۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۲
بر اساس یک مطالعه، اسید‌های چرب موجود در طیف وسیعی از مواد به ظاهر سالم می‌توانند با آسیب رساندن به سلول‌های مغز، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهند.

این ماده غذایی سالم باعث آلزایمر می‌شودشروع علائم زوال عقل پیشرونده و آزاردهنده است و به طور کلی با کاهش تدریجی عملکرد ذهنی مشخص می‌شود.

زوال عقل گروهی از بیماری‌ها را توصیف می‌کند که باعث اختلال در توانایی به خاطر سپردن، فکر کردن یا تصمیم گیری می‌شود. بیماری آلزایمر، بیماری هانتینگتون و دمانس عروقی از شایع‌ترین انواع زوال عقل هستند.

دانشمندان هنوز در تلاش برای یافتن درمانی برای این بیماری هستند و مطالعات زیادی در حال بررسی راه‌هایی برای کمک به کاهش علائم و پیشگیری زودهنگام از بیماری برای افراد در معرض خطر هستند.

از سوی دیگر، نتایج برخی از مطالعات ارتباط بین برخی الگو‌های غذایی و خطر ابتلا به زوال عقل را نشان می‌دهد. مجموعه‌ای از یافته‌ها نشان داده است روغنی که به طور گسترده در آشپزی استفاده می‌شود می‌تواند به سلول‌های مغز آسیب برساند و خطر زوال ذهنی را افزایش دهد.

بر اساس یک مطالعه، اسید‌های چرب موجود در طیف وسیعی از مواد به ظاهر سالم می‌توانند با آسیب رساندن به سلول‌های مغز،  خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهند.

اسید‌های چرب ضروری امگا ۶ که عموماً به عنوان یک ترکیب سالم معرفی می‌شوند، عمدتاً در روغن‌های گیاهی یافت می‌شوند.

غذا‌هایی با بالاترین غلظت این اسید‌ها عبارتند از: روغن سویا (۵ گرم)، روغن ذرت (۴۹ گرم)، سس مایونز (۳۹ گرم)، گردو (۳۷ گرم)، تخمه آفتابگردان (۳۴ گرم) و بادام (۱۲ گرم).

این مطالعه که توسط موسسه بیماری‌های عصبی گلادستون انجام شد، نشان داده است که سطوح بالای اسید آراشیدونیک، یک اسید چرب امگا ۶، با تغییرات مغزی رایج در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

محققان سطوح آراشیدونیک اسید را در مغز موش‌ها اندازه‌گیری کردند. رنه سانچز-مجیا، سرپرست این مطالعه گفت: «بارزترین تغییری که ما در موش‌های مبتلا به آلزایمر یافتیم، افزایش اسید آراشیدونیک و متابولیت‌های مرتبط در هیپوکامپ بود، مرکز حافظه‌ای که هم در مراحل اولیه و هم شدیداً در بیماری آلزایمر تحت تأثیر قرار می‌گیرد.»

اسید آراشیدونیک نقش کلیدی در تولید سد خونی مغز دارد، غشایی که از نورون‌ها در برابر آلاینده‌های بالقوه خطرناک در جریان خون محافظت می‌کند. این یافته‌ها که در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد اسید آراشیدونیک ممکن است برای مغز مضر باشد.

محققان سطوح این ماده شیمیایی را در مغز موش‌های سالم و موش‌هایی که با علائمی مشابه علائم بیماری آلزایمر متولد شده بودند، اندازه‌گیری کردند. در دومی، یک سری از اسکن‌های مغزی، تشکیل ظاهری «پلاک‌های» پروتئینی را در بخش‌های مهم مغز، که نشانه بیماری آلزایمر است، برجسته کرد.

این پلاک‌ها با آنزیمی که مسئول تجزیه اسید آراشیدونیک به انواع مواد شیمیایی است تداخل می‌کنند. نتایج با آزمایش‌های بیشتر روی سلول‌های انسانی، که توسط همان تیم انجام شد، مطابقت داشت.

دانشمندان دریافتند که مسدود کردن این آنزیم ممکن است سطح مواد شیمیایی اسید آراشیدونیک را در مغز جوندگان کاهش دهد و از بدتر شدن حافظه و رفتار جلوگیری کند. در حالی که یافته‌ها ارتباط احتمالی بین امگا ۶ و بیماری آلزایمر را نشان می‌دهد، سایر اسید‌های چرب امگا ممکن است تأثیر معکوس بر مغز داشته باشند.

اسید‌های چرب مانند امگا ۳، برای مثال، ممکن است مغز را از زوال شناختی محافظت کنند. پژوهشی که سال گذشته در مجله Brain Behavior and Immunity منتشر شد، تأثیر محافظتی امگا ۳ را در موش‌هایی که از غذا‌های فرآوری شده تغذیه‌ می‌کردند، برجسته کرد.

این تیم دریافتند که مکمل رژیم غذایی فرآوری شده با اسید چرب امگا ۳ DHA از مشکلات حافظه جلوگیری می‌کند و اثرات التهابی غذا‌های تصفیه شده را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، این تیم در جوندگانی که غذا‌های فرآوری شده مصرف می‌کردند، شواهدی از زوال سریع مغز را یافتند که در عرض چهار هفته اتفاق افتاد.

روث بارینتوس، محقق دانشگاه ایالتی اوهایو، می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف یک رژیم غذایی فرآوری‌شده می‌تواند باعث نقص حافظه قابل توجه و ناگهانی شود و در صورت افزایش سن، احتمال کاهش سریع توانایی حافظه در افراد مسن افزایش می‌یابد.»

با شناخت این موضوع، شاید بتوانیم غذا‌های فرآوری‌شده را در رژیم‌های غذایی خود کاهش دهیم و مصرف غذا‌های غنی از اسید چرب امگا ۳ DHA را افزایش دهیم تا از این پیشرفت زوال عقل جلوگیری کنیم یا آن را کاهش دهیم.»