April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۹۳۵۱
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
۱۴ استان کشور درگیر برف و کولاک شدید هستند و ساعتی نیست خبری از گم شدن یا نجات افرادی از میان برف و کولاک منتشر نشود، هنوز اجساد دو استاد کوهنوردی از قله علم کوه خارج نشده، سه کولبر گم شده در ارتفاعات پیدا نشده‌اند و صد‌ها نفر قبل از یخ زدگی به جای امن منتقل شدند.
آخرین وضعیت انتقال اجساد کوهنوردان از قله علم کوه / عملیات نجات چند کوهنورد از میان برف و کولاک
چهار روز است که با ورود جبهه سرد، علاوه بر سیل جنوب، در نیمه شمالی کشور و ۱۴ استان نیز شاهد بارش برف، سرما و سیل هستیم. هواشناسی بار دیگر نسبت به سیل در ۵ استان جنوبی هشدار داده است.

محمد اصغری، کارشناس هواشناسی در گفتگو با پول نیوز می‌گوید: در ۵ استان کرمان، بوشهر، هرمزگان سیستان وبلوچستان و خراسان جنوبی تا چند روز آینده شاهد بارش باران شدید هستیم، پیش بینی می‌شود در عرض چند ساعت حداقل ۱۰۰ میلیمتر باران ببارد.

وی افزود: با توجه به اینکه نفوذپذیری آب در روز‌های گذشته با باران‌های سیل آسا اشباع شده است، قطعا با بارش هر مقدار باران در این استان‌ها با وقوع سیلاب روبرو خواهیم شد. ضمن اینکه در استان‌های شمال غرب و غرب کشور همچنان بارش برف و هوای سرد را شاهد خواهیم بود.

روز پنج شنبه بود که خبر رسید دو استاد برف و سنگ نوردی در منطقه گرده آلمان‌ها علم کوه مفقود شده‌اند، اما ساعتی بعد اعلام شد این دو کوهنورد جان خود را از دست داده‌اند. عباس کلهر و حامد شاه حسینی دو استاد کوهنوردی به علت سرما و حادثه جان خود را از دست دادند.

با وجود اینکه تیم سه نفره به محل حادثه و پیکر قربانیان رسیدند، ولی امکان جابه‌جایی اجساد به علت احتمال ریزش بهمن هنوز فراهم نشده است.

تیم نجات در پناهگاه خرسان در ارتفاع ۴۶۰۰ متری مستقر هستند. جواد چراغی عضو این تیم گفت: امروز اگر امکانش وجود داشته باشد و بالگرد بتواند فرود بیاید کار را انجام می‌دهیم، در غیر این صورت روز جمعه اقدام می‌کنیم چرا که احتمال ریزش بهمن وجود دارد.

وی افزود: جای تیم سه نفره امن است و مشکلی نداریم.

در همین حال شامگاه روز یکشنبه در قلعه گنج کرمان دو نفر گرفتار سیلاب شدند که یک نفر ساعتی بعد با خودرواش پیدا شد و یک نفر دیگر هنوز مفقود است.

روز یکشنبه همچنین با وقوع سیل در آزادراه پل زال، یک مرد گرفتار سیل شد و آب او را با خود برد، اما هنوز پیدا نشده است.
 
 
همچنین پسر ۱۸ ساله‌ای به همراه دایی و یک همراهش روز پنج شنبه از مرز ترکیه برای کوله‌بری و آوردن کالا به سمت ایران حرکت کردند، آن‌ها اهل روستای باوان سیلوانای ارومیه بودند، قبل از حرکت در تماس با خانواده همه چیز را خوب اعلام کرده بودند، اما یکباره همه چیز دگرگون شد و ظهر پنج شنبه در برف و کولاک گرفتار شدند. با گذشت چهار روز هنوز نیرو‌های امدادی موفق به پیدا کردن این افراد نشده‌اند و با وجود چند بار جستجو در ارتفاعات هیچ اثری از آن‌ها به دست نیامده است.

در حال حاضر بارش برف در غرب کشور شهر‌های بسیاری را در اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی دچار مشکل کرده و راه ارتباطی بیش از ۷۰۰ روستا در کشور قطع شده است. در اردبیل ادارات و مدارس حتی تعطیل شده است.

مهدی، ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در مورد آخرین وضعیت شهر‌های کشور در پی بارش باران و برف، گفت: ۲۳ استان نیازمند دریافت خدمات بودند، اما در ۱۴ استان وضعیت به گونه‌ای بود که تیم‌های امدادی آماده باش بوده و بیش از ۹۷۰ امدادگر مشغول خدمات رسانی به افراد گرفتار شدند. در ۴ روز گذشته به بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ هموطن گرفتار در برف، کولاک و سیلاب کمک رسانی کردیم.

وی افزود: در آذربایجان غربی تیم‌های امدادی ۱۰۰ خودرو گرفتار در برف و کولاک با ۳۰۰ نفر سرنشین را نجات دادند و افراد را به مناطق امن منتقل کردند. همچنین ۱۸ نفر را هم اسکان اضطراری دادیم.

ولی پور تصریح کرد: در استان کردستان تمام راه‌های شهرستان‌های این استان تقریبا مسدود شده بود و به ۴۷۷ نفر در راه مانده امداد رسانی شد.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در مورد حادثه گرفتار شدن کارگران معدن کودکان در خوسف در میان سیل گفت: در این حادثه ۱۵ کارگر که سوار مینی بوس بودند، گرفتار سیل شدند، اما با تجهیزات معدن مانند لودر نجات یافتند.

به گفته، ولی پور هنوز امدادرسانی‌ها در ۷ استان ادامه دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: