کد خبر: ۳۶۹۷۹۸
۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
تسهیل شرایط اخذ وام مطالبه و دغدغه اصلی رییس جمهوری و تیم اقتصادی دولت سیزدهم است. در این راستا نیز گام‌هایی برداشته شده است.
چگونگی پرداخت وام بدون ضامن/ رتبه اعتباری B، A و C چه کسانی هستند
بهبود معیشت و رفاه مردم مهمترین دغدغه دولت سیزدهم است و رییس جمهور بار‌ها در جلسه‌هایی که با تیم اقتصادی و اخیرا در نشست با مدیران عامل بانک‌ها داشتند بر تسهیل شرایط اخذ وام تاکید داشتند؛ و طبق بخشنامه‌های مربوطه که به بانک‌های عامل ابلاغ شد. متقاضیان می‌توانند برای وام‌های۵۰میلیون تومانی بدون ضامن و تنها با نامه کسر از حقوق و برای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان علاوه بر نامه کسر از حقوق، باید یک سفته یا چک برای دریافت وام به بانک‌ها مراجعه کنند. سایر کارکنان بخش‌های خصوصی کوچک که جزو مشمولان اول نیستند، اما در بانک دریافت کننده حقوق خود دارای رتبه اعتباری A و B هستند نیز این امکان وجود دارد که بدون ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق و یا سفته و چک، تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام بگیرند.

در این بخشنامه ابلاغ شده است که چنانچه بانک‌های عامل، باید بتوانند شرایط سهلی برای مشتریان خود فراهم کنند. البته این دسته از افراد برای دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان، نیازمند ارائه یک ضامن نیز هستند؛ که بر اساس رتبه بندی که صورت گرفته است وام به منقاضیان پرداخت می‌شود. نحوه ارزیابی و رتبه بندی افراد بر مبنای اعتبار آن‌ها در بانکی که از آن حقوق دریافت می‌کنند؛ از میزان حقوق آن‌ها گرفته تا اقساط و معوقات و میزان دارایی آنها، بر اساس شاخص‌های جهانی عنوان کرد.

وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در جلسه با مدیران عامل بانک‌های کشور جزئیات و شرایط دریافت تسهیلات با این شرایط را اعلام کردند تا همه افرادی که متقاضی دریافت وام‌های خرد هستند ناچار به پشت سرگذاشتن هفت خان نباشند و به کمک اعتباری سنجی موفق به دریافت تسهیلات خرد باشند.

جامعه هدف پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن در مرحله اول کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش‌های عمومی، دولتی و خصوصی که حقوق دریافت می‌کنند، هستند. در مراحل بعدی سایر اقشار جامعه می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند. همچنین، ارائه تسهیلات به اشخاص فاقد رتبه اعتباری و رتبه‌های اعتباری پایین‌تر از C مطابق ضوابط و مقررات و بخشنامه‌های داخلی بانک خواهد بود.

چنانچه بانک مربوطه تشخیص دهد شرایط آسان‌تری برای پرداخت تسهیلات وجود دارد، بانک براساس رویه خود عمل می‌کند. باید توجه داشت که اعطای تسهیلات خرد به دیگر مشتریان بانک که حساب در بانک دارند، طبق ضوابط هر بانک خواهد بود.

مشمولان طرح پردخت‌های خرد بدون ضامن

در این مرحله شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران اجرایی دولتی همچون وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی و شرکت‌های معتبر بخش خصوصی براساس تشخیص بانک که حقوق افراد به آن واریز می‌شود مشمول طرح هستند. متقاضیان باید رتبه اعتباری B، A و C باشد.

کارکنان سایر شرکت‌های بخش خصوصی به تشخیص بانک که حقوقشان در بانک مربوطه است و رتبه A و B را دارند.

همچنین کارکنان سایر شرکت‌های بخش خصوصی که رتبه C داشته باشند و حقوقشان نزد بانک مربوطه باشد می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

شرایط دریافت وام‌های خرد ۵۰ میلیونی

در پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی، شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران تنها باید یک نامه کسر از حقوق ارائه کنند. همچنین باید توان بازپرداخت تسهیلات توسط بانک احراز شود.

کارکنان شرکت‌های خصوصی که حقوق آن‌ها به بانک مربوطه واریز می‌شود و دارای رتبه A و B هستند علاوه بر نامه کسر از حقوق باید یک برگ چک یا سفته ارائه کنند.

کارکنان شرکت‌های خصوصی که رتبه C دارند باید یک ضامن معتبر و یک برگ چک یا سفته به بانک ارائه کنند.

کارکنان شرکت‌های خصوصی که حقوق آن‌ها نزد بانک مورد نظر است یک ضامن معتبر و یک برگ چک یا سفته ارائه کنند.

شرایط دریافت وام‌های خرد تا ۱۰۰ میلیون تومان

شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران تنها باید یک نامه کسر از حقوق به اضافه سفته یا چک ارائه کنند.

کارکنان بخش خصوصی با رتبه A و B که حقوق آن‌ها به بانک مربوطه واریز می‌شود نیز بایک یک ضامن معتبر، سفته یا چک ارائه کنند.

کارکنان بخش خصوصی با رتبه C نیز که حقوق آن‌ها نزد بانک مربوطه واریز می‌شود در دریافت وام‌های ۱۰۰ میلیونی باید یک ضامن معتبر و سفته یا چک به بانک ارائه کنند.

همانطور که اشاره شد ۱۳ بانک روز گذشته در جلسه ضمن امضای صورتجلسه متعهد شدند وام‌هایی از این دست را به متقاضیانی که مشمول شرایط هستند پرداخت کنند. مدیران عامل بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات ایران، توسعه تعاون، پس بانک ایران، قرض الحسنه مهر ایران، تجارت، صادرات، ملت و رفاه کارکنان همگی با امضای صورتجلسه آمادگی خود برای پرداخت تسهیلات با شرایط جدید را اعلام کردند.

عباس حسینی معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: همکاران ما در بخش نظارت و بازرسی وزارتخانه با جدیت در حال نظارت هستند و هر فردی هم شکایت و گلایه‌ای در این ارتباط داشته باشد، می‌وانند با اعلام آن به سیستم نظارتی از طریق سامانه ارتباط مردمی رسیدگی می‌شود.

وی با اشاره به جزییات دریافت وام بدون ضامن اظهار داشت: در جلسه‌ای با حضور رییس جمهوری و تیم اقتصادی دولت و مدیران ارشد بانکی درباره سازو کار وام بدون ضامن مباحثی مطرح شد و تاکید رییس جمهوری بر آسان‌سازی پرداخت تسهیلات به آحاد مردم بود. از این رو چهارشنبه هفته گذشته با مدیران عامل بانک‌های تابع وزارت اقتصاد جلسه‌ای داشتیم و محور‌های صحبت‌های رییس جمهوری در این جلسه مورد بررسی قرار دادیم.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: در نهایت قرار بر این است که در مرحله اول شرایط اخذ تسهیلات خرد برای شاغلان، بازنشستگان، مستمری بگیران وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و سازمان و شرکت‌های دولتی و شاغلان و بازنشسته‌های نهاد‌های عمومی و غیر دولتی، شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی فراهم شود و بتوانند از شعب بانک‌هایی که حقوق دریافت می‌کنند، وام بدون ضامن بگیرند. از مهم‌ترین شروط دریافت وام بدون ضامن داشتن رتبه اعتباری A.B، C است و از همین امروز بخشنامه‌های مربوطه توسط بانک‌های عامل به سراسر کشور در حال ابلاغ است.

حسینی ادامه داد: این گروه از افراد تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام را بدون ضامن و فقط با نامه کسر از حقوق دریافت می‌کنند و افراد برای دریافت وام از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هم بدون ضامن و با نامه کسر از حقوق و به همراه یک فقره چک می‌توانند اقدام کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: