April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۰۰۸۱
۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
0
اواخر پاییز امسال بود که گمانه‌هایی درمورد مبلغ جدید یارانه مطرح شد. همان زمانی که حذف ارز ترجیحی قطعی شده بود؛ بر اساس وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی، برخی شروع پرداخت یارانه جدید را از دی‌ماه عنوان می‌کردند، اما پرداخت یارانه جدید با سال آینده واگذار شد.
یارانه ٨٠٠ هزار تومانی به کدام خانواده‌ها پرداخت می‌شود؟
اواخر پاییز امسال بود که گمانه‌هایی درمورد مبلغ جدید یارانه مطرح شد. همان زمانی که حذف ارز ترجیحی قطعی شده بود؛ بر اساس وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی، برخی شروع پرداخت یارانه جدید را از دی‌ماه عنوان می‌کردند، اما پرداخت یارانه جدید با سال آینده واگذار شد. اما مبلغ آن همچنان جای بحث و اختلاف نظر داشت. از سوی دیگر قطعی شدن حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی مساوی بود با نوسان قیمت کالا‌های اساسی که مشمول این ارز بودند. همین موضوع، زندگی افراد و اقشار ضعیف جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ تقریبا دو سه ماهی است که مردم منتظرند تا بدانند داستان مبلغ و زمان پرداخت یارانه جدید چه می‌شود و پرداخت این یارانه چگونه خواهد بود. انتظاری که هنوز پاسخ دقیقی به آن داده نشده است.

زمان نامشخص برای یارانه جدید
در ابتدا اصلا مشخص نبود یارانه جدید چه زمانی واریز می‌شود و معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری با وعده‌ای که هیچ وقت محقق نشد، بسیاری را امیدوار به واریز یارانه در دی ماه کرده بود، ولی این یارانه در دی واریز نشد.

پس از آن نمایندگان مجلس در گفتگو‌های مختلف اظهار کردند که یارانه جدید سال آینده واریز می‌شود و امسال منتظر پرداخت یارانه جدید نباشید؛ البته جالب است بدانید که حتی نمایندگان هم با اطمینان از این موضوع صحبت نکردند و می‌گفتند این تصمیم مجلس است و ممکن است دولت ناگهان تصمیمی جدیدی بگیرد؛ اما به هرحال باتوجه به آنچه تاکنون مشخص شده است، امسال خبری از یارانه جدید نیست.

مبلغ یارانه جدید چقدر است؟
مبلغ یارانه جدید سوال بسیاری از مردم است. از همان ابتدا گمانه‌زنی‌هایی از یارانه ٨٠٠هزار تومانی برای خانواده‌های ۴نفره مطرح می‌شد و حال به نظر می‌رسد این گمانه‌زنی تحقق یافته است؛ زیرا جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مبلغ یارانه جدید برای هر نفر ١١٠هزار تومان است؛ بنابر این تا اینجا یک خانواده ۴نفره تنها ۴۴٠هزار تومان دریافت می‌کند؛ اما مابقی یارانه چه می‌شود؟ قادری در پاسخ به این سوال به یارانه نقدی و معیشتی اشاره داشته و می‌گوید: با حذف ارز ترجیحی قرار بر حذف یارانه معیشتی و نقدی نیست؛ بنابراین با یارانه‌های نقدی و معیشتی و نیز یارانه جدید ١١٠هزار تومانی، یک خانواده ۴نفره چیزی حدود ٨٠٠هزار تومان یارانه دریافت خواهد کرد.

آِیا یارانه ١١٠هزار تومانی کفاف زندگی افراد را می‌دهد؟
از همان ابتدا که گمانه‌زنی‌هایی از یارانه ١١٠هزار تومانی مطرح شد، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که مخاطبان معتقد بودند که پرداخت این یارانه قطعا نمی‌تواند زندگی آنان را پوشش دهد و دولت باید منابع موجود را فقط صرف دهک‌های پایین کند تا بتواند یارانه بیشتری به این گروه پرداخت کند.

حال باید دید با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و گرانی احتمالی کالا‌ها در سال آینده، یارانه پرداختی برای خانوار‌ها می‌تواند کمک مناسبی باشد یا دولت باید فکری به حال معیشت اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر مانند بازنشستگان، مستمری‌بگیران و کارگران کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: