April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۰۵۳۹
۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
0

راهنمای سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه

اکثر مردم تا چند سال گذشته، تنها راه پس انداز و یا حتی سرمایه گذاری را نگهداری پول در بانک ها می دانستند. چون با روش های دیگر سرمایه گذاری آشنایی نداشتند. مهم‌ترین عاملی که یک سرمایه گذاری را جذاب می‌کند، کسب سود بالاست. مقایسه بازدهی انواع روش های سرمایه گذاری در طول 10 سال اخیر، نشان می دهد که بازار بورس بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازارهای موازی مانند مسکن، طلا و یا ارز داشته است.

از مهمترین مزایای سرمایه گذاری در بورس این است که سرمایه گذاران با مبلغ پانصد هزار تومان می توانند به خرید و فروش سهام بپردازند. قدرت نقد شوندگی بالا و امکان معامله از هر جا و مکانی دیگر مزایای سرمایه گذاری در بورس به شمار می رود. اگر شما هم علاقه مند به سرمایه گذاری در بازار بورس هستید ، با ما همراه باشید.
 
 

مزایای سرمایه‌ گذاری در بورس

  1.  برای سرمایه‌گذاری در بورس نیاز به سرمایه زیادی ندارید و با حداقل مبلغ پانصد هزار تومان می توانید به خرید سهام بپردازید.
  2.  در بازار بورس سرمایه شما به راحتی قابل نقد شدن است. منظور از نقد شوندگی همان سهولت در خرید و فروش سهام است. هنگامی که شما به پول نیاز پیدا می کنید، میتوانید به راحتی و در سریع ترین زمان سهام خود را به فروش برسانید.
  3. فرقی نمی‌کند کجای دنیا باشید، فقط کافیست با لپ تاپ و یا تلفن همراه خود به اینترنت وصل شوید و معاملات خود را از طریق سامانه های معاملاتی آنلاین انجام دهید.
  4.  با سرمایه گذاری در بورس می‌توانید ثروت عظیمی برای خود ایجاد کنید. اما واقعیت این است که موفقیت در بازار بورس واقعا کار هرکسی نیست و نیاز به آموزش، کسب مهارت و تجربه دارد.
 
 

1 - سرمایه گذاری مستقیم

منظور از سرمایه گذاری مستقیم این است که سرمایه گذار با افتتاح حساب نزد کارگزاری و دریافت کد معاملاتی می تواند به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام کند. اما فراموش نکنید برای اینکه بتوانید خود به راحتی از طریق پلتفرم های معاملاتی به کار خرید و فروش سهام بپردازید، حتما باید از کارگزاری مد نظر خود کد معاملاتی داشته باشید.

2 - سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس

روش دوم سرمایه گذاری در بورس، سرمایه گذاری به روش غیر مستقیم است. این نوع از سرمایه گذاری مناسب افرادی است که به دلایلی اطلاعات، وقت و یا مهارت کافی را برای تحلیل و خرید و فروش سهام ندارند. بنابراین به این گونه افراد توصیه می شود که مدیریت سرمایه خود را به دست کارشناسان حرفه ای بازار سرمایه بسپارند. بنابراین افراد با انتخاب روش سرمایه گذاری غیر مستقیم قادرند بدون آنکه خود درگیر معامله شوند به راحتی از بازار سود کسب کنند.
 

انواع روش های سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس

در حال حاضر سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس از دو روش امکان پذیر است. سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری و سرمایه گذاری با استفاده از شرکت های سبدگردان.

1 - صندوق های سرمایه گذاری :اولین روش سرمایه گذاری غیر مستقیم

بسیاری از افراد به دلیل نداشتن وقت و اطلاعات کافی، فرصت سرمایه گذاری و کسب بازده‌ را از دست می‌دهند. یکی از ابزارهایی که این فرصت را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد، صندوق‌های سرمایه گذاری است. ماهیت فعالیت صندوق ها به این صورت است که مبالغ مختلف را از سرمایه گذاران جمع می کنند و سپس آن را به صورت تخصصی در حوزه های مختلف تحت نظارت سازمان بورس سرمایه گذاری می کنند. سرانجام هر سودی که از فعالیت صندوق بدست می آید، به نسبت سهم سرمایه گذاران تقسیم می شود. مدیر صندوق هم با توجه به فعالیت حرفه ای خود مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می کند.

2 - سبدگردانی: دومین روش سرمایه گذاری غیر مسقیم

افراد با تجربه در بازار سرمایه، برای کاهش ریسک سرمایه گذاری خود به جای یک سهم، بر روی مجموعه ای از اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند و سبد سهام تشکیل می دهند.

اما تشکیل سبد سهام و مدیریت آن کار ساده‌ای نیست، انتخاب سهم های ارزنده و خرید و فروش آنها در قیمت مناسب، طوری که ریسک پایین با سود بالا داشته باشد، نیاز به دانش و تجربه و صرف وقت دارد.

به همین دلیل گاهی اوقات سرمایه گذاران به جای آنکه خود مستقیم به سرمایه گذاری در بورس بپردازند، مدیریت سرمایه خود را به سبدگردان می سپارند و سبدگردان بر اساس خصوصیات سرمایه گذار مثل سطح ریسک‌پذیری و میزان سرمایه ، سبدی مناسب او تشکیل داده و مرتب آن را مدیریت می‌کند.
 
 
۳

صندوق های سرمایه گذاری اقتصاد بیدار کدامند؟

برای کسب سود از بازار سرمایه لازم نیست خودتان معامله گر حرفه ای باشید، چون در کارگزاری اقتصاد بیدار حرفه ای ها این کار را برای شما انجام می دهند. در صندوق های سرمایه گذاری اقتصاد بیدار امکان صدور و ابطال واحدها به‌صورت آنلاین مهیاست. این امر موجب می‌شود تا صندوق‌ها نقدشوندگی بسیار بالایی نیز داشته باشند. کارگزاری اقتصاد بیدار تاکنون 2 نوع صندوق سرمایه گذاری از نوع ETF را در کارنامه مالی خود به ثبت رسانده است:

صندوق ارزش آفرین بیدار

با سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی ارزش آفرین بیدار، سرمایه شما در کنار دارایی سایر سرمایه‌گذاران توسط گروهی از متخصصان بورس، در سهم های ارزنده سرمایه‌گذاری می‌شود. موضوع فعالیت صندوق، سرمایه گذاری در اوراق بهادار از جمله سهام، حق تقدم سهام و ابزارهای مشتقه، اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده ها و گواهی سپرده بانکی و سپرده کالایی است. بازده صندوق ارزش به صورت روزشمار محاسبه می‌شود. شما می‌توانید این بازده را هر روز در سامانه معاملاتی خود مشاهده کنید و به ‌صورت آنلاین و روزانه خرید و فروش واحدهای صندوق را انجام دهید.
راهنمای سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه

صندوق سپر سرمایه بیدار

صندوق سپر، از نوع صندوق های با درآمد ثابت است. با سرمایه‌گذاری در صندوق سپر سرمایه بیدار، راهکاری کم‌ریسک با سود روزشمار را انتخاب کرده‌اید. اگر شما در گذشته به سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی و موارد کم‌ریسک علاقه داشتید، می‌توانید سرمایه‌گذاری در صندوق سپر را به‌عنوان گزینه‌ای با سود آوری بیشتر انتخاب کنید. ویژگی دیگر صندوق سپر قابلیت نقدشوندگی آن است، به‌گونه‌ای که هر وقت تصمیم بگیرید، می‌توانید واحدهای صندوق خود را بفروشید و بدین ترتیب قسمتی یا تمام سرمایه خود را از صندوق خارج کنید.
 
 

چگونه می توان واحد صندوق های اقتصاد بیدار را خرید؟

با توجه به اینکه صندوق های سرمایه گذاری اقتصاد بیدار از نوع ETF هستند، به‌آسانی و به‌صورت آنلاین قابل معامله هستند. برای خرید واحد‌ صندوق های ارزش و سپر باید وارد سامانه معاملاتی خود شوید. در قسمت جست‌وجوی نماد، عبارت « ارزش» یا « سپر» را وارد کنید، بعد از یافتن نماد موردنظر می توانید واحدهای صندوق را در بازه قیمتی روز، معامله نمایید.
 
راهنمای سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه 

سبدگردانی بهتر است یا صندوق سرمایه گذاری؟

  • مهمترین تفاوت این است که در سبدگردانی یک سبد بطور اختصاصی و با توجه به میزان ریسک پذیری فرد تشکیل می شود، اما در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه افراد مختلف جمع آوری و در صندوق قرار می‌گیرد
  • در سبدگردانی، خود سرمایه‌گذار به طور مستقیم مالک سهام و اوراق موجود در سبد سهامش است و سبدگردان به وکالت از او خرید و فروش را انجام می‌دهد، در حالیکه در صندوق، سرمایه‌گذار غیرمستقیم مالک سهام و اوراق خریداری شده توسط صندوق است
  • تفاوت دیگر در حداقل مقدار سرمایه‌گذاری است. هر فردی با حداقل 500 هزار تومان، می تواند یونیت های صندوق را خریداری کند. در حالی که برای استفاده از خدمات یک سبدگردان، نیاز به سرمایه‌گذاری با مبالغ بیشتر می باشد
  • هزینه‌های خدمات سبدگردانی به این علت که بصورت اختصاصی برای سرمایه‌گذاران انجام می شود، بالاتر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که سرمایه گذاری بصورت جمعی است و هزینه‌های آن بین افراد تقسیم می‌شود
 
 

سبدگردانی اقتصاد بیدار

شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار (سهامی خاص   ) در تاریخ 21/01/1398 با شماره 539780 در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و در تاریخ 18/02/1398 فعالیت خود را آغاز نمود. در حال حاضر دارایی تحت مدیریت این شرکت 10 هزار میلیارد ریال می باشد.

سبدگردانی اقتصاد بیدار با تجربه‌ سال‌ها مدیریت سرمایه، برنامه سرمایه گذاری متناسب با ویژگی های شخصی سرمایه گذاران را طراحی کرده و دارایی آن‌ها را به صورت تخصصی و حرفه‌ای مدیریت می کند، بنابراین با استفاده از خدمات سبدگردانی اقتصاد بیدار می‌توانید بدون دغدغه خاصی از سود بازار سرمایه بهره‌مند شوید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: