عدم مدیریت و صراحت در راس وزارتخانه دارد و با این شیوه بازار خودرو کشور اصلاح نخواهد شد.

پژو پارس با قیمت ۱۷۰ میلیون و پژو پارس با قیمت ۲۰۰ میلیون تنها ۱۵ درصد اختلاف قیمت دارد، اما در گزاره اول خودروساز عرضه نمی‌کند و مصرف کننده مجبور می‌شود با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان از بازار خرید کند، و در گزاره دوم خودروساز عرضه کرده و قیمت بازار به سمت قیمت کارخانه کاهشی می‌شود. اگر مدیریت وزارت صمت توان درک این بدیهیات را ندارد بهتر است کنار رفته و جای خود را به وزیری دهد که بتواند اقدامات عملی در بازار انجام داده و وقت مردم را تلف نکند
 
قیمت‌ها کاهش نیافت، ایران خودرو مقصر است یا وزارت صمت؟
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: