April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۹۷۲۴
۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
0
یک کارشناس مالیاتی گفت: باوجود دریافت مالیات عملکرد مالیات بر ارزش‌افزوده تحمیل هزینه اضافه بر مصرف‌کننده است درصورتی‌که مالیات نباید ماهیت هزینه‌ای داشته باشد و موجب افزایش قیمت‌ها بشود.
تحمیل هزینه اضافه بر مصرف‌کننده با دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده
سعیدرضا تفکریان، در خصوص اصلاحات جدید در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، گفت: بزرگ‌ترین مزیت اصلاحات جدید قانون مالیات بر ارزش‌افزوده این است که رسیدگی به شکایات مالیاتی که پیش‌ازاین توسط سازمان امور مالیاتی انجام می‌شد به‌صورت تقریباً مستقل توسط هیئت رسیدگی انتظامی انجام خواهد شد.

به عقیدهٔ وی دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده به‌عنوان مالیات بر مصرف عملاً هزینه اضافه برای مصرف‌کننده است که بر اساس آن ۹ درصد بر قیمت کالا برای مصرف‌کننده افزوده می‌شود.

این کارشناس امور مالیاتی یکی از مشکلات مالیات بر ارزش‌افزوده را تغییرات انجام‌شده در این قانون دانست و افزود: افزایش مالیات ارزش‌افزوده بر قیمت طلا و مواد خوراکی موجب می‌شود که هزینه‌های مردم و مصرف‌کننده‌ها در این وضعیت سخت اقتصادی بیشتر شود.

تفکریان در خصوص لزوم دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده بابیان اینکه اگر این مالیات به‌صورت مستقیم بر قیمت کالا اعمال می‌شد و تأثیری بر مصرف نداشت خوب بود، افزود:، اما تهاتر این مالیات بین خریدار و فروشنده و دریافت آن از کل قیمت کالا مشکل‌ساز است و اگر مانند اکثر کشور‌ها مالیات بر ارزش‌افزوده فقط از ارزش‌افزوده شده به قیمت کالا گرفته می‌شد برای مصرف‌کننده مناسب‌تر بود.

این فعال حوزه مالیات در پایان تأکید کرد: به نظر می‌رسد باوجود دریافت مالیات عملکردی از مؤدیان مالیات بر ارزش‌افزوده تحمیل هزینه اضافه بر مصرف‌کننده است درصورتی‌که مالیات نباید ماهیت هزینه‌ای داشته باشد و موجب افزایش قیمت‌ها بشود.

منبع: میزان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: