کد خبر: ۳۷۰۳۵۶
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
0
مجری طرح نیروگاه‌های بخاری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران از اختصاص وام ۵ میلیون یورویی و خط اعتباری دولت روسیه برای اجرای تعدادی از پروژه‌های مشترک با کشورمان خبر داد.
وام ۵ میلیارد یورویی روسیه برای پروژه‌های مشترک با ایران
بهنام خائفی نژاد، مجری طرح نیروگاه‌های بخاری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: دولت روسیه ۵ میلیارد یورو وام و خط اعتباری برای اجرای تعدادی از پروژه‌های مشترک با کشورمان اختصاص داده است.

او تصریح کرد: روسیه این وام دولتی را در چارچوب سندهای همکاری‌های مشترک بین دو کشور مورد موافقت قرار داده است.

خائفی نژاد ادامه داد: براین اساس مقرر شده دو کشور پروژه‌های مشترکی را تعریف کرده و از این محل تأمین اعتبار کنند.

مجری طرح نیروگاه‌های بخاری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: تعدادی پروژه براین اساس تعریف شده که در حال حاضر ۳ پروژه به وزارت نیرو تعلق دارد.

خائفی نژاد ادامه داد: نخستین پروژه از این محل نیروگاه سیریک در استان هرمزگان است که تلاش می‌شود ظرف مدت ۵ سال ۱.۲ میلیارد یورو از محل این وام برای پروژه جذب شود.

مجری طرح نیروگاه‌های بخاری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران افزود: پروژه بازتوانی نیروگاه رامین اهواز و نیز نیروگاه برق‌آبی گتوند دیگر پروژه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول گفت: اجرایی شدن این پروژه‌ها منوط به عملیاتی شدن نیروگاه سیریک بود که این موضوع از خردادماه امسال آغاز شده و انتظار می‌رود به زودی بقیه طرح‌ها نیز عملیاتی شوند.

خائفی نژاد ادامه داد: احتمال دارد در آینده نزدیک وزارت نیرو دو طرح دیگر برای استفاده از این وام دولتی روسیه معرفی کند.

شایان ذکر است «سید احسان خاندوزی» در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته تهران، گفت: دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری به روسیه، بسیار سریع در حال تحقق است؛ به طوری که نخستین بخش از خط اعتباری برای نیروگاه سیریک توسط روسیه تخصیص داده شد و این کشور سه روز پیش به‌طور رسمی این موضوع را اجرا کرد.

ساخت نیروگاه سیریک با استفاده از وام روسیه
همچنین خائفی نژاد، چندی پیش درباره ساخت نیروگاه یک‌هزار و ۴۰۰ مگاواتی سیریک استان هرمزگان با استفاده از وام دولت روسیه، اظهار کرد: فرآیند اخذ وام دولتی از کشور روسیه برای اجرای پروژه‌های زیربنایی از اواسط سال ۱۳۹۵ آغاز شد و در لایحه اصلاحیه بودجه همان سال دولت وقت موضوع اخذ پنج میلیارد یورو وام دولتی از کشور روسیه را درخواست و با تایید مجلس این موضوع مصوب شد.

او ادامه‌ داد: در نهایت با توجه به مطالعات بار و نیاز شبکه برق کشور و همچنین ضرورت توجه به ایجاد زیرساخت‌ها برای توسعه سواحل مکران و امکان ارتباط الکتریکی با کشور عمان، پروژه احداث نیروگاه بخار یک‌هزار و ۴۰۰ مگاواتی سیریک در مجموعه وزارت نیرو تعریف شد و اجرای آن در دستور کار شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار گرفت.

مجری طرح نیروگاه‌های بخار شرکت مادرتخصصی برق حرارتی بیان کرد: با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع و با پیگیری‌های انجام شده و هماهنگی با سایر دستگاه‌های مرتبط در بدنه دولت از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، بانک مرکزی، همه مجوزهای لازم برای این پروژه اخذ و در نهایت با فعال شدن اعتبار اسنادی مربوط در مهرماه سال جاری پروژه به‌طور رسمی عملیاتی شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: