April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
حاجی دلیگانی خبر داد:
کد خبر: ۳۷۰۳۷۷
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
0
عضو هیات رئیسه مجلس می‌گوید: تحقیق و تفحص در مجلس برای گران‌نمایی در واردات کالا‌های اساسی به کشور از جمله کره حیوانی، قیمت کالای وارداتی بیش از آنچه که هست عنوان و برای آن توسط واردکنندگان ارز دریافت می‌شود.
مجلس بساط رانت را جمع می‌کند؟
سال ۹۷ وقتی واردات کالا‌های اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی آغاز شد، پای رانت هم بیش از سال‌های گذشته به اقتصاد ایران باز شد. ماجرا از این قرار بود که به اذعان مسئولان، به دلیل اختلاف عجیب قیمت میان کالایی که با ارز دولتی به کشور وارد شده بود و قیمتی که به دست مصرف کننده رسید، سودی عجیب و هنگفت، معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان رفت.

حالا مجلس انقلابی عزم خود را جزم کرده است تا بساط رانت و دلالی را، به خصوص در بازار کالا‌های اساسی جمع کند. هدف نهایی این است که کالا باید با قیمت منصفانه و مصوب به دست مردم برسد. تمرکز مجلس حالا بر روی کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی به کشور وارد می‌شوند قرار گرفته است.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس و نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تحقیق و تفحص در مجلس از گران‌نمایی در قیمت کالا‌های اساسی وارداتی به کشور کلید خورد.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: در واردات کالا‌های اساسی به کشور از جمله کره حیوانی، قیمت کالای وارداتی بیش از آنچه که هست عنوان و برای آن توسط واردکنندگان ارز دریافت می‌شود.

متن طرح تحقیق و تفحص از گران‌نمایی کالا‌های اساسی وارداتی به کشور به شرح زیر است:

عنوان تحقیق و تفحص:

طرح تحقیق و تفحص درباره بیش‌بود ارزش (گران نمایی) در واردات کره حیوانی و کالا‌های اساسی

شرح: بیش‌بود ارزش در کالا‌هایی که ارز ترجیحی به آن‌ها تعلق می‌گیرد یکی از راه‌های سوء استفاده از ارز ترجیحی است که اگر در گمرک به درستی و به هنگام، بررسی شود می‌توان جلوی آن را گرفت.

پرونده بیش‌بود ارزش (گران نمایی) کره‌های حیوانی وارداتی و واکنش ضعیف و دیرهنگام گمرک نسبت به این موضوع باعث شده است از بعد نظارتی توسط مجلس بررسی شود:

۱- علت تعلل گمرک در بررسی پرونده و عدم پاسخگویی به موقع.

۲- بررسی نقاط ضعیف سامانه‌های گمرک که نتوانسته در زمان واردات این کالاها، جلوی بیش‌بود ارزش را بگیرد.

۳- اطلاعات مرتبط با ارزش کالا‌ها به ویژه کالا‌های اساسی از منابع خارجی، چگونه باید تأمین شود.

۴- بررسی عملکرد وزارت صمت در پذیرش پیش فاکتور (پروفرما) در ثبت غلط سفارش

۵- نحوه به کارگیری سامانه‌های ارزش گمرک برای بررسی و تعیین ارزش

۶- بررسی عملکرد گمرک، بانک مرکزی، وزارت اطلاعات یا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بازنگری قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بیش‌بود ارزش
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: