کد خبر: ۳۷۰۴۷۷
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
0
قیمت برنج به صورت کم سابقه‌ای در حال افزایش است به نحوی که رکورد‌های تازه‌ای از قیمت این کالا ثبت شده است. اما دلیل این میزان افزایش قیمت چیست؟ با توجه به نزدیکی بازار نوروز پیش بینی برای قیمت چقدر است؟
برنج در مرز ۱۰۰هزار تومان!
این روز‌ها تقریبا تمام کالای اساسی روند افزایش قیمت را طی می‌کنند، اما در میان آن‌ها برنج در حال ثبت رکورد تازه‌ای از قیمت است که می‌توان با جرات گفت تا امروز سابقه نداشته است. در حال حاضر هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار از ۵۵ تا ۹۸ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ بنابراین قیمت این کالای اساسی در مرز ۱۰۰هزار تومان قرار گرفته و در برخی از سایت‌ها شاهد قیمت‌های نجومی آن هستیم.

روند افزایش افسارگسیخته قیمت برنج این سوالات را در میان مردم ایجاد کرده است که، دلایل افزایش بی سابقه قیمت برنج چیست؟ با این روند افزایش قیمت وضعیت بازار برنج در روز‌های پایانی سال چه خواهد شد؟ و مهمتر از همه اینکه، این گرانی تا کجا ادامه خواهد داشت؟

چندی پیش فرامک عزیز کریمی، مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی، خبر داده بود که، بدلیل کاهش بارندگی‌ها و وقوع خشکسالی در سالجاری، پیش‌بینی می‌شود سطح کشت برنج و میزان تولید به ترتیب حدود ۲۴ و ۲۲ درصد کاهش یابد.

به گفته وی؛ سطح کشت برنج در سال گذشته ۸۰۳ هزار هکتار بوده است که با توجه به خشکسالی در سال جاری به حدود ۶۱۱ هزارهکتار کاهش یافته است.

البته فقط کاهش سطح زیر کشت و تولید نیست که افزایش بی سابقه قیمت برنج در بازار را رقم زده است. آنگونه که از فعالان بازار برنج در استان‌های شمالی خبر می‌رسد، در حال حاضر ۸۰ درصد برنج از دست تولیدکنندگان و کشاورزان خارج شده و در انبار‌های افرادی است که تمایلی به عرضه آن ندارند و می‌خواهند با دپو برنج کنترل بازار این محصول را در دست بگیرند.

به گفته آن‌ها، این افراد برنج را به‌صورت قطره‌چکانی به بازارعرضه می‌کنند تا قیمت را بالا نگاه دارند.

با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال این نگرانی در بین مردم تشدید شده است که، شاهد گرانی بیشتر برنج در بازار باشند تا حدی که توان خرید این کالا از کف بسیاری از آن‌ها برود.

بازار برنج را متخلفان به آشوب کشیده‌اند
قاسم‌علی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی، در گفتگو اقتصاد آنلاین درباره شرایط کنونی و پیش روی بازار برنج، یادآور شد: به رغم کاهش تولید برنج در کشوردر سالجاری، برنج داخلی و خارجی به اندازه کافی در بازار وجود دارد و هیچ کمبودی در این کالا نداریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر عده‌ای فرصت طلب از آشفتگی بازار کالای اساسی استفاده کرده و دست به انبار برنج و افزایش قیمت آن زده اند.

حسنی با تاکید بر اینکه به غیر از دو نوع برنج داخلی که در آن‌ها تغییر قیمت داشتیم در بقیه انواع برنج تغییر زیادی اتفاق نیفتاده است، افزود: افزایش قیمت در این دو نوع برنج، بهانه‌ای شده است که سایر انواع برنج را گران به مردم بفروشند.

وی درباره بازار برنج در روز‌های پایانی سال، پیش بینی کرد: در صورت عدم برخورد با متخلفانی که بازار برنج را دچار نوسان کرده اند و عدم نظارت کافی بر بازار نوروز، برنج روز‌های بسیار پر نوسان‌تر و گرانی بیشتر را تجربه خواهد کرد.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از مسئولان خواست در شرایطی که مردم در تامین کالای اساسی خود با مشکلات زیادی مواجه هستند، در برخورد با متخلفات جدیت بیشتری به خرج دهد.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، میزان نیاز واقعی کشور به برنج با توجه به جمعیت فعلی، حدود ۳ میلیون تن است که با این احتساب تولید دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن در داخل، نیاز به واردات حدود ۸۰۰ هزار تن برنج در سال داریم. به اعتقاد کارشناسان؛ راهکار‌های بسیاری وجود دارد که در شرایط کم آبی نیز تولید داخل را در سطح مطلوب نگاه داشت و از کاهش تولید که نتیجه آن آشفتگی بازار است جلوگیری کرد.

از جمله این راهکارها، مکانیزه کردن و نوسازی اراضی، یکپارچه‌سازی شالیزار‌های خرد، مدرن سازی کارخانه‌جات شالی‌کوبی، استفاده از بذر‌های اصلاح شده، خشکه کاری، توسعه آبیاری تناوبی و مدیریت و بهبود تغذیه شالیزار‌ها است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: