April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۲۰ دی ۱۴۰۰ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۶۸۷۳۹
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
بورس اوراق بهادار تهران که از یکی دو روز گذشته تحت تأثیر شایعات بازار مبنی بر نزدیک شدن به توافق و نتایج مذاکرات هسته‌ای و چشم انداز کاهش نرخ دلار، رو به ریزش گذاشته و امروز هم در یک روند ریزشی با کاهش ۴۱۸۰ واحد به رقم یک میلیون و ۳۳۲ هزار و ۶۴۰ واحد رسید.
کاهش ۴ هزار و ۱۸۰ واحدی شاخص کل بورس تهران
بورس اوراق بهادار تهران که از یکی دو روز گذشته تحت تأثیر شایعات بازار مبنی بر نزدیک شدن به توافق و نتایج مذاکرات هسته‌ای و چشم انداز کاهش نرخ دلار، رو به ریزش گذاشته و امروز هم در یک روند ریزشی با کاهش ۴۱۸۰ واحد به رقم یک میلیون و ۳۳۲ هزار و ۶۴۰ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۱۰۹۹ واحدی به رقم ۳۵۲ هزار و ۱۰۳ واحد رسید. ارزش بازار به ۵ میلیون و ۳۴۱ هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز در بورس تهران بیش از ۵ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۵۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۲۹۰۱ میلیارد تومان دادوستد کردند.

ارزش معاملات فرابورس هم بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان بود، با این حساب ارزش معاملات دو بازار بیش از ۴ هزار میلیارد تومان شده است. امروز همه شاخص‌های بورس به رنگ قرمز درآمدند که حکایت از کاهش دارد، اما ریزش همه شاخص‌ها زیر نیم درصد بوده است.

به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت ۳۱ صدم درصد کاهش یافت و این دو شاخص با معیار هموزن نیز ۳۱ صدم درصد افت کردند، شاخص آزاد شناور ۲۲ صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۱۸ صدم درصد، شاخص بازار دوم بورس ۴۸ صدم درصد، افت کردند.

امروز نماد‌های ایران خودرو و بانک ملت بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشته و نماد‌های پتروشیمی پارس، ملی مس، هلدینگ خلیج فارس، صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی و پالایش نفت اصفهان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص با ۹۹ واحد کاهش به رقم ۱۸ هزار و ۱۸ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۹۹۲ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس به بیش از ۳۱۷ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز بیش از ۳.۵ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۶۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۴۲ هزار میلیارد تومان رسید.

البته لازم به ذکر است که عمده این ارزش مربوط به عملیات بازار باز بوده که بین بانک‌ها، اوراق اسناد خزانه اسلامی به ارزش بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خریداری شده که ارقام این معاملات در فرابورس درج می‌شود، وگرنه معاملات سهام در فرابورس امروز به بیش از ۱۱۱۰ میلیارد تومان بیشتر نبوده و اوراق مالی اسلامی هم فقط ۹۱۸ میلیارد تومان بوده است؛ بنابراین عمده ارزش ذکرشده در معاملات فرابورس مربوط به عملیات بازار باز و خرید و فروش در بازار ثانویه بین خود بانک‌ها بوده است.

امروز نماد‌های پتروشیمی زاگرس، پلیمر آریا ساسول، صنعتی مینو، هلدینگ گردشگری میراث، نیروی برق دماوند، پتروشیمی تخت جمشید و فولاد هرمزگان بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

با توجه به نزدیک شدن به پایان سال باید هرچه سریع‌تر کارگروهی که پیگیر مسائل سهام عدالت است، با مصوبه شورای عالی بورس تشکیل شود که این کارگروه وظیفه پیگیری سهام عدالت از جمله دریافت سود سهامداران از شرکت‌های سرمایه‌پذیر، تجمیع آن و واریز به حساب ۴۹ میلیون سهامدار عدالت را به عهده خواهد داشت که البته هنوز این کارگروه تشکیل نشده و امیدواریم سود سهام عدالت امسال مانند سال گذشته دو تکه نشود و سود سهامداران که تعلق به دهک‌های کم‌درآمد و پایین جامعه دارد، به طور کامل از شرکت‌ها وصول و در اسرع وقت واریز شود.

بازار سرمایه به یک بازار مردمی با مشارکت ۷۰ درصد جمعیت کشور تبدیل شده و باید قوانین بازار متناسب با حضور مردم تغییر کند و فقط حقوقی‌ها نیستند که بازیگر بازار سرمایه هستند. در این زمینه باید کانون سهامداران حقیقی، فعال شود و منافع سهامداران خرد و پراکنده، اما مؤثر در بازار سرمایه را پیگیری نماید.
 
در همین رابطه  پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام اظهار کرد: تهران امروز نیز رمق چندانی ندارد و شاخص کل بورس تهران افت نیم درصدی را تجربه کرده است. ارزش معاملات در سطح حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان در دو ساعت نخست قرار دارد. همچنان شاهد تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌های بازار هستیم و کدهای حقیقی همچنان مسیر خروج از سهام را در پیش گرفته‌اند. در این شرایط استقبال از سهام ایران خودرو و رشد قیمت تا سقف قیمت جالب توجه است.

وی افزود: نکته جالب توجه این روزهای بازار سهام شاید این باشد که چگونه در رکود دیگر نمادهای بازار سهام، خودرو می‌خرند. شاید دلیل اصلی این موضوع به اخبار پیرامون مذاکرات هسته‌ای وین برمی‌گردد. خاطرات بازار سهام کشور از زمستان ۹۴ بعید است از ذهن کسی پاک شده باشد. در رکود نسبی دیگر نمادهای بازار، سهام خودرویی میانگین رشد قیمت بیش از ۲۰۰ درصدی را در فصل پایانی ۹۴ ثبت کردند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: گرچه وضعیت بنیادی آن زمان خودروسازان نیز خوب نبود با این حال با چشم‌انداز بازگشت شرکای خارجی سهام این شرکت‌ها مسیر تند صعودی را تجربه کردند. در ادامه نیز اثرات مثبتی مشاهده شد و ایران خودرو دوباره به سود عملیاتی رسید. شرکای خارجی نیز بازگشتند؛ با این حال این همکاری دوام چندانی پیدا نکرد و البته به نظر می‌رسید که بازار سهام نیز به اخبار این حوزه بیش‌واکنشی داشت.

الیاس‌کردی خاطر نشان کرد: حالا دوباره با داغ شدن بحث مذاکرات هسته‌ای شاهد استقبال از سهام خودرویی هستیم. باید به وضعیت نامناسب بنیادی این شرکت‌ها (زیان انباشته سنگین) توجه داشت و در عین حال اخبار از مذاکرات و هر گونه اخبار از بازگشت شرکای خارجی طبیعتا می‌تواند اثرات قابل توجهی بر معاملات سهام این گروه داشته باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: