April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۰۲۰۳
۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
واریانت‌های قبلی کرونا زیر ۲۰ ساعت باقی می‌ماندند، اما اومیکرون قدرت ماندگاری زیادی دارد.
آمار‌های روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تا کنون نزدیک به ۱۶.۵ میلیون نفر از جمعیت هدف در کشور موفق شده اند ۳ دوز واکسن کرونا بزنند.

۵۰ میلیون ایرانی در معرض ابتلا به اومیکرون
تا کنون ۶۰ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۴۹۸ نفر در کشور موفق شده‌اند دوز اول واکسن کرونا را تزریق کنند. همچنین، ۵۳ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۹۹۸ نفر دوز دوم و ۱۶ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۹۸۱ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۱ میلیون و ۴۴ هزار و ۴۷۷ دوز رسید.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه پیک سویه اومیکرون در حال افزایش است، گفت: تنها نگرانی ما رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم است و اگر شرایط بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدین منوال ادامه یابد در هفته‌های آتی شاهد افزایش آمار بستری و مرگ و میر‌ها خواهیم بود.

وی بر لزوم اهتمام مردم به واکسیناسیون تأکید کرد و ادامه داد: مقاومت در برابر اومیکرون با تزریق دوز اول و دوم فقط ۱۰ درصد است، اما دوز سوم سبب می‌شود تا مقاومت در برابر این سویه به ۸۰ درصد برسد.

با توجه به توضیحات معاون درمان وزارت بهداشت، باید نیم نگاهی به این فرضیه داشته باشیم که جمعیت ۵۳ میلیونی که تا کنون ۲ دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، در معرض ابتلاء به اومیکرون قرار دارند.

ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که در طول هفته‌های آینده احتمالاً تعداد بسیار زیادی از افراد بیمار خواهند شد، گفت: وقتی تعداد شناسایی بیماران سرپایی افزایش یابد، پس از یک تا دو هفته آمار بیماران بستری نیز بالا می‌رود و متأسفانه بعد از آن شاهد افزایش آمار فوتی‌ها هستیم. چون تعداد موارد سرپایی بیشتر شده است، نباید این ویروس را دستکم گرفت.

وی افزود: مردم باید بیشتر مراقبت کرده و بدانند تزریق دوز سوم واکسن و استفاده از دارو‌هایی که پزشکان تجویز می‌کنند ضروری است حتی اگر دارو‌های ساده‌ای باشند.

آنچه مسلم است، سرعت انتقال و سرایت سویه اومیکرون نسبت به دلتا بسیار بیشتر است، به طوری که بعد از یک تا سه روز علائم بیماری نمایان می‌شود.

در همین حال، سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، با عنوان این مطلب که ظرف هفته گذشته میزان مراجعات سرپایی ما تقریباً ۴ برابر شده است، افزود: با توجه به اینکه میزان درگیری ریه و موارد شدید اومیکرون نسبت به واریانت‌های قبلی کمتر است، همین مسئله باعث شده مقداری از ترس جامعه ریخته شود. در حالی که سرعت انتقال اومیکرون خیلی بیشتر از واریانت‌های قبلی است و شاهد افزایش انفجاری اومیکرون در روز‌های آینده خواهیم بود.

حمید سوری اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که سرعت گسترش اومیکرون بالا است و هر هفته به صورت تصاعدی ۵ برابر می‌شود، گفت: اومیکرون تهدید کننده است و رویکرد جدیدی برای مقابله با این سویه لازم است.

وی افزود: در هفته‌های اخیر با افزایش تصاعدی بیماری مواجه هستیم. هدف از بیان این‌ها ایجاد وحشت نیست بلکه برای افزایش هوشمندی است.

سوری ادامه داد: واریانت‌های قبلی کرونا زیر ۲۰ ساعت باقی می‌ماندند، اما اومیکرون قدرت ماندگاری زیادی دارد.

وی گفت: اثر بخشی واکسن‌ها کمتر شده و لازم است برای افزایش ایمنی دوز سوم هم زده شود.

بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت، جمعیت هدف برنامه کشوری واکسیناسیون، ۷۵ میلیون نفر است که تا کنون ۱۶.۵ میلیون نفر از آن‌ها موفق شده‌اند ۳ دوز واکسن کرونا تزریق کنند تا سیستم ایمنی آن‌ها در برابر سویه اومیکرون تا حدود ۹۰ درصد افزایش یاید. در عین حال، افرادی که ۲ دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، فقط ۱۰ درصد ایمنی را دارند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: