April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۹۹۶۵
۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
در هفته گذشته متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی ۱۵۰ هزار تومان بود، اما از ابتدای هفته جاری با افزایش ۱۰ هزار تومانی در هر کیلوگرم قیمت آن به ۱۶۰ هزار تومان رسیده است.
مقصر افزایش قیمت گوشت قرمز کیست؟
در هفته گذشته متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی ۱۵۰ هزار تومان بود، اما از ابتدای هفته جاری با افزایش ۱۰ هزار تومانی در هر کیلوگرم قیمت آن به ۱۶۰ هزار تومان رسیده است. آنگونه که عرضه کنندگان گوشت قرمز می‌گویند، سیگنال‌های بازار نشان می‌دهد، افزایش قیمت گوشت قرمز در ادامه هفته جاری تداوم خواهد داشت.

روز گذشته حسین دماوندی نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی برف و یخبندان را مقصر افزایش قیمت گوشت قرمز اعلام کرد و گفت: برف و یخبندان اختلال در رفت و آمد و در نهایت گرانی گوشت شده است.

به گفته وی؛ با توجه به اینکه مجموعه دام‌های موجود در کشور در مناطق زاگرس و البرز مستقر و وابسته به مراتع و دامنه‌ها هستند، برف، بوران و یخبندان بی سابقه‌ای اخیرا وارد کشور شده که حتی آمد و شد را هم در این مناطق مختل کرده است. با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد این موضوع در افزایش قیمت گوشت موثر بوده است.

این در حالی است که روند افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار قبل از کاهش دما و آغاز برف و بوران در کشور آغاز شده بود.

به اعتقاد کارشناسان، دلایل دیگری در افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار دخیل هستند و برف و بوران تنها بر این افزایش قیمت شدت بخشیده است.

برخی کارشناسان، تصمیم دولت برای آغاز صادرات را منشاء افزایش قیمت می‌دانند و برخی دیگر با اشاره به مازد دام در کشور، عدم نظارت و کنترل بازار را دلیل این اتفاق عنوان می‌کنند.

علی اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی، از جمله کارشناسانی است که منشاء افزایش قیمت گوشت قرمز را صادرات می‌داند.

وی بر این باور است؛ هر چند بارندگی روز‌های اخیر در بسیاری از نقاط کشور حمل و نقل دام برای عرضه به بازار را مختل کرده است و این خود دلیلی برای افزایش بیشتر قیمت‌ها بوده، اما منشاء اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار آزادسازی صادرات توسط دولت است.
 

ملکی یادآور شد: انتشار خبر آزادسازی صادرات دام زنده قیمت‌ها را افزایشی کرد و این خبر در همان روز‌های ابتدایی موجب شد، قیمت دام زنده در میادین عرضه ۳ تا ۴ هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش داشته باشد.

وی تصریح کرد: صادرات لازم است، اما باید مدیریت شده باشد و مسئولان اولویت را بازار داخلی قرار دهند، اگر مدیریت نباشد در ماه پیش رو که منتهی به روز‌های پایان سال است، شاهد نابسامانی بیشتر در بازار گوشت قرمز خواهیم بود.

ملکی خاطر نشان کرد: پیش بینی بازار در ماه‌های پایانی سال سخت نیست و می‌تواند به راحتی برآورد کرد که میزان نیاز بازار مصرف نوروز چقدر است.

وی همچنین انگشت اتهام را به سوی دامدارن گرفت و گفت: بارندگی موجب شده دامداران به مراتع سبز بهار برای تعلیف دام‌ها امیدوار شوند و رغبت کمتری برای فروش دام داشته باشند.

پیش از این نیز ملکی، افزایش قیمت گوشت قرمز را پیش بینی کرده بود و نسبت به شوک سوم قیمتی بر بازار در صورت اجرایی شدن صادرات بی قاعده دام زنده هشدار داده بود.

وی گفته بود؛ با توجه به اینکه دولت برای متعادل کردن بازار داخلی گوشت قرمز راهکاری ارائه نداده است، انتظار می‌رود این افزایش قیمت ادامه داشته باشد.

اما منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، نظر دیگری دارد، وی معقتد است؛ در شرایطی که کشور با مازاد بالای دام مواجه است، صادرات نمی‌تواند بر بازار داخلی تاثیر گذار باشد. وی وضعیت موجود را نتیجه غلبه فضای روانی منفی ایجاد شده توسط دلالان، بر بازار داخلی دانست.

پوریان با بیان اینکه ۲ میلیون راس دام سبک پرواری مازاد در کشور وجود دارد، افزود: در حال حاضر بازار داخلی توان جذب این تعداد دام را برای مصرف ندارد.

وی تاکید کرد: مجوز صادرات بهانه‌ای شده است که برخی برای افزایش خودسرانه قیمت گوشت قرمز اقدام کنند که این نیز ناشی از ضعف شدید نظارت بر بازار است.

پوریان جمعیت دام سبک کشور را ۷۱.۵ میلیون راس اعلام کرد که حدود ۲ میلیون راس آن مازاد است و بازار داخلی کشش جذب آن را ندارد.

بر اساس این گزارش؛ آخرین آمار اعلامی وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد؛ از مهر ماه تاکنون کمتر از ۲۰هزار راس دام صادر شده است در حالی کشور سالانه ظرفیت صادرات تا یک میلیون راس دام را دارد. با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت، صادرات محدود نمی‌تواند دلیلی برای گرانی گوشت قرمز باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: