وعده‌هایی امید آفرین از زبان سرپرست جدید منطقه آزاد کیش؛
کد خبر: ۳۶۹۴۸۸
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
سرپرست جدید سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم معارفه خود وعده‌های مهمی را به اهالی این جزیره و فعالان اقتصادی داد که در صورت تحقق می‌تواند نوید بخش فصل تازه‌ای در آینده اقتصادی جزیره کیش به عنوان نگین خلیج فارس باشد.
خبر آمد خبری در راه است؛ آن هم در نگین خلیج فارس...
مناطق آزاد با هدف سرمایه گذاری، اشتغالزایی، تولید و حل مسائل و مشکلات سرزمین اصلی تأسیس شدند و جزیره کیش به‌واسطه پتانسیل‌های اقتصادی و گردشگری که دارد چندین سال است به عنوان یک منطقه آزاد معرفی شده و نظر بسیاری از فعالان اقتصادی را به خود جلب کرده است.

امیدواری برخی فعالان اقتصادی از یک انتصاب

با این حال به‌واسطه مدیریت‌های ناکارآمد و ضعیف اجرایی بر منطقه آزاد کیش متاسفانه هنوز پتانسیل‌های اقتصادی این منطقه به شکل شایسته مورد استفاده قرار نگرفته است. ارزیابی‌های انجام شده هم موید این قضیه است. به‌طوری که سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و مشاور رئیس جمهوری هم این موضوع را به تازگی مورد تایید قرار داده است.

با این حال انتصاب محمدرضا نوایی لواسانی به عنوان سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در میان برخی از فعالان اقتصادی ایجاد امیدواری کرده است تا در دوره جدید مدیریتی وی ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری کیش شکوفا شود.

همین نگاه امیدوارانه این فعالان اقتصادی به دوران مدیریتی جدید سازمان منطقه آزاد کیش موجب شد تا نگاه‌ها به مراسم معارفه او در روز ۲۲ آبان با حساسیت بیشتری دنبال شود.
 
خبر آمد خبری در راه است؛ آن هم در نگین خلیج فارس

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در آئین تکریم و معارفه نوایی لواسانی که در سالن خلیج فارس مرکز همایش‌های بین المللی جزیره کیش برگزار شد، انتصاب وی را زمینه ساز تحولی بزرگی در حوزه سرمایه گذاری جزیره ارزیابی کرد.

سعید محمد: سوابق نوایی لواسانی ارزشمند است

محمد ضمن تبریک این انتصاب، کارنامه کاری و سوابق نوایی لواسانی را ارزشمند خواند و رزومه وی را چند بعدی دانست که در آن فعالیت در عرصه‌های اقتصادی، سرمایه گذاری، اشتغالزایی و مگا پروژه‌ها به چشم می‌خورند. از نگاه مشاور رئیس جمهور حضور نوایی لواسانی در سازمان منطقه آزاد کیش زمینه‌ساز ایجاد تحول در بخش سرمایه گذاری در جزیره زیبای کیش خواهد شد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای ایجاد تحول در مناطق آزاد، گفت که باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود نسبت به اجرای طرح تحول در مناطق آزاد اقدام شود.

محمد تاکیدی هم برای بهبود وضعیت مناطق آزاد کشور از جمله منطقه آزاد کیش داشت مبنی بر اینکه با بهره گیری از شاخص‌ها، برنامه ریزی دقیق و دیپلماسی بتوان نوع عملکرد مدیران را مورد ارزیابی قرار داد.

به بومیان جزیره کیش گزارشی جامع ارائه می‌شود

درحالی‌که با ایجاد منطقه آزاد کیش انتظار می‌رفت بسیاری از بومیان و اهالی این جزیره از مواهب گسترش فعالیت‌های اقتصادی در این جزیره بهره‌مند می‌شوند، در عمل طی سالیان گذشته این انتظار برآورده نشده است. دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی هم در مراسم معارفه سرپرست جدید منطقه آزاد کیش به همین موضوع پرداخت و با بیان اینکه در سفر گذشته‌اش به این جزیره با اهالی و ساکنان درباره چنین موضوعاتی صحبت کرده وعده داد در آینده با برنامه‌ریزی‌های لازم گزارشی جامع برای حل مشکلات بومیان و مردم منطقه ارائه می‌شود.
 
خبر آمد خبری در راه است؛ آن هم در نگین خلیج فارس

این وعده‌ای بود که نوایی لواسانی مسئول محقق شدن است و نوایی لواسانی هم در مراسم معارفه خود اشاره‌ای به فعالیت‌های مقدماتی خود تا قبل از برگزاری ین مراسم کرد و برگزاری جلسه‌های ملاقات مردمی با محوریت «تکریم ارباب رجوع، پاسخگویی، تسریع در راه اندازی کار مردم» را از شاخص‌های مهم برشمرد.

اشاره سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش به جلسه ملاقات مردمی بود که در زمینه های"معیشتی، تسهیلات بانکی، درخواست مجوز ایجاد مراکز خدماتی و گردشگری، بخشودگی جرائم، اشتغال، مشکلات بیمه‌ای و ارائه طرح‌هایی در حوزه کسب و کار و فعالیت اقتصادی" برگزار شد.

توجه سرپرست جدید منطقه آزاد کیش به اشتغال و مسکن

لواسانی همچنین اعلام کرد در حال بررسی و برنامه ریزی موضوعات کلی است، موضوعاتی همچون "اشتغال و مسکن" که یکی از مشکلاتی است که امروز در جزیره کیش به اوج خود رسیده و البته وعده داد برای آن‌ها برنامه ریزی‌های کلان انجام شده است.
 
در بخشی از این مراسم سرپرست جدید منطقه آزاد کیش با اشاره به عوامل موثر بر افزایش قیمت مسکن که یکی از مشکلات جدی بومیان جزیره کیش است، گفت: طرح احداث مسکن‌های استیجاری برای اقشار مختلف مردم جزیره در دستور کار سازمان قرار گرفته است. مشکل مسکن مردم و پرسنل بنگاه‌های اقتصادی و کارآفرینان با مشارکت کارآفرینان این طرح عملیاتی خواهد شد. دغدغه مستاجران پرداخت کمیسیون املاک با نرخ چندبرابری نسبت به سرزمین اصلی است که با تدوین شیوه‌نامه‌ها سعی در اصلاح آن داریم.
 
وی ادامه داد: از ابتدای حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد، مشکلات خودرو به جد پیگیری شده است و در همین راستا به‌زودی شاهد ترخیص خودرو‌های موجود در اموال تملیکی خواهیم بود که کیش بیشترین سهم را در میان مناطق آزاد خواهد داشت. لواسانی مردم کیش را در حوزه خدمات تامین اجتماعی، بسیار مظلوم دانست و گفت از ابتدای حضور در کیش، درصدد رفع این مشکل بودیم و با اعطای زمین و جواز رایگان، پیگیر هستیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر این مهم محقق شود.

انتقادات نوایی لواسانی به ضعف خدمات‌رسانی در گذشته

لواسانی ضمن اشاره به یکی از انتقادات جدی خود در خصوص ضعف‌های زیرساختی در جزیره کیش، یکی از تصمیماتی که در گذشته در جزیره دنبال شد مبنی بر واگذاری عرضه آب و برق اهالی به بخش خصوصی را اشتباه خواند و ادامه چنین سیاستی را به صلاح ندانست.

وی در این زمینه تاکید کرد: شبکه‌ای که اصلا اتصالی به کل کشور ندارد و خود گردان است وقتی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد خطراتی را به دنبال دارد، حتی شبکه توزیع هم مغایر قانون است و تاکید شده که هیچ کس اجازه واگذاری آن را ندارد، کسانی که در سنوات گذشته بودند باید کمی بیشتر دقت می‌کردند و این موضوع را به نتایج مطلوبی می‌رساندند.
 
خبر آمد خبری در راه است؛ آن هم در نگین خلیج فارس

سرپرست جدید منطقه آزاد کیش در ادامه گفت: معمولا در بحث زیرساختی دستگاه‌ها به تعهد خود در جزیره عمل نکردند و در برهه‌ای نیز با زمین فروشی کار‌ها جلو می‌رفت از این رو به تدریجی به مرحله‌ای می‌رسیم که منابع و درآمد را از زمین خارج کنیم و در حالت کارشناسی خود قرار دهیم. تلاش می‌کنیم انحصار خدمات را در جزیره بشکنیم تا بتوانیم گام‌های موثری در این حوزه برداریم به خاطر این که جزیره از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است. از طریق دبیرخانه شواریعالی مناطق آزاد و نمایندگان مجلس به شدت این موضوع را پیگیری می‌کنیم که با تحقق این مهم شاهد رونق هر چه بیشتر منطقه آزاد کیش باشیم.

وعده‌ای برای فعال شدن پروژه‌های نیمه تعطیل

نوایی لواسانی فعال کردن پروژه‌های نیمه تمام در جزیره کیش را از اقدامات مهم این سازمان برشمرد و گفت: کارگروهی برای تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام تشکیل شده و این مهم در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته است.

به باور بسیاری از اهالی جزیره کیش و برخی از فعالان اقتصادی و صاحب‌نظران این جزیره در بسیاری از شاخص‌ها با استاندارد‌های روز دنیا فاصله دارد. این موضوعی است که نوایی لواسانی هم در مراسم معارفه خود بر آن تاکید داشت و به طرح این موضوع پرداخت که در حل کردن هر کدام از این مشکلات نیاز به جلسات مختص آن و کارشناسی لازم است.

سرپرست جدید منطقه آزاد کیش گفت: در یک جلسه ثابتی در مورد یک پرونده و مشکلات حقوقی یک شهرک تصمیماتی اتخاذ می‌شود و با رویکردی که افراد خانواده‌های زیاد با چنین پرونده‌هایی مواجه هستند مرتفع می‌شود. در ملاقات‌ها موضوعاتی که استثنا هستند و نیارمند تصمیم گیری است مورد بررسی و مرتفع کردن آن هستیم که با تعیین شیوه نامه‌ای معاونان سازمان هر ماه ملاقات مردمی خواهند داشت و مشکلات بررسی و مرتفع می‌شود.

انتقاد نوایی لواسانی به یک انحصار طلبی در کیش

نوایی لواسانی با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری که از سال ۸۰ شعار هر سال را با محوریت اقتصادی تعیین کردند، افزود: مناطق آزاد با نگاه به آرمان‌هایی که در کشور‌های دیگر نشان داده می‌شد در ایران شکل گرفت، اما متاسفانه در پی عدم اجرای قوانین مناطق آزاد، کسب وکار در این مناطق بسیار سخت‌تر از سرزمین اصلی شده است. وی انحصاری شدن برخی از کسب وکار‌ها در کیش را مانع بزرگی برای رونق این منطقه عنوان کرد که با حل کردن علت‌ها به معلول‌های معیوب می‌رسیم و حذف بروکراسی‌های اداری و امضا‌های طلایی از جمله تمهیدات نیل به این هدف است.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی اخیرا مسیر را برای ورود هر فعالی به‌شرط عدم آسیب به محیط زیست، تسهیل کرده است و اگر سازمان نیز مراحل اخذ مجوز را تسریع و آسان کند، در نهایت شاهد رونق نسبی کسب و کار‌ها در جزیره خواهیم بود. ظرف مدت یک‌هفته زمینی به وسعت ۲۰هکتار در چهار فاز پنج هکتاری مهیا شده است تا با مشارکت کارآفرینان، ساخته و در طرح "مسکن استیجاری" هم سرپناهی برای کارگران شده و هم باری از دوش کارفرمایان برداشته شود. مستاجران با پرداخت کمیسیون املاک با نرخ چندبرابری نسبت به سرزمین اصلی را یکی از دغه‌های مرددم عنوان کرد که با تدوین شیوه‌نامه‌ها سعی در اصلاح آن‌ها داریم.

گلایه سرپرست جدید منطقه آزاد کیش از یک کم‌کاری

نوایی لواسانی اشاره‌ای هم به کم‌کاری دستگاه‌ها در قبال انجام تعهدات‌شان در بخش‌های مرتبط با زیرساخت‌های جزیره کیش مطرح کرد و اینکه در برهه‌ای با زمین فروشی کار‌ها در این جزیره پیش می‌رفت، با توجه به طرح‌ریزی‌های انجام شده برای آینده منطقه آزاد کیش گفت: با برنامه‌ریزی‌ها به تدریج به مرحله می‌رسیم که منابع و درآمد خود را از زمین خارج می‌کنیم و می‌خواهیم اقتصاد خود را واقعی کنیم و در حالت کارشناسی خود قرار دهیم.

سرپرست جدید منطقه آزاد کیش با بیان این که برخی از قوانین مالیاتی متاسفانه در دوره‌ای به ناحق و غیر قانونی وضع شدند، چرا که سبب تحصیل درآمد زیاد برای برخی از دستگاه‌ها شدند و برای آن‌ها جنبه یک حق –نامشروع- پیدا کرده برگرداندن آن را خارج از اختیارات یک سازمان و منطقه آزاد دانست و تاکید کرد: از طریق دبیرخانه شواریعالی مناطق آزاد و نمایندگان مجلس به شدت این موضوع را پیگیری می‌کنیم که با تحقق این مهم سبب رونق بیشتر در منطقه آزاد خواهد شد.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم انحصار خدمات را در جزیره بشکنیم تا بتوانیم گام‌های موثری در این حوزه برداریم به خاطر این که جزیره از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است. یکی از اهداف مهم مغفول مانده در منطقه آزاد کیش بهره مندی گردشگران خارجی از فرهنگ غنی ایران اسلامی است. به قدری فرهنگ ما غنی و جذاب است که اگر ایده‌های نو و نسل جدید را به این حوزه جذب کنیم به طور حتم فضای فرهنگی متحول خواهد شد از این رو در دوره مدیریت جدید موضوعات فرهنگ در صدر کار سازمان قرار می‌گیرد.

توجه به دولت الکترونیک در کیش

در بخش دیگری سرپرست جدید منطقه آزاد کیش نگاه تحول گرای تیم مدیریتی جدید کیش، حمایت از زیرساخت‌های حاکمیتی جزیره به ویژه زیرساخت‌های حوزه ارتباطات ثابت و سیار را جزء اولویت‌های اصلی سازمان منطقه آزاد کیش برشمرد و گفت: لزوم ایجاد بستر‌های لازم برای نیل به شاخص‌های شهر هوشمند و دیجیتال شدن فرآیند‌های جاری از جمله اهداف سازمان منطقه آزاد کیش برای اپراتور تلفن همراه کیش است.

وی اظهار داشت: رویکرد این سازمان حفظ و صیانت از دارایی‌های نرم افزاری و سخت افزاری این منطقه به ویژه موضوعات مرتبط با حوزه‌های زیرساختی و پروانه MNO اپراتور کیش به عنوان یکی از دارایی‌های ارزشمند این سازمان در حوزه فاوا محسوب می‌شود.

گفتنی است در مراسم معارفه نوایی لواسانی به عنوان سرپرست جدید منطقه آزاد کیش از سامانه شفافیت رونمایی شد و هم اکنون پس از تکمیل آن با ۱۶ خدمت در دسترس اقشار مختلف جامعه قرار گرفته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: