کد خبر: ۳۶۹۳۸۴
۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
0
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: با تزریق واکسن ایرانی، از بیماری خطرناکی که جان ماهی‌ها را به خطر می‌اندازد، پیشگیری می‌شود.
ماهی‌ها با واکسن جدید ایرانی واکسینه می‌شوند
عرفان‌منش گفت: با توسعه یافتن پرورش ماهی، بیماری این جانوران آبزی مانند استرپتوکوکوزیس نیز افزایش می‌یابد. بیماری که عامل آن گروه‌های مختلف باکتری بوده و هرچه وزن ماهی بالاتر رود، کشنده‌تر و آسیب‌زا‌تر است. ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین روش برای درمان این بیماری استفاده از آنتی بیوتیک‌ها است.

در روش‌های پیشرفته‌تر مانند انجام واکسیناسیون این جانوران علاوه بر این که از بروز این بیماری در ماهی‌ها جلوگیری می‌شود؛ بلکه باعث کاهش خسارت‌های مالی و جلوگیری از انتقال این بیماری از طریق گوشت ماهی به انسان نیز می‌شود.

ساخت این واکسن در کشور با انجام برخی آزمایش‌ها روی انواع باکتری‌هایی که باعث از بین بردن این بیماری می‌شوند، انجام شد. با تزریق این واکسن به ماهی از ابتلا به این بیماری و از مرگ آن‌ها پس از ابتلا جلوگیری می‌شود.

او گفت: ساخت واکسن بیماری استرپتوکوکوزیس این شرکت برای اولین بار در کشور است که تاییدیه مراجع ذی‌ربط سازمانی شیلات را دریافت کرده است. بیماری استرپتوکوکوزیس در ماهی‌ها باعث از بین رفتن ۶۰ درصد آن‌ها می‌شود. در گذشته بیشترین روش درمان این بیماری در ماهی‌ها داروی وارداتی و به صورت غوطه وری قابل مصرف بود. این جانور را مدت زمان مشخصی در یک مکان حاوی این دارو نگهداری می‌کردند، اما با ساخت این واکسن روش استفاده از آن مانند تزریق واکسن به انسان است و باعث پیشگیری از ابتلا به آن می‌شود.

تولید واکسن پیشگیری از بیماری استرپتوکوکوزیس در ماهی ها، سالانه ۶ میلیارد دلار برای کشور صرفه جویی ارزی دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: