کد خبر: ۳۷۰۳۸۷
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
0
شاخص کل بورس امروز به روند صعودی خود ادامه داد و امروز بار دیگر به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی بازگشت.
رشد شاخص کل، دامی برای سهامداران است؟
شاخص بورس تهران امروز برای پنجمین روز پیاپی روند رو به رشد خود را ادامه داد و از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی که در طول ماه گذشته از دست داده بود، عبور کرد.

شاخص کل بورس امروز سه شنبه ۱۲بهمن ماه ۱۴۰۰، با رشد ۶هزار واحدی معاملات را به پایان رسانده و به محدوده یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحدی رسید، شاخص هم‌وزن نیز ماننده روز‌های اخیر صعود کرده و با رشدی ۰.۷۷درصدی مواجه شد.

محدوده‌ای که پس گرفته شد
بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به صعود شاخص کل بورس به محدوده یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحدی ابراز خشنودی کرده و این اتفاق را نشانه‌ای مثبت از وجود عزمی برای رشد پایدار بورس دانستند.

برخی دیگر نیز اعتقاد دارند ارزش واقعی سهام در بازار سرمایه ایران به مراتب از آنچه امروز روی تابلو‌ها درج می‌شود بالاتر است و نباید به پس گرفتن محدوده یک میلیون و ۳۰۰هزار واحدی دل خوش کرد.

هرچند اغلب بورسی‌ها از این اتفاق استقبال کردند، اما مانند روز‌های گذشته کماکان شاهد دست به دست شدن فراخوانی برای برگزاری تجمعی در روز پنجشنبه هستیم که توسط جمعی از سهامداران حقیقی در دو هفته گذشته نیز برگزار شده است.

آیا دولت برای سهامداران دانه می‌پاشد؟
البته عده‌ای از کارشناسان نیز با اشاره به عرضه اولیه «فزر» معتقدند که دولت و سازمان بورس قصد دارند از طریق رشد مصنوعی شاخص بازار را برای عرضه‌های اولیه داغ کنند این در حالیست که اگر در شرایط مشابه آنچه در طول هفته‌های گذشته شاهدش بودیم چنین عرضه‌هایی انجام می‌شد مورد استقبال واقع نشدن آن‌ها از سوی اکثر قریب به اتفاق سهامداران و معامله‌گران قابل پیش‌بینی می‌بود.

به عبارتی برخی اعتقاد دارند که سازمان بورس و دولت قصد دارند پس از مدت‌ها که روند عرضه‌های اولیه متوقف شده بود بار دیگر این پروسه را از سر بگیرند، اما شرایط قبلی بازار در هفته‌ها و روز‌های گذشته کشش این اقدام را نداشت. از همین رو و به باور عده‌ای از کارشناسان به نظر می‌رسد سعی شده تا از طریق تکلیف کردن حقوقی‌ها به خرید، فعالان بازار را برای ورود به صف‌های خرید ترغیب کنند.

این در حالیست که به نظر بخشی از فعالان بازار عرضه اولیه‌ای مانند فزر قیمت گذاری اصولی و واقع بینانه‌ای را تجربه نکرده؛ به عبارتی می‌توان گفت که فزر گران است و احتمالا روی فضای مثبتی که در بازار ایجاد شده حساب ویژه‌ای باز شده تا از این طریق تامین مالی مورد نیاز انجام شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: