April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۸۹۶۰
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
0
هزینه‌های پرداختی مصرف کنندگان آمریکایی در دسامبر گذشته نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن جهش هفت درصدی داشته که بالاترین میزان تورم از سال ۱۹۸۲ به شمار می‌رود.
تورم سالانه آمریکا به بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته رسید
نرخ تورم در دوره بیرون آمدن اقتصاد ایالات متحده از رکود ناشی از همه گیری، هم زمان با بالارفتن هزینه‌های شهروندان این کشور برای تهیه کالا‌هایی مانند مواد غذایی، بنزین، اجاره خانه و دیگر نیاز‌های ضروری و همچنین خرید خودرو، اثاثیه خانه و دستگاه‌های خانگی، جهش یافته است.

هجوم شهروندان آمریکا برای خرید، موجب رسوب کالا‌های وارداتی در بندر‌ها و انبار‌ها و تشدید کمبود زنجیره عرضه نیمه هادی‌ها و دیگر قطعات در ایالات متحده شده است.

بخشی از افزایش بهای بنزین به استفاده بیشتر آمریکائیان از خودرو در ماه‌های اخیر، پس از وادار شدن به کاهش تردد‌های شغلی و روی آوردن به دورکاری در ماه‌های نخست همه گیری، نسبت داده می‌شود.

روند افزایشی قیمت‌ها موجب از بین رفتن آثار افزایش دستمزد‌های بسیاری از شهروندان آمریکا و دشوارتر شدن تامین هزینه‌های اساسی برای خانوار‌ها به ویژه خانواده‌های با درآمد پائین، شده است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که فشار تورم در ایالات متحده، به تدریج جایگزین نگرانی همگانی از همه گیری ویروسی، شده و تهدید سیاسی را برای جو بایدن رئیس جمهوری و دموکرات‌های کنگره، آشکار می‌کند.

خبرگزاری رویترز نیز روز چهارشنبه از کاهش نرخ دلار در برابر ارز‌های دیگر خبر داد و نوشت: این پایین‌ترین میزان کاهش ارزش دلار در ۲ ماه گذشته است. پس از آنکه «جروم پاول» رئیس بانک مرکزی ایالات متحده گفت، ممکن است چند ماه طول بکشد تا تصمیمی برای کاهش ترازنامه ۹ تریلیون دلاری بانک مرکزی بگیرد، نرخ برابری دلار امروز چهارشنبه به پایین‌ترین حد خود از میانه نوامبر (اواخر آبان) در برابر سایر ارز‌های اصلی، سقوط کرد.

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که رشد اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ شاهد «کاهش شدید» خواهد بود و از ۵.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۴.۱ درصد در سال جاری و ۳.۲ درصد در سال آینده خواهد رسید.

بانک جهانی در پیش‌بینی خود پیرامون تحولات اقتصاد جهانی در ۲ سال آینده که روز سه شنبه منتشر شد، تاکید کرد تقاضای مصرف‌کننده در طول همه‌گیری کووید-۱۹ به موازات حمایت مالی و پولی که برخی اقتصاد‌ها در سال‌های ۲۰۲۰ و۲۰۲۱ به کار بسته اند، از بین خواهد رفت و به کاهش نرخ رشد اقتصادی منجر خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: