کد خبر: ۳۶۹۵۴۰
۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
0
ساخت و ساز‌های غیرمجاز در گیلان کنار سایر چالش‌ها، یکی از معضلات مهم این استان طی سال‌های اخیر بشمار می‌رود که نه تنها همانند ویروسی چهره شهر‌ها و روستا‌ها و همچنین حقوق شهروندی را پایمال می‌کند، بلکه متاسفانه این اتفاق از طریق تبصره‌ها و ضعف‌های قانونی صورت می‌گیرد.
ساخت و ساز غیرقانونی گیلان با مجوز!
ساخت و ساز‌های غیرمجاز در گیلان از حاشیه شهر‌ها گرفته تا کنار رودخانه‌ها و همچنین در وستاها، روز به روز در حال گسترش است به طوری که میزان این ساخت و ساز‌ها حتی صدای مسئولان ارشد استان همچون استاندار گیلان را درآورده است.

به همین دلیل در طول سال پرونده‌های بسیاری در این راستا تشکیل می‌شود که نه تنها این امر وقت و هزینه زیادی را از مسئولان دستگاه‌های مختلف می‌گیرد، بلکه روبه رشد می‌باشد. درحالی ساخت و ساز غیرمجاز و تخلفات ساختمان همچنان گسترش می‌یابد که همواره مسئولان و مدیران از این روند انتقاد می‌کنند. اما به اعتقاد کارشناسان این پدیده ناشی از ضعف‌های قانونی یا به عبارت بهتر تبصره‌های قانونی موجود در قواعد شهرسازی است که می‌توان اصول قانونی را پشت سر بگذارد.

بطور واضح در حوزه شهری با توجه به تبصره‌های موجود و کمیسیون‌های مربوطه شهرسازی همچون ماده ۱۰۰، با قرار جرایمی این پرونده‌ها مختومه می‌شود تا همچنان روند ساخت و ساز‌های غیرمجاز ادامه یابد، اما با حساسیت و دخالت مسئولان ارشد گیلان، انتظار می‌رود که این معضل کاهش چشمگیری یابد.

طبق آمار رسمی ز سال ۹۷ تاکنون چهار هزار و ۴۱۶ پرونده تخلف ساخت و ساز در گیلان تشکیل شده است که شهر‌های رشت و خمام بیشترین سهم را در این تخلفات داشته‌اند و پس از آن شهر‌های رضوانشهر و تالش قرار دارند.

البته این معضل فقط مربوط به گیلان نیست و در سایر ایتان‌ها نیز انی تخلفات به خضصوص در حاشیه شهر‌ها انجام میشود، اما در جلسه ساخت و ساز‌های غیرمجاز که عصر چهارشنبه در استانداری گیلان برگزار شد تعدادی از مسئولان به دلایل مختلف و همچنین به تعداد پرونده‌های تشکیل شده در این بخش اشاره کردند.

تخلف در ۸۰ درصد ساخت و ساز‌های گیلان

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در نشست روز گذشته اظهار داشت: در سال جاری ۶۹۰ بازدید توسط مسئولان این اداره از ساخت و ساز‌های سطح استان انجام شد که از این تعداد ۵۴۵ مورد با تخلف همراه بود.

ماکان پدرام افزود: اعلام تخلفات ماده ۳۵ نیز ۱۷۸ مورد بود که اعم تخلفات مربوط به عدم داشتن پروانه بهره برداری و تخلف در پروانه بهره برداری است و همچنین عدم همخوانی ساخت و ساز با نقشه مربوطه نیز، دیگر مورد تخلفات ثبت شده است.

وی ادامه داد: باید مشکلات موجود در صدور پروانه بهره برداری مرتفع شود تا شاهد کاهش تخلفات ساختمان سازی در گیلان باشیم، زیرا درصد بیشتر تخلفات مربوط به این بخش است.

املاک فاقد سند رسمی مشکل بزرگ شهر رشت.

اما شهردار رشت نیز در این جلسه به معضل املاک فاقد سند رسمی اشاره و اظهار کرد: املاک موجود یا دارای سند و یا فاقد سند هستند و به ساخت و ساز‌های رسمی و غیر رسمی تقسیم می‌شوند و عمده مشکلات ما، املاک فاقد سند رسمی هستند.

سیدامیرحسین علوی افزود: با توجه به تعداد زباد ساخت و ساز‌های غیرمجاز، در سال جاری پنج هزار و ۳۶۵ مورد اقدام به جلوگیری از عملیات ساختمان سازی در شهرستان رشت داشتیم و ۳۹۰ مورد پلمب ساختمانی نیز انجام شد و ۲۸ ساختمان نیز تخریب شد.

وی ادامه داد: همچنین طی سال جاری ۹۶۹ مورد صدور پروانه ساختمانی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد و در حوزه املاک نسقی نیز با کاهش ساخت و ساز مواجه هستیم که یکی از دلایل مهم آن نیز، برخورد‌هایی بود که با همکاری دستگاه قضا انجام شد.

شهردار رشت به معضل املاک نسقی نیز اشاره کرد و گفت: املاک فاقد سند از مهم‌ترین معضلات شهری رشت محسوب می‌شود که بابت این امر، شیوه نامه‌ای را تنظیم کردیم، اما در حین اجرا، با شکایتی که باب ابطال بند چهار که موضوع صدور پروانه برای املاک فاقد پروانه بود، مواجه شدیم.

علوی خاطرنشان کرد: این در حالی است که به دلیل توقف این شیوه نامه و عدم صدور پروانه، ساخت و ساز‌های شبانه افزایش یافته است و به طور حتم مقابله با حجم بالای این ساخت و ساز‌ها بسیار مشکل است و باید مشکلات صدور پروانه برطرف شود تا این معضل کاهش یابد.

وی اظهار کرد: ما باید با وضع قوانین اصولی، ریشه‌های تخلف را از بین ببریم و از استانداری گیلان تقاضا داریم که مشکلات صدور پروانه برای املاک فاقد سند برطرف شود تا ساخت و ساز‌ها اصولی و در چارچوب قانون انجام شود.

اتمام حجت استاندار با مسئولان: با هر مسئولی در موضوع ساخت و ساز غیرمجاز برخورد میشود

استاندار گیلان نیز در پایان جلسه روز گذشته کارگروه مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز تخلفات ساختمانی استان را تاسف‌آور دانست و تاکید کرد: باید با هر مسئول مرتبط با تخلف ساختمانی برخورد شود تا این روند تداوم نداشته باشد.

اسدالله عباسی پیشگیری را مهم‌ترین شیوه برای مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز عنوان کرد و اظهار داشت: در ابتدا نباید اجازه تخلف را داد تا پس از آن با این معضل برخورد کرد و اگر تخلفی در بخش ساخت و ساز انجام می‌شود، چرا با آن برخورد نمی‌شود.

وی افزود: ساخت و سازها، عینی و ملموس هستند، ولی با این وجود شاهد ساخت و ساز‌های غیرمجاز در شهر‌ها و روستا‌ها هستیم که نباید اجازه این رفتار را داد و پیگیر این مشکل هستم و اگر دهیاری مرتکب به تخلف شود، با آن دهیار و همچنین بخشدار و فرماندار مربوطه برخورد می‌شود.

نمانیده عالی دولت در گیلان گفت: در شهر‌ها نیز نباید این میزان تخلف در بخش ساخت و ساز انجام شود، البته از سوی دیگر نباید عرصه را به مردم تنگ کنیم و همچنین باید به مسکن مردم توجه شود، اما باید جلوی ساخت و ساز‌های غیرمجاز را گرفت.

استاندار گیلان در پایان تاکید کرد: چنانچه تخلفی در حوزه ساختمانی انجام شود، با هماهنگی و ورود دستگاه قضا، باید آن ملک تخریب شود و در این راستا از استانداری گرفته تا بخش کوچکی از این استان اگر مرتکب تخلف شوند، باید با آن شخص برخورد شود.

جلسه ساخت و ساز‌های غیرمجاز عصر چهارشنبه با حضور اسدالله عباسی استاندار گیلان، سایر مسئولان دستگاه‌های اجرایی و همچنین تعدادی از شهرداران شهر‌های مختلف استان گیلان در سالن اجتماعات استانداری در رشت برگزار شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: