April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

کارگزاری فارکس چیست؟

حتما این روزها نام فارکس را زیاد شنیده‌اید. بازار فارکس جایی است که در آن، داده‌های مربوط به ارزش ارز کشورهای مختلف نسبت به یکدیگر در هر ثانیه ذخیره شده و در دسترس همگان قرار گرفته است. برای مثال، ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا و یا ارزش پوند انگلیس در مقابل ین ژاپن. این مجموعه‌ی داده‌ها به صورت یک چارت (نمودار) نمایش داده می‌شوند و هر فردی در هر لحظه می‌تواند این داده‌ها را مشاهده کند. اما برای اینکه برروی ارزش هر جفت ارز معامله کنید (مثلا یورو را فروخته و دلار خریداری کنید)، ابتدا باید یک حساب معاملاتی در یکی از کارگزاری‌های فارکس باز کنید. کارگزار فارکس دقیقا همانند کارگزاری بورس ایران بوده، اما دامنه‌ی خدمات و امکاناتی که در اختیار تریدرها قرار می‌دهد، بسیار جامع‌تر و گسترده‌تر است.

در سرتاسر جهان، کارگزاران متعددی وجود داشته که امکان معامله برروی جفت ارزها و صدها آیتم دیگر را در اختیار تریدر (یا همان سرمایه‌گذار) قرار می‌دهند. اما هر کارگزاری یا بروکری، نمی‌تواند انتخاب مناسبی برای ورود به بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری در سطح جهانی باشد. در این مقاله، قرار است ویژگی‌های مهم کارگزاران فارکس را بررسی کرده و در نهایت، چند بروکر معتبر را بر مبنای همین پارامترها به شما معرفی کنیم. این مقاله، با بهره‌گیری از مقاله‌ی انتخاب بهترین بروکر فارکس در وبسایت تجارت اف ایکس تدوین شده است.

ملاک های مهم در انتخاب بروکر

اگرچه نوع خدمتی که بروکرها به تریدر می‌دهند، مشابه است، اما تفاوت‌های بسیار زیادی بین این کارگزاران فارکس وجود دارد. هر بروکر بسته به سیاست و نوع مشتریانی که جذب کرده است، خدمات را به صورت متفاوتی نسبت به دیگر کارگزاران ارائه می‌کند. اما شما به عنوان تریدر، باید پارامترهای مهم را پیدا کرده و بر مبنای نوع استراتژی معاملاتی‌ای که دارید و علاوه بر آن، نوع شخصیتی که دارید، خودتان بهترین کارگزار مد نظرتان را انتخاب کنید. صد البته که اولین شرط برای انتخاب هر بروکر، اعتبار و امنیت سرمایه‌ی شما نزد هر بروکر است.

چگونه از اعتبار کارگزار مطمئن شویم

تریدرهای حرفه‌ای در سرتاسر جهان، با توجه به دو نکته می‌توانند اعتبار کارگزاری را بررسی نمایند. اولین نکته، مجوز فعالیت بروکر یا همان رگولاتوری است. هر کارگزاری‌ای که بتواند یک رگولاتوری معتبر دریافت کند، در حقیقت مجوز فعالیت برای بازار فارکس را دریافت کرده و بنابراین، بروکر معتبری است. برای مثال، کارگزارانی که قصد ورود به بازار ایران را دارند، باید یک رگولاتوری از مدل آفشور دریافت کنند که اجازه‌ی فعالیت در کشورهای تحت تحریم‌های بانکی را بدهد. از معروفترین رگولاتوری‌های آفشور می‌توان به FSA و IFSC اشاره کرد. تقریبا تمامی بروکرهایی که در ایران فعالیت می‌کنند، یکی از این دو رگوله را دریافت کرده‌اند. اما بروکرهایی که در سطح جهانی فعالیت می‌کنند، باید رگولاتوری‌های دیگری همانند CySec یا FCA را داشته باشند. بسته به کشوری که بروکر در آن فعال است، حتما باید رگولاتوری مربوط به همان کشور (یا قاره) را دریافت کرده باشد.

روش دومی که از آن می‌توان برای اعتبارسنجی کارگزاری استفاده کرد، طول عمر یک کارگزار فارکس است. برای مثال، بروکر آلپاری که از سال 1998 میلادی تاسیس شده و بیشترین تعداد تریدر در میان تمامی کارگزاران فارکس را دارد، قطعا انتخاب مطمئنی برای ورود به بازار فارکس به شمار می‌آید. در کنار آلپاری، بروکرهایی همانند HYCM و ویندزور نیز جزو بروکرهای بسیار قدیمی بوده که بیش از دو دهه به عنوان واسط تریدر و بازار فارکس عمل کرده‌اند. دقت داشته باشید که بسیاری از بروکرهایی که در سطح جهانی جزو بهترین بروکرها به حساب می‌آیند، عملا در ایران هیچگونه فعالیتی (به دلیل تحریم‌ها) ندارند. اما در این میان، تنها یک کارگزاری با نام بروکر ارانته وجود دارد که علی رغم اعتبار بسیار بالا در سطح بین‌المللی، در بازار ایران فعال است.

کارمزدهای کارگزار

بنابراین، در اولین قدم باید از داشتن اعتبار و سابقه‌ی هر کارگزاری مطمئن شد. این نکته‌ای است که باید مطمئن شوید و سپس به دنبال سایر ویژگی و خدمات کارگزاران فارکس باشید. در سال‌های گذشته، بارها شاهد بودیم که بروکرهای نامعتبر و کلاهبردار وارد ایران شده و با تبلیغات فراوان، کاربرهای ایرانی را فریب داده و سرمایه‌ی آن‌ها را بالا کشیدند. برای پرهیز از اینگونه اتفاقات، حتما مطمئن شوید که بروکری که انتخاب کرده‌اید، بروکر معتبری باشد. در گام بعدی، باید به سراغ کیفیت خدمات کارگزار فارکس رفت. اولین و مهمترین نکته، میزان کارمزدهایی است که بروکر برای ارائه‌ی خدمات لحاظ کرده است. کارمزدهایی که بروکرها دریافت می‌کنند، به سه شکل بوده که شامل اسپرد، کمیسیون و بهره شبانه است. هیچ بروکر معتبری به جز این سه روش، کارمزد دیگری از شما دریافت نخواهد کرد.

راهنمای انتخاب کارگزاری فارکس در سال 2022 میلادی برای تریدرهای ایرانی

اسپرد به تفاوت قیمت خرید و فروش هر دارایی گفته می‌شود. برای فهم بهتر، صرافی را در نظر بگیرید که هنگام خرید قیمت را پایین‌تر و در هنگام فروش قیمت را بالاتر اعلام می‌کند. این تفاوت قیمت در زمان خرید و فروش هر دارایی در فارکس با نام اسپرد بیان می‌شود. هنگام انتخاب بروکر، دقت داشته باشید که میزان میانگین اسپردها در حساب‌های مختلف، چقدر بوده و آیا رقابتی است یا خیر. مدل دیگر کارمزد معاملات با نام کمیسیون بوده که به ازای حجم معاملات لحاظ می‌شود. واحد انجام معاملات در فارکس، لات نام داشته که تقریبا معادل 100 هزار جفت ارز است (مثلا هر لات معامله‌ی یورو / دلار معادل صد هزار واحد یورو /دلار است). کمیسیون بروکرها عموما بین 0 تا 15 دلار به ازای هر لات معاملاتی است. آخرین نوع کارمزد نیز بهره شبانه یا SWAP نام داشته و تنها زمانی اعمال می‌شود که معاملات بیش از یک روز کامل باز مانده باشند. بسیاری از بروکرها، امکان تبدیل حساب به حساب اسلامی را ارائه کرده و میزان بهره شبانه را به صفر رسانده‌اند.

تنوع سبد معاملاتی

اگرچه بازار فارکس مختص معاملات جفت ارزها است، اما بروکرها آیتم‌های بیشتری را برای معامله ارائه می‌کنند. سبدهای معاملاتی می‌توانند شامل 400 آیتم مختلف باشند، اما عموما بروکرها نهایتا 250 آیتم را برای معامله ارائه می‌کنند. در کنار جفت ارزها (60 جفت ارز ماژور و مینور)، کارگزاران فارکس امکان معامله‌ی سهام شرکت‌های معتبر جهانی همانند گوگل، آمازون، تسلا، مایکروسافت، متا و ...، شاخص بورس‌های بزرگ دنیا (نیویورک، نزدک، هنگ کنگ و ...)، شاخص‌های انرژی (نفت، گاز و گازوئیل تولید شده توسط شرکت‌های مختلف)، فلزات ارزشمندی همچون طلا، نقره، پلاتین، مس و ...، رمزارزها و کالاهای اساسی جهانی همانند شکر، قهوه، کتان، پنبه، گندم و ... را نیز به تریدرها می‌دهند. بنابراین، بسته به استراتژی معاملاتی و شخصیت تریدر (ریسک پذیر - ریسک گریز و ...)، باید بروکری انتخاب شود که سبد معاملاتی‌اش مناسب باشد.

برای مثال، اگرچه بروکر الپاری یکی از قدیمی‌ترین و بهترین بروکرهای تراز اول جهانی است، اما این کارگزاری امکان معامله‌ی سهام شرکت‌های مختلف دنیا به صورت مجزا را نداده و در حقیقت صندوق‌های متشکل از سهام مختلف را در اختیار تریدر قرار می‌دهد. در نقطه‌ی مقابل، بروکری همانند روبو فارکس، یکی از متنوع‌ترین سبدهای معاملاتی سهام را ارائه کرده است. بنابراین، بهتر است تریدر ابتدا استراتژی معاملاتی خود را مشخص کرده، سپس دارایی مورد نظر را انتخاب کرده و نهایتا به دنبال بروکری باشد که هم دارایی را در سبد معاملاتی خود ارائه کرده و هم اینکه کارمزد کمی برای تجارت برروی این آیتم مشخص لحاظ کرده باشد.

اهرم

اهرم یا همان لوریج، یکی از تفاوت‌های بروکر فارکس و کارگزاری بورس است. بروکرهای فارکس این امکان را به تریدر می‌دهند که با سرمایه‌ی بروکر، معاملات بزرگتری (نسبت به موجودی واقعی) انجام دهد. این سرمایه نوعی قرض بوده که موجودی حساب تریدر را چند برابر خواهد کرد. برای مثال، بروکری ممکن است اهرم یا همان لوریج 500 ارائه دهد، اما بروکر دیگری قابلیت استفاده از اهرمی تا 3،000 برابر را نیز ارائه کرده باشد. دقت داشته باشید که اهرم، موجودی حساب را چندین برابر می‌کند، برای مثال، اهرم 500، موجودی حساب را 500 برابر خواهد کرد. اما ذکر یک نکته ضروری است که با بالا رفتن اهرم، ریسک انجام معاملات به شدت افزایش خواهد یافت، چرا که بروکرها تنها در زمان سود همراه شما بوده و در صورتیکه ضرر کنید، بروکر به سرعت معامله را بسته تا مبلغی که به عنوان اهرم به شما قرض داده است، وارد ضرر نشود. در کنار اهرم، بروکرها خدمات دیگری را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که در مقاله بروکر فارکس بیشتر به آن پرداخته شده است.

تنوع حساب معاملاتی

همانطور که متوجه شدید، هر تریدر بسته به سبک معاملاتی‌ای که دارد، باید حساب معاملاتی متفاوتی را انتخاب نماید. بروکرهای معتبر فارکس با درک این نکته، اقدام به ارائه‌ی حساب‌های معاملاتی متنوع کرده تا بتوانند پاسخگوی نیاز طیف گسترده‌تری از تریدرها باشند. تنوع حساب معاملاتی به تریدر کمک می‌کند تا در صورت تغییر استراتژی معاملاتی، نیازی به تغییر بروکر وجود نداشته و با ساخت یک حساب معاملاتی جدید، بتواند استراتژی جدید خود را پیاده نماید.

سهولت واریز و برداشت

به دلیل تحریم‌های بانکی، تریدرهای ایرانی نمی‌توانند همانند سایر تریدرها از نقاط دیگر جهان، به سادگی و با استفاده از روش‌های پرداخت بین‌المللی همانند ویزاکارت و یا پی پال، واریز و برداشت انجام دهند. به همین دلیل نیز بروکرهای فارکسی که قصد ورود به بازار ایران را داشته باشند، حتما ابتدا یک صرافی فارکس همکار در ایران انتخاب کرده تا مراحل واریز و برداشت با سرعت بالاتر و آسان‌تر انجام شود. اگرچه تمامی بروکرها امکان واریز و برداشت با استفاده از پرداخت‌های الکترونیکی همانند پرفکت مانی و وبمانی را ارائه کرده‌اند، اما این روش‌ها به دلیل داشتن کارمزد، مورد پسند تریدرها نیست.

بروکرهایی که یک صرافی فارکس همکار در ایران (لوکال دیپازیتر) معرفی کرده‌اند، امکان واریز و برداشت را تسهیل کرده و از همین جهت انتخاب مناسب‌تری برای ایرانیان هستند. از آنجاییکه صرافی فارکس واریز و برداشت را بدون کامزد و در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد، تریدرها عموما مایلند که بروکری را انتخاب کنند که روش پرداخت به صورت ریالی ارائه کرده باشد. برای مثال، معتبرترین صرافی فارکس، وبسایتی با نام وی شارژ است که تمامی خدمات واریز و برداشت را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

راهنمای انتخاب بروکر

همانطور که متوجه شدید، اولین قدم در انتخاب بروکر، اعتبار آن است. پس از مطمئن شدن از اعتبار کارگزاری، مهمترین نکته در انتخاب کارگزار این است که این کارگزاری، حساب و آیتم معاملاتی مناسب برای استراتژی معاملاتی شما را ارائه کرده باشد. سپس باید میزان کارمزدها و سهولت واریز و برداشت را ارزیابی کرده و نهایتا اقدام به انتخاب بهترین بروکر کرد. اگر در انتخاب کارگزاری نیاز به مشاوره با متخصصان این حوزه دارید، کارشناسان وبسایت تجارت اف ایکس با پانزده سال سابقه‌ی حضور در بازارهای مالی و فارکس، آماده‌ی مشاوره‌ی رایگان هستند. کافی است برروی لینک قبلی کلیک کرده و به این سایت مراجعه نمایید و در قسمت کامنت‌ها، سوال خود را مطرح نمایید تا هم کارشناسان این سایت و هم سایر تریدرهای با تجربه، سوال و ابهام شما را برطرف کنند.

معرفی یک کارگزار معتبر

اگرچه معرفی کردن و انتخاب کارگزاری باید بر مبنای استراتژی معاملاتی باشد، اما یک کارگزار به دلیل کیفیت خدماتش، همواره جزو اولین انتخاب‌ها بوده است. کارگزاری لایت فارکس به دلیل اینکه نمره‌ی قابل قبولی از تمامی ملاک‌های ارزیابی عملکرد دریافت می‌کند، همواره می‌تواند جزو اولین انتخاب‌ها برای ورود به دنیای فارکس باشد. این کارگزاری در سال 2005 میلادی تاسیس شده و نزدیک به دو دهه است که به کاربران خود در سرتاسر دنیا خدمات می‌دهد.

لایت فارکس سه حساب معاملاتی مجزا با نام‌های سنت، کلاسیک و ای سی ان ارائه کرده که حداقل مبلغ دیپازیت (واریز به حساب معاملاتی) در حساب سنت معادل 10 دلار و برای دو حساب دیگر، تنها 50 دلار است. افرادی که به تازگی قصد ورود به بازار فارکس را داشته و به دنبال تجربه‌ی دنیای واقعی سرمایه‌گذاری هستند، بعد از استفاده از حساب دمو و کسب تجربه کافی، کار خود را با حساب سنت لایت فارکس شروع می‌کنند. میزان اسپرد در این حساب به صورت متغیر بوده و کمترین مقدار آن معادل 3 پیپ است. همچنین، لایت فارکس امکان کپی کردن معاملات را نیز ارائه کرده است.

افرادی که تجربه‌ی کافی ندارند، می‌توانند عملکرد تریدرهای باتجربه را بررسی کرده و در صورتیکه مطمئن شدند، تریدهای آتی یک تریدر منتخب را بسته به بودجه خود، کپی نمایند. این امکان با عنوان کپی تریدینگ در بروکر لایت فارکس ارائه شده است. برای آشنایی بیشتر با این امکان و سایر ویژگی‌های منحصر به فرد در liteforex به مقاله‌ی جامع بررسی عملکرد بروکر لایت فارکس مراجعه نمایید.

راهنمای انتخاب کارگزاری فارکس در سال 2022 میلادی برای تریدرهای ایرانی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: