فارکس چیست؟

بازار تبادل ارزهای خارجی یا همان Foreign Exchange امروزه یکی از اصلی‌ترین مکان‌ها برای کار کردن با پول و سرمایه است. در بازار فارکس فقط جفت ارزها خرید و فروش شده و به واسطه‌ی این عرضه و تقاضا در بازار آزاد، ارزش هر ارز در مقابل ارز دیگر مشخص خواهد شد. از آنجاییکه کشورهای دنیا دائما در حال مبادلات تجاری و اقتصادی با یکدیگر هستند، بنابراین این بازار کاملا سالم و شفاف بوده و به هیچ عنوان نمی‌توان در آن اعمال نفوذ کرد. یکی از مشکلات سرمایه گذاری، فرمایشی بودن بازار و اعمال قدرت خارجی است که خوشبختانه در فارکس خبری از آن نیست. تریدرها و سرمایه‌گذاران کوچک، بخش بسیار کوچکی از این بازار بوده و امکان جریان سازی ندارند، بلکه می‌توانند جریان‌ها را شناسایی کرده و سوار بر موج ایجاد شده، درآمد کسب کنند. برای اینکه دقیقا بدانید فارکس چیست به این مقاله مراجعه کنید.

چگونه از فارکس درآمد کسب کنیم؟

همانطور که گفتیم، شما به عنوان یک تریدر باید جریان‌های ایجاد شده را شناسایی کرده و سوار بر موج آن شوید. برای این کار، نیاز است تا قدرت تحلیل بازار داشته و بدانید که روند قیمت‌ها و مهمتر از آن، تغییر روند قیمتی (از صعودی به نزولی یا بالعکس)، در چه زمانی اتفاق خواهد افتاد. رایج‌ترین دانشی که به آن نیاز خواهید داشت، دانش تحلیل تکنیکال بازارهای سرمایه گذاری است. در تحلیل تکنیکال، اعتقاد و باور بر آن است که روند قیمت/حجم معاملات خود گویای روند آتی بازار بوده و تریدر تنها با دقیق شدن در خود نمودار می‌تواند درآمد کسب کند. تحلیل تکنیکال که در دوره‌های جامع آموزش فارکس ارائه شده است، شامل چندین بخش بوده که ابتدا مفاهیم را بیان کرده، سپس به سراغ الگوهای نموداری رفته و نهایتا نیز ابزارهای مهم را معرفی میکند.

با گذراندن دوره‌های جامع و معتبر اموزش فارکس، شما می‌توانید یک استراتژی معاملاتی را بر اساس شخصیت خود ایجاد کنید. منظور از شخصیت، نحوه نگرش به بازار و میزان انتظارات شما از کسب سود است. افرادی که ریسک پذیری بالایی دارند، احتمالا افراد موفق‌تری در فارکس خواهند بود. در نقطه‌ی مقابل، افراد با ریسک پذیری کمتر، می‌توانند میزان ریسک هر معامله را کاهش داده و درآمد مستمری را برای خود ایجاد کنند. مسلما هیچ کس نمی‌توان از استراتژی معاملاتی فرد دیگر، الگوبرداری نموده و صد درصد باید خودش یک استراتژی مخصوص به خود را داشته باشد که به آن پایبند بماند. در مدرسه فارکس وبسایت معامله گر ایرانی، تمامی دانش اصلی برای ورود به بازار فارکس بیان می‌شود، اما ساخت استراتژی معاملاتی چیزی نیست که بتوان به صورت یک الگو آموزش داد، بلکه خود تریدر باید با توجه به دانش به دست آمده و تجربه، زمان‌های مناسب برای ورود به معامله یا خروج از آن را شناسایی نماید.

آیا بازار فارکس امن است؟

بازار فارکس مکانی فیزیکی یا یک سایت آنلاین نبوده که بتوان وارد آنجا شد و سرمایه گذاری کرد. این بازار در حقیقت، مجموعه‌ی اطلاعاتی از آخرین معاملات انجام گرفته در بانک‌ها بوده که در یک دیتابیس ذخیره شده است. این اطلاعات شامل نوع معامله (چه ارزی بر مبنای کدام ارز خریداری شده است)، قیمت معامله و نهایتا حجم معامله است. هنگامیکه این داده‌ها به صورت زمانی در کنار یکدیگر گذاشته شوند، نموداری را ایجاد کرده که مبنای کار تریدرها خواهد بود. این نمودار کاملا مطمئن بوده و در سطح جهانی قابل نظاره است. اما آنچه که ممکن است امنیت سرمایه‌ی شما را به خطر بیندازد، کارگزاری فارکس است. شما برای ورود به بازار فارکس باید ابتدا یک کارگزاری انتخاب نمایید. کارگزار فارکس دقیقا همانند کارگزار بورس ایران، امکان خرید و فروش دارایی‌های این بازار را در اختیار شما قرارداده و در ازای انجام معاملات، از شما کارمزد خواهد گرفت.

بنابراین، امنیت سرمایه‌ی شما در دستان بروکر یا همان کارگزار فارکس است. اگر کارگزار مطمئنی را انتخاب کرده باشید، بازار فارکس کاملا برای شما امن خواهد بود. در نقطه‌ی مقابل، اگر کارگزاری بی نام و نشانی را انتخاب کنید که رگولاتوری معتبری نداشته باشد، احتمال از دست دادن سرمایه بسیار بالا خواهد بود. در وبسایت معامله گر ایرانی، بروکرهای فعال در ایران شناسایی شده و به صورت یک لیست، رتبه بندی شده‌اند. برای اینکه ورود به بازار فارکس را به صورت امن و بدون دغدغه تجربه کنید، ابتدا مطمئن شوید که بروکر انتخابی شما، در لیست وبسایت معامله گر ایرانی قرار گرفته و علاوه بر آن، میزان رضایت کاربران در آنجا بالا باشد.

فارکس چیه؟ همه ی آنچه که برای ورود به بازار فارکس باید بدانید

مبنای استراتژی معاملاتی در بازار فارکس

استراتژی معاملاتی چیزی است که به شما می‌گوید چه زمانی یک معامله را باز کرده و چه زمانی آن را ببندید. استراتژی‌های معاملاتی عموما بر اساس تحلیل تکنیکال ایجاد شده و به ابزارهایی همانند الگوها و اندیکاتورها نیاز دارد. بنابراین، حتی ساده‌ترین استراتژی معاملاتی نیز بر پایه‌ی شناخت الگوهای قیمتی و استفاده از اندیکاتورها ایجاد می‌شوند. در تحلیل تکنیکال، چندین الگوی مشخص وجود داشته که در صورت نقش بستن روی نمودار، می‌توان با درصد اطمنیان بسیار بالایی، روند آتی قیمت را برای یک بازه‌ی زمانی مشخص، تشخیص داد. در ادامه، الگوها و اندیکاتورهای بازار فارکس را بیشتر توضیح خواهیم داد.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتورها ابزارهای اصلی تریدرهای بازار فارکس هستند. اندیکاتور به معنای شاخص بوده و در حقیقت نتیجه‌ی سال‌ها بررسی و تجربه بوده که به صورت فرمول‌های ریاضی درآمده‌اند. این فرمول‌ها، بر مبنای قیمت و حجم معامله، سیگنال‌هایی را در اختیار تریدر قرار می‌دهند که به فهم بهتر عمق بازار کمک خواهد کرد. برای مثال، ساده‌ترین و پر کاربردترین اندیکاتور، اندیکاتور کندل تایم است. این اندیکاتور، زمان بسته شدن هر کندل را در پلتفرم معاملاتی (مثلا متاتریدر 4) نمایش می‌دهد. دانستن اینکه کندل دقیقا چه زمانی بسته خواهد شد، به تریدر کمک می‌کند تا به سرعت تصمیم خرید یا فروش برای کندل بعدی را گرفته و سریعا آماده‌ی انجام معاملات شود. خصوصا در استراتژی‌هایی که بر مبنای الگوهای تک کندلی کار می‌کنند، سرعت عمل در انجام معاملات، حیاتی است.

بعضی از اندیکاتورها به سادگی کندل تایم بوده و بعضی از آنها بسیار پیچیده و سنگین هستند. برای مثال، اندیکاتور با نام ایچیموکو، یکی از مهمترین اندیکاتورهای بازار فارکس بوده و تقریبا تمامی تریدرها (چه حرفه‌ای و چه تازه کار)، بدون گرفتن سیگنال تایید از این اندیکاتور، وارد معامله نخواهند شد. برای فهم اهمیت اندیکاتورها برای موفقیت در معاملات، اندیکاتور ایچیموکو و کاربرد آن برای تریدرها را در ادامه توضیح خواهیم داد. البته دقت داشته باشید که تنها با اتکا به سیگنال یک اندیکاتور، نمی‌توان وارد معامله شد و حتما باید یک استراتژی معاملاتی داشت و در صورت مثبت شدن پاسخ استراتژی (تایید ورود به معامله)، معاملات را انجام داد.

اندیکاتور ایچیموکو

یکی از کاربردی‌ترین و مهمترین اندیکاتورهایی که همواره تریدرها از آن استفاده می‌کنند، ایچیموکو است. این اندیکاتور توسط یک خبرنگار ژاپنی و در ده 60 میلادی توسعه یافت و با گذشت 6 دهه، هنوز هم جزو قوی‌ترین اندیکاتورهای بازار فارکس است. ایچی موکو می‌تواند به شناسایی خطوط حمایت و مقاومت کمک کرده و همچنین، خط روند را مشخص کند. با استفاده از این اندیکاتور می‌توان در تایم فریم‌های مختلف، نقاط ورود و خروج را بهتر تشخیص داد. البته فراموش نکنید که این اندیکاتور می‌تواند مومنتوم و جهت بازار را نیز مشخص کرده و مانع از انجام معاملات در سمت اشتباه بازار شود. به صورت خلاصه، کاربردهای Ichimoku به شرح زیر هستند:

  • تشخیص روند حرکت دارایی
  • تشخیص خطوط حمایتی و مقاومتی
  • تشخیص مومنتوم و جهت بازار
  • تشخیص نقاط ورود و خروج از معاملات
  • تشخیص نقاط اصلاح دارایی

البته به هیچ وجه نمی‌توان تنها با استفاده از یک اندیکاتور، بازار را تحلیل کرد. به همین جهت است که باید بر مبنای استراتژی معاملاتی، چند اندیکاتور را با یکدیگر ترکیب نمود تا سیگنال‌های بهتری از بازار دریافت کرد. همانطور که در مقاله اندیکاتور ایچیموکو بیان شد است، ایچی موکو در تایم‌فریم‌های بالاتر، پاسخ بهتری داده و بیشتر می‌توان به آن اتکا کرد، بنابراین، بهتر است از این اندیکاتور برای معاملات کوتاه مدت استفاده نکنید.

الگو ها در بازار فارکس

الگوها شکل‌هایی هستند که برروی نمودار قیمتی ایجاد می‌شوند. برای شناسایی الگوها، ابتدا باید مدل نمایش نمودار را به صورت کندل‌های شمعی ژاپنی درآورد و سپس تایم‌فریم را بر مبنای استراتژی معاملاتی انتخاب کرد. در تحلیل تکنیکال باور بر آن است که اتفاقاتی که در نمودارها رخ می‌دهد، اتفاقی نبوده و دارای یک الگو است. الگوهایی که تا کنون شناسایی شده‌اند، بیشتر از ده‌ها مورد بوده و هر کدام از آن‌ها که برروی نمودار تشخیص داده شوند، تحلیل آتی قیمت را آسان خواهند کرد. الگوها می‌توانند بر مبنای یک کندل (تک کندل)، دو کندل، سه کندل یا چندین کندل باشند. قاعدتا هرچقدر که تعداد کندل‌ها بیشتر شود، میزان جهش قیمت (یا افت قیمت) بیشتر خواهد بود. از مهمترین الگوهای که تریدرها از آن‌ها استفاده می‌کنند، می‌توان به الگوی ستاره دنباله دار، مرد آویزان، سر و شانه، الگوی کنج، الگوی پرچم و ... اشاره کرد. برای دیدن لیست کامل الگوهای فارکس به وبسایت معامله گر ایرانی مراجعه نمایید. در این مقاله، یکی از ساده‌ترین الگوها با عنوان الگوی چکش که از مدل تک کندلی است را معرفی خواهیم کرد.

کندل چکش

یکی از مهمترین الگوهای تک کندلی، الگوی چک است. از آنجاییکه این الگو بر مبنای یک کندل تشخیص داده می‌شود، عموما به آن کندل چکش نیز گفته می‌شود. کندل چکش یک الگوی برگشتی صعودی است که در طول روند نزولی شکل می‌گیرد. وجه تسمیه آن بدلیل آن است که بازار در حال چکش کاری کف است. هنگامیکه قیمت در حال کاهش است، شکل گیری چکش‌ها نشان می‌دهند که قیمت نزدیک کف بوده و قیمت دوباره شروع به افزایش می‌کند. سایه بلند در پایین حاکی از آنست که فروشندگان، قیمت‌ها را پایین می‌کشند، اما خریداران توانسته‌اند بر این فشار فروش غلبه کرده و کلوز قیمت (قیمت بسته شدن) در نزدیکی قیمت باز شدن خورده است. فقط به این دلیل که در روند نزولی شکل الگوی چکش را مشاهده کردید به این معنا نیست که باید درجا سفارش خرید وارد کنید! پیش از ارسال سفارش و فرمان حمله، برای اطمینان از روند صعودی نیاز به تایید بیشتری است. یک نمونه رایج از تأیید این است که باید صبر کرد تا یک کندل سفید در بالای قیمت باز شدن کندل چکش بسته شود. نمونه ای از کندل چکش در تصویر زیر نمایش داده شده است.

فارکس چیه؟ همه ی آنچه که برای ورود به بازار فارکس باید بدانید

چگونه کندل چکش را تشخیص دهیم؟

  • سایه بلند تقریباً باید دو یا سه برابر بدنه باشد.
  • سایه بالایی کم یا عدم وجود سایه
  • بدنه کندل در انتهای بالایی روند نزولی باشد.
  • رنگ بدنه مهم نیست.

معامله گر ایرانی

وبسایت معامله گر ایرانی یکی از اولین مجموعه‌هایی است که آموزش های مربوط به سرمایه گذاری در فارکس را به صورت جامع و طبقه‌بندی شده ارائه کرد تا سرمایه گذاران ایرانی، پیش از ورود به دنیای پرریسک فارکس، ابتدا دانش کافی را داشته باشند. در این وبسایت به نشان irtrader.net، تمامی محتواها به صورت رایگان ارائه شده و علاوه بر آن، تیم تخصصی معامله گر ایرانی، عملکرد تمامی بروکرها را بررسی کرده و آخرین اتفاقات را بیان خواهد کرد. بنابراین، بهتر است پیش از هرگونه فعالیت در فارکس، ابتدا به وبسایت معامله گر ایرانی مراجعه نمایید و با کارشناسان آنها مشورت نمایید. علاوه بر آن، اگر تجربه ی خاصی از عملکرد هر یکی از بروکرها دارید، به سادگی آن را با دیگر تریدرها به اشتراک گذاشته و یا از تجربه آنها استفاده نمایید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: